30.06.2020 14:26

Ohlédnutí za sezónou 2019/20 v Moravském divadle Olomouc

Z Postřižin a Mamzelle Nitouche jsou divácké hity, inscenace Dům Bernardy Alby a Giselle si vysloužily přízeň odborné veřejnosti… Za normálních okolností by Moravské divadlo Olomouc na konci června napsalo tečku za další vydařenou sezonou a těšilo se na září, kdy odstartuje sezona nová. Všechny zvyklosti a velké plány však vzaly za své na jaře, kdy kvůli pandemii koronaviru a s ní souvisejícím bezpečnostním opatřením musela být divadelní sezona přerušena. Nedočkali jsme se tak premiérových představení ani akcí spojených s oslavami stého výročí vzniku stálé české divadelní scény v Olomouci. Herci se rychle naučili nové role. Předtím, než se směli znovu vrátit do zkušeben a na jeviště, se z nich stali dobrovolníci, kteří šili ochranné roušky, pomáhali s nákupy potřebným nebo vystupovali v domovech seniorů. Nyní divákům a příznivcům vzkazují: Jedeme dál, sezona pokračuje!

„Letošní sezona se ve své první polovině vyvíjela více než slibně a vše vypadalo zalito sluncem. Dařilo se nám přinášet celou paletu zajímavých titulů a naplánována byla již i následující sezona, která měla vysoké ambice jak divácké, tak i umělecké. Bohužel v první polovině března přišlo bezprecedentní opatření, což pro nás znamenalo se během doslova pár hodin přeorientovat a začít pracovat úplně jinak. Místo přípravy premiér jsme šili roušky, zpívali pod okny domovů pro seniory, pomáhali středoškolákům v přípravě na maturitu a dělali další aktivity. Tato sezona mi ukázala, že v divadle pracuje velké množství skvělých lidí, jimž patří mé upřímné díky a slova uznání. Nesmím zapomenout ani na naše věrné diváky, kteří nás podporovali a podporují. Právě díky nim a jejich podpoře jsme vydrželi celou tu těžkou dobu neztrácet naději a pozitivní mysl. V posledních červnových dnech jsme odehráli vyprodaný benefiční koncert v Uničově, stejně tak vyprodané představení v Hanušovicích, zatančili jsme Olomoučanům na náměstí a zahráli jim na promenádním koncertu. Věřím, že na to vše srpnu navážeme a budeme se těšit na pokračování sezony, která začala před rokem.“ zhodnotil ředitel divadla David Gerneš.

Od začátku sezony do začátku března, tedy do doby, než musela být budova divadla uzavřena pro veřejnost, činila průměrná návštěvnost představení 86 procent. Ve zmíněném období zavítalo do Moravského divadla 71 tisíc diváků, tržby se vyhouply přes 14 milionů korun. K nejnavštěvovanějším titulům se řadí Sluha dvou pánů, Noc na Karlštejně, Splašené nůžky, Boží mlýny či Louskáček, mezi premiérami byl velký zájem o adaptaci Hrabalových Postřižin, americkou hořkou komedii Tlustý prase, půvabnou francouzskou operetu Mamzelle Nitouche i balet Giselle.

Soubor činohry si připsal další divácké hity a bodoval také u divadelní kritiky. „Myslím si, že zejména Lorcův Dům Bernardy Alby v režii Janky Ryšánek Schmiedtové je počinem, který stojí za vyzdvihnutí. Snad úplně poprvé nás tato inscenace dostala na titulní stranu Divadelních novin a vysloužila si mimořádně pozitivní ohlasy ze strany kritiky a odborné veřejnosti. Zároveň to vypadá, že jsme získali i nový divácký hit, protože všechny reprízy komedie Tlustý prase byly, alespoň prozatím, zcela vyprodané, což nás rovněž velmi těší,“ zhodnotil umělecký šéf Roman Vencl. Soubor činohry stál v době koronakrize za vznikem projektu Nakup s divadlem. Herci v rolích dobrovolníků nabízeli nejen seniorům pomoc s nákupy potravin a léků a dalšími pochůzkami. S diváky se potkávali také na sociálních sítích, kde byl k vidění originální seriál Odmaturuj s MDO. „Největší radost mi v této sezoně udělali moji kolegové tím, jak aktivně se postavili k té vynucené tříměsíční pauze, kdy jsme nemohli hrát. Snažili jsme se tak diváky bavit alespoň prostřednictvím sociálních sítí, na čemž má zásluhu opravdu celý činoherní soubor v čele s Markem Pešlem, který veškerá videa stříhal, Honzou Ťoupalíkem, ze kterého se stal skoro youtuber, Danielou Klevetovou, která divákům věnovala několik krásných dárků, musím jmenovat i Janu Posníkovou a Michaelu Doleželovou, které zrealizovaly projekt Nakup s MDO, a všechny ostatní, protože není nikdo, kdo by se v nějakém z videí neobjevil či se na něm aktivně nepodílel,“ shrnul Vencl.

Soubor opery a operety stihl uvést francouzské operety Mamzelle Nitouche a Cornevillské zvonky. Po pětatřiceti letech od prvního uvedení se na jeviště Moravského divadla znovu vrátila exotická opera Georgese Bizeta Lovci perel. „Jsem velmi rád, že se nám v této sezoně podařilo uvést tři světoznámé a nádherné tituly na skutečně vysoké umělecké úrovni. Bohužel nás všechny překvapila koronakrize, která přerušila rozběhnutý proces. Nebylo snadné tento stav zvládnout, ale jsem rád, že se členové souboru spojili a ochotně pomáhali svému okolí, ať už šitím ochranných roušek, nákupy pro seniory a především vystupováním v domovech seniorů po celém Olomouckém kraji. Dobrovolně najezdili tisíce kilometrů, aby mohli v domovech rozdávat radost a potěšení. Nesmírně si vážím jejich ochoty a energie,“ zdůraznil umělecký šéf Miloslav Oswald. Mimořádnou tečkou za dobrovolnickými aktivitami členů opery a operety Moravského divadla byl červnový Koncert pro dobrou věc v Uničově. Výtěžek z akce – téměř 30 tisíc korun – putoval do obce Šumvald, kterou postihly bleskové povodně.

Soubor baletu nastudoval na podzim loňského roku romantický balet Giselle. Umělecký šéf souboru Michal Štípa vytvořil pro první jednání originální choreografii a děj zasadil do Olomouce. Na dubnovou premiéru taneční verze Lorcovy Krvavé svatby již kvůli uzavření divadla pro veřejnost nedošlo. „Tahle sezona byla výjimečná kvůli koronaviru, ale statečně jsme ji zvládli. Jsem velice rád, že  se nám podařilo uvést romantický titul Giselle, kde mohli členové souboru předvést svůj taneční um a technickou dokonalost, na které jsme pracovali od minulé sezony. Balet se zúčastnil několika doprovodných akcí, například veřejného tréninku na Horním náměstí, Mezinárodního dne tance, pořádal baletní dílny. V těchto aktivitách chceme pokračovat i v příštím divadelním roce. Získali jsme jednu širší nominaci na cenu Thálie, za což jsem moc rád. Těším se na další výzvy v následující sezoně," shrnul Štípa.

Aby nepřipravilo diváky o naplánované premiéry, rozhodlo se vedení divadla přesunout je z jara na podzim. Muzikálu Donaha!, se tak poprvé dočkáme v pátek 4. září, baletní verze Krvavé svatby má první uvedení v pondělí 7. září, adaptace filmového hitu Nedotknutelní bude mít v Olomouci světovou premiéru v pátek 18. září a inscenaci Beethovenovy jediné dochované opery Fidelio si příznivci hudebního divadla budou moct poprvé užít v pátek 9. října. Stávající předplatné bylo abonentům automaticky prodlouženo do konce letošního roku. Kvůli vynucené pauze jsme museli odložit akce spojené s oslavami stého výročí vzniku stálé české divadelní scény v Olomouci. Projekt Prozatímní scéna na Výstavišti Flora se přesouvá na příští rok, zachováno zůstalo alespoň Kočování po Olomouckém kraji a kulatiny bude reflektovat také tradiční festival Moravské divadelní léto. Významné stoleté výročí bude také ústředním tématem listopadové Noci divadel. Navzdory názvu bude program v divadle a jeho okolí probíhat už od dopoledních hodin, návštěvníky čekají exkurze, workshopy i besedy. Program vyvrcholí galavečerem za účasti významných osobností spojených s historií a současností Moravského divadla.

http://www.moravskedivadlo.cz/

Autor článku: David Kresta