17.01.2022 10:50

Nestárnoucí milostný balet Romeo a Julie uvidí diváci v kinech na svatého Valentýna

Dnes už klasickou choreografii baletu Romeo a Julie vytvořil pro Královský balet v Lodnýně Kenneth MacMillan v roce 1965. V překrásném díle Sergeje Prokofjeva se nešťastní milenci pokoušejí o únik z renesanční Verony, kde se ruch tržiště až příliš snadno promění v souboj na meče a rodinný spor vede k tragédii jak pro rodinu Monteků, tak Kapuletů. Diváci balet o velké lásce uvidí v přímém přenosu z ROH v Londýně symbolicky 14. února 2022 v kinech po celé ČR.

Slavný balet s hudbou Sergeje Prokofjeva a v MacMillanově choreografii se v Royal Opera House objevil poprvé 9. února 1965. Premiéru tehdy odtančili Margot Fonteynová a Rudolf Nureyev. Provedení mělo prý takový úspěch, že diváci tleskali celých 40 minut. Od té doby se Romeo a Julie do repertoáru ROH vrací pravidelně. Za 56 let byl tento balet uveden už více než čtyřistakrát. V aktuálním nastudování excelují v hlavních rolích Anna-Rose O’Sullivan a Marcelino Sambé.

„Kenneth vždycky říkával, že pas de deux je klenot a vše ostatní je má jen podpořit. Jako by byly kamenem uvnitř prstenu. Všechny ostatní části ten filigrán drží,“ říká o MacMilllanově choreografii jeho manželka Deborah. Romeo a Julie přináší intimní choreografii, ale také barvité šermířské scény, kdy se celý soubor Královského baletu ocitá v renesanční Veroně, jeviště se v úchvatné scénografii Nicholase Georgiadise přemění na italské tržiště a rodinný konflikt přinese tragédii Montekům i Kapuletům.

Ikonický balet slavného choreografa

Kenneth MacMillan byl jeden z nejoceňovanějších choreografů své generace. Nejprve uspěl jako tanečník. Jako mladík nastoupil do souboru Sadler’s Wells Ballet. Bohužel byl však nucen taneční kariéru předčasně ukončit. Stále častěji se ho zmocňoval panický strach, když měl předstoupit před publikum. Začal se tedy plně věnovat choreografii. Vytvořil velkou řadu baletů.

Ačkoli byl považován za kmenového choreografa Královského baletu v Londýně, významná díla tvořil i pro Stuttgartský balet či Německou operu v Berlíně. Od roku 1984 do roku 1989 spolupracoval s Americkým baletním divadlem a byl také uměleckým spolupracovníkem Houston Ballet. Jeho balety jsou charakteristické propracovanou psychologií a expresivním podáním klasického baletního slovníku. Právě balet Romeo a Julie patří k jeho ikonickým choreografiím, stejně tak jako Gloria, Manon, Mayerling či Requiem. Zemřel v zákulisí Královské opery při obnoveném uvedení Mayerlinga.

Královský balet Londýn: Romeo a Julie, choreografie: Kenneth MacMillan – přímý přenos | 3 hod a 25 min včetně dvou přestávek

14. 2. 2022 účinkují: Julie: Anna-Rose O’Sullivan, Romeo: Marcelino Sambé | Hudba: Sergej Prokofjev | diriguje: Jonathan Lo

https://www.aerofilms.cz/program-kin/?dotaz=romeo-a-julie-roh-202122

Autor článku: Sabina Coufalová

Nestárnoucí milostný balet Romeo a Julie uvidí diváci v kinech na svatého Valentýna

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.