04.04.2018 10:53

Nevěsta messinská – velká tragická opera Zdeňka Fibicha opět v Plzni

Nevěsta messinská, velká tragická opera Zdeňka Fibicha a ojedinělé dílo české operní literatury, se po více než čtyřiceti letech vrací na repertoár plzeňského Divadla J. K. Tyla. Inscenace v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce bude mít na jevišti Velkého divadla premiéru 7. dubna.

Nevěsta messinská zazněla v Plzni dosud jen jednou v roce 1976, z dalších Fibichových oper zde byla uvedena Bouře, celkem čtyřikrát mohli diváci zhlédnout Šárku. „Volbou Nevěsty messinské jsme chtěli splatit letitý dluh, který má dramaturgie českých operních domů k dílu Zdeňka Fibicha, jenž patří k našim nejvýznamnějším skladatelům 19. století,“ uvedl ředitel DJKT a režisér Martin Otava, který přizval svůj osvědčený inscenační tým – kostýmní výtvarnici Danu Haklovou a scénografa Jána Zavarského. „Scéna i kostýmy pracují se stylizací neogotického minimalismu, rytmizují prostor ve všech osách neotřelým způsobem a přenášejí nás do samotného jádra estetiky středověku. Scénu doplňuje expresivní a efektní svícení, které pracuje s moderními světelnými zdroji a obousměrnou projekcí,“ uvedl umělecký šéf opery DJKT Tomáš Pilař.

Děj opery je situován do sicilské Messiny 12. století. Hrdinové jsou po vzoru antických tragédií vydáni do nemilosrdné moci osudu: zkázou dvou znepřátelených bratrů, Dona Manuela a Dona Césara se má stát jejich sestra Beatrice. Roli jejich matky Donny Isabelly ztvární Jana Foff Tetourová, která vloni oslavila dvacetileté působení v DJKT: „Po tomto partu jsem toužila, chtěla jsem si vyzkoušet novou polohu v operním herectví, tedy matku tří dětí. Je to krásná role, kterou Fibich komponoval pro svou tehdejší manželku Betty, ale zároveň se jedná o velkou výzvu, protože přes vnější patos bych chtěla divákovi zprostředkovat i vnitřní pocity kněžny. Deklamativní styl opery je poměrně náročný na zpívání a nutí mě k vysoké soustředěnosti. Musím také věnovat daleko vyšší pozornost obsahu slov.“ Roli Donny Isabelly nastuduje v alternaci i sólistka opery Národního divadla Kateřina Jalovcová, barytonový part Dona Manuela nastuduje Jiří Kubík v alternaci s Filipem Bandžakem. „Tato role vyžaduje energického pěvce s vypjatým a vysoce dramatickým barytonovým hlasovým oborem a Filip Bandžak oba nároky splňuje. Kromě toho mě těší, že na našich prknech můžeme přivítat umělce, který sklízí úspěchy za hranicemi. Je pravidelným hostem moskevského Bolšoj Těatru a Mariinského divadla v Petrohradě a shodou okolností ruským stylem zaměřená pěvecká škola, kterou tento pěvec ovládá, je pro tuto roli velmi obohacující,“ podotkl Tomáš Pilař. Druhého z nesvářených synů, Dona Cesara, ztvární Tomáš Černý, Richard Samek nebo Paolo Lardizzone, pro kterého se jedná o první setkání s českou operou. Role Beatrice je svěřena Petře Alvarez Šimkové, Marii Kobielské a Ivaně Veberové.

Zdeněk Fibich si kladl za cíl stvořit velkou tragickou operu a společně s autorem libreta, estetikem Otakarem Hostinským, zvolili jako námět drama Friedricha Schillera Nevěsta messinská z roku 1803, které již bylo vystavěno dle vzoru antického dramatu. Dílo zadal do konkurzu k příležitosti druhého otevření Národního divadla, opera byla sice poctěna cenou, ale po premiéře v roce 1884 se setkala s nepochopením. „Teprve později se ukázalo, že se jedná o přelomové dílo české opery,“ uzavírá Martin Otava.

www.djkt.eu

Autor článku: Michaela Svobodová

Nevěsta messinská – velká tragická opera Zdeňka Fibicha opět v Plzni

Inscenace

25.04.2024

Východočeské divadlo Pardubice pokřtí CD muzikálu Makropulos musical

Východočeské divadlo před téměř dvěma lety uvedlo světovou premiéru muzikálu Makropulos musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíroval Petr Novotný, jenž se současně skrývá i pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama. Čapkova Věc Makropulos v muzikálovém hávu slaví úspěchy nejen u diváků, kteří ji v anketě o nejoblíbenější inscenace VČD roku 2023 vynesli až na první příčku, oceňuje ji rovněž odborná kritika – muzikálová porota Cen Thálie zařadila Petru Janečkovou, představitelku hlavní role Emile Marty, do užší nominace na Cenu Thálie 2023 v oboru muzikál, opereta a jiný hudebně-dramatický žánr.

25.04.2024

Květnové tipy z Divadla Viola: Vděk, Hodina diplomacie, Vyžeňte lvy!, Skorpios na obzoru, Hugo Haas a Adina Mandlová

Aktuální divadelní sezóna zvolna spěje k závěru, takže je ta správná chvíle vydat se ještě před prázdninami na některou z repríz úspěšných inscenací v Divadle Viola na Národní třídě. Úsměvný i dojemný příběh Michelle, pro níž se řeč stává stále větším bludištěm, je na programu 7. a 10. května od 20 hodin. V hlavních rolích divadelní adaptace novely proslulé francouzské prozaičky Delphine de Vigan Vděk excelují Klára Cibulková, Anna Kameníková a Ladislav Hampl.

25.04.2024

Slovácké divadlo uvede v premiéře napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců

Slovácké divadlo v sobotu čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil emeritní ředitel slovácké scény a režisérská legenda Igor Stránský. Divákům představí napínavé drama s prvky černého humoru Hostina dravců, kterou napsali francouzští autoři Vaché Katcha a Julien Sibre.