06.05.2014 13:52

Olomouc čeká 11 dnů plných divadla

Necelé dva týdny zbývají do zahájení jednoho z nejvýznamnějších tuzemských divadelních festivalů. 18. Divadelní Flora potrvá jedenáct dní – od čtvrtku 15. do neděle 25. května se na deseti olomouckých scénách představí divadelníci a hudebníci z osmi zemí, festivalové menu nabídne na šest desítek produkcí.

Část programu Divadelní Flory se – stejně jako v předchozích letech – zaměří na taneční
a performativní umění zemí tzv. Visegrádské čtyřky a v rámci této tradiční sekce nabídne hned tři světové premiéry. Pět dnů bude na Floře vystupovat ostravské Divadlo Petra Bezruče, které do Olomouce přiveze kmenové inscenace svého aktuálního repertoáru; třemi tituly přiblíží pořadatelé tvorbu jednoho z nejoriginálnějších tuzemských inscenátorů – režiséra Daniela Špinara. „U příležitosti pětadvacátého výročí sametové revoluce uvedeme reprezentativní přehlídku inscenací několika her Václava Havla. V rámci Flory se diváci mohou těšit také na miniprofil Divadla Vosto5, řadu koncertů, projekcí, besed či workshopů,“ doplňuje programový výčet Petr Nerušil, ředitel přehlídky.

 

BEZRUČI, ŠPINAR, VOSTO5 A ČINOHERNÍ OBJEVY

Ostravské Divadlo Petra Bezruče zaznamenalo v poslední dekádě na poli českých činoherních souborů výrazný vzestup. „U Bezručů se dělá divadlo nikoli o tom, o čem se mluví, ale hlavně o tom, o čem by se mluvit mělo. V této drzosti vidím budoucnost a přednost tohoto divadla,“ zdůvodňuje úspěchy souboru jeho umělecký šéf, Štěpán Pácl. Pětidenní retrospektiva profilových inscenací DPB, kterou pořadatelé Divadelní Flory zařadili do festivalového programu, obsahuje tituly Audience, Strýček Váňa, Pěna dní a Můj romantický příběh. V posledně jmenované inscenaci na sebe letos strhla pozornost představitelka role Amy Tereza Vilišová, která za svůj herecký výkon získala Cenu Alfréda Radoka a posléze i Cenu Thálie. Diváci se kromě představení zmíněných inscenací mohou těšit také na besedu se souborem, která se uskuteční v poslední den přehlídky od 15 hodin ve festivalovém šapitó na Konviktu.

V programové sekci věnované výrazným osobnostem současné české divadelní režie představí 18. Divadelní Flora Daniela Špinara. „Špinarovy inscenace nesou výrazný režijní rukopis, jsou současné, nápadité a vždy se jim dostává pozornosti od diváků i kritiků – ať už fascinují nebo dráždí, chladným nenechají nikoho,“ popisuje režisérovu tvorbu Petr Nerušil. Kromě výše zmíněné inscenace Můj romantický příběh nabízí přehlídka další dva Špinarovy režijní počiny: Žebráckou operu (Klicperovo divadlo Hradec Králové) a Hamleta (Švandovo divadlo Praha).

Hvězda českých festivalů, Divadlo Vosto5, nemůže chybět ani na Divadelní Floře. Své letošní osmnáctiny oslaví Vosto5 společně s ní a divákům představí exkluzivní výběr ze své aktuální tvorby: Osudový příběh průkopníka lyžování Bohumila Hanče a jeho přítele Václava Vrbaty v loutkohereckém představení Slzy ošlehaných mužů, „božskou“ komedii Souboj Titánků či oblíbený Stand’artní kabaret. S přispěním činoherního souboru Moravského divadla Olomouc a Divadla na cucky pak připravila „Vostopětka“ jedinečný site-specific projekt Druhé město. „Diváci uvidí náměstí z nečekané perspektivy a pomocí sluchátek budou odposlouchávat lehce pozměněnou realitu všedního dne,“ uvedl člen pražského souboru Petr Prokop.

Činoherní část programové nabídky pořadatelé doplnili o skutečně výjimečná představení. Královéhradecké Klicperovo divadlo přiveze inscenaci Labutí jezero v režii uměleckého dua SKUTR. Kdo by čekal baletní opus, bude jistě překvapen netradičním činoherním zpracováním. Prakticky ihned bylo vyprodáno představení inscenace Amadeus brněnského Divadla Husa na provázku. Režisér Vladimír Morávek v ní obsadil do role Salieriho Miroslava Donutila a celé dílo dedikoval Miloši Formanovi.

Na domácí scéně se představí i soubor činohry Moravského divadla Olomouc – festivalový návštěvník si může vybrat z titulů HamletAmazonie (hraje se v Divadle hudby).
 

Divadlo Na zábradlí: Velvet Havel

 

VISEGRAD PERFORMING ARTS

Divadelní Flora je respektovaná pro svou podporu performativního umění a tance. V rámci linie Visegrad Performing Arts již od roku 2012 představuje nejvýraznější umělecké osobnosti visegrádského regionu. „Letos se festivaloví návštěvníci mohou těšit na svérázné polské performerky Magdalenu Tuku a Anitu Wach, které přivezou představení inspirované wrestlingem – jmenuje se Fight, Fight, That's All We Can Do. Choreografka a performerka Réka Szabó patří mezi nejvýraznější umělkyně současné maďarské scény – její sólové představení Apropos je osobní zpovědí vyzrálé ženy a zaujme diváka, kterému byla blízká např. tvorba Charlotty Öfverholm, našeho významného hosta z předchozích ročníků,“ láká dramaturg visegrádské programové sekce Jan Žůrek. „Slovenskou scénu letos zastupuje mezinárodní projekt Edge. Silné osobní zpovědi bývalých tanečníků a herců, z nichž jsou dnes zasloužilí důchodci, uvidíme v originálním jevištním tvaru režisérky Petry Tejnorové. Svým způsobem tak opět přinášíme představení s výrazným sociálním přesahem, což se nám dařilo i v minulých letech,“ dodává Jan Žůrek.

Pro tanec a performing arts Divadelní Flora tradičně vyhrazuje prostory Divadla K3 na univerzitním Konviktu a klubu S-Cube. Tentokrát se však v programu objevují i výjimky - v historickém centru města mohou diváci spatřit choreografku Věru Ondrašíkovou s kolektivem spřízněných tanečníků. „Site-specific projekt zvaný Spaces Translations je sérií krátkých choreografií inspirovaných časem,“ vysvětluje Jan Žůrek. Osmnáctý ročník Flory zavítá rovněž do prostor nové scény Divadla na cucky ve Wurmově ulici. Domácí soubor si přizval ke spolupráci jedno z nejvýraznějších těles české divadelní scény – skupinu Handa Gote. Společný projekt nazvaný Mlčení letošní festival odstartuje. Na stejném jevišti se pak chystá další světová premiéra: Audiovizuální performance Sayat Nova vytvoří mexická performerka Cristina Maldonado ve spolupráci s francouzskou zpěvačkou Laurine Koenig a německým hudebníkem Marcusem Beuterem.
 

Divadlo na cucky + Handa Gote: Mlčení

 

BOHATÝ DOPROVODNÝ PROGRAM

Kromě svého hlavního programu láká Flora na celou řadu dalších nedivadelních událostí. Zájemci se mohou přihlásit na workshop Wrestling Artu, který povede Magdalena Tuka, nechybí Vintage Market, interaktivní soutěž Theatrematch nebo projekce tanečních představení.

Součástí off-programu jsou i koncerty. Nezaměnitelný americký hudebník a rapper Andy Bothwell alias Astronautalis zavítá na Hanou v doprovodu živé kapely. „Jeho hudba čerpá to nejlepší z mnoha žánrů, aby v kombinaci s podmanivým vokálem vytvořila strhující skladby, které by se snadno mohly stát hity. Jeho pojetí hip hopu zná totiž i poutavou melodii a texty nepostrádají hloubku, nadhled a smysl pro humor,“ přibližuje muzikantovu tvorbu hudební dramaturg Divadelní Flory Vladimír Foret.

Z nezávislé scény vzešel i domácí host koncertního programu, maskovaný kuchař Kittchen, jehož aktuální nahrávka se stala v uplynulém roce tuzemskou hudební událostí. „Držitel žánrového Anděla v kategorii Alternativní hudba a nominací na ceny Apollo a Vinyla ve své hudbě spojuje svébytné, syrové písničkářství s  lo-fi zvuky,“ doplňuje Vladimír Foret.

Mimo koncertů nabídne Divadelní Flora i pravidelné dj sety v šapitó. Hudební program i samotný festival pak završí v neděli 25. května neformální after party s dobře namíchanou směsí olomouckých kapel.

 

PROGRAMOVÉ TIPY

Petr Nerušil: V rámci „havlovské“ sekce zaujme inscenace Žebrácké opery Klicperova divadla. Režisér Daniel Špinar a dramaturgyně Ilona Smejkalová představení stylově posunuli do Anglie 70. let 20. století. Jejich plnokrevná mafiánská groteska jde proti havlovské inscenační tradici, plně však respektuje text.

Jan Žůrek: Mezi festivalové speciality, které by divákům rozhodně neměli uniknout, patří titul Plovárna (bra)Tří v tricku. Na Floru jsme v tomto případě poprvé pozvali novocirkusovou inscenaci mezinárodních kvalit, která se jistě stane diváckým zážitkem pro celou rodinu. K vidění bude dechberoucí žonglování, provazochodectví i párová akrobacie.

 

VSTUPENKY & INFO

Předprodej vstupenek probíhá na pokladně a na webu Moravského divadla Olomouc od úterý 22. dubna a některá představení jsou již nyní vyprodána. Více informací a kompletní program přehlídky je k dispozici na webu www.divadelniflora.cz a na facebookovém profilu www.facebook.com/divadelniflora.

 

 

JAK BYLO (A JE) DŮLEŽITÉ MÍTI HAVLA

Letos v listopadu uplyne čtvrt století od tzv. sametové revoluce. Výročí dvou dekád svobodného vývoje naší země po pádu komunismu reflektovala Divadelní Flora v roce 2009, kdy její hlavní dramaturgickou linii vymezovalo motto „Válka idejí“; aktuální festivalový ročník do svého programu zařadil vzpomínku na Václava Havla.

Havel byl dramatikem, esejistou, ke konci svého života i (vytouženým) filmovým režisérem, od začátku 60. let minulého století výraznou personou společenského života v socialistickém Československu, v polistopadové éře pak jednoznačně nejvýznamnějším (a také nejrespektovanějším) tuzemským politikem; jedním z mála politiků světového formátu v našich novodobých dějinách.
Z chemického laboranta, kulisáka, zaměstnance pivovaru, neústupného disidenta a vězně Husákova normalizačního režimu se stal v prosinci 1989 prezident, kterého do nejvyšší ústavní funkce v zemi jednomyslně zvolili poslanci komunistického parlamentu – titíž lidé, kteří o pár měsíců předtím schvalovali pendrekové zákony…

Peripetie Havlova života měly tedy stejně absurdní nádech jako jeho divadelní hry. Řada těchto textů, jimiž se proslavil po celém světě, a jejichž premiéry exkluzivně uváděly přední zahraniční scény, mohla být u nás inscenována (s výjimkou Havlovy rané dramatické tvorby) teprve s odstupem mnoha let – přesto si zachovala svou životnost a aktuálnost. Činohra pražského Národního divadla loni nastudovala alegorickou Zahradní slavnost (1963), královéhradecké Klicperovo divadlo barvitou gayovskou adaptaci Žebrácké opery (1972), soubor Spitfire Company a ostravští Bezruči se inspirovali realistickou jednoaktovkou Audience (1975); jen pár dnů před začátkem olomouckého přehlídky uvedla Havlova „domovská scéna“ – pražské Divadlo Na zábradlí – světovou premiéru inscenace Velvet Havel. Současný zájem o Havla-dramatika se nemohl nepromítnout do dramaturgie Divadelní Flory 2014. V rámci festivalového programu proto nabízíme kolekci výše zmíněných titulů (některé z nich i vícekrát) a věříme, že si tato živá, nesentimentální forma připomínky Havlovy osobnosti a tvorby najde své publikum – otevřené a vnímavé diváky, kteří si společně s pořadateli 18. Divadelní Flory budou moct znovupotvrdit, jak moc bylo – a stále je – důležité míti Havla…

Petr Nerušil

 
Spitfire company: Antiwords 

NE 18. 5.  18:00  Moravské divadlo
Václav Havel
ZAHRADNÍ SLAVNOST
Národní divadlo Praha
Velmi současný a nebezpečně živý příběh přizpůsobivého snaživce, který se prožvaní do lepší společnosti a okolnostmi vynucené mimikry přijme tak dokonale, že ho nepoznávají ani vlastní rodiče… Režie: Dušan D. Pařízek

PO 19. 5. + ÚT 20. 5.  17:00  S-Cube
Miloš Orson Štědroň
VELVET HAVEL
Divadlo Na zábradlí Praha
Autorský hudebně-divadelní projekt Miloše Orsona Štědroně volně inspirovaný životem a tvorbou dramatika, disidenta, vůdce sametové revoluce a nejvýznamnějšího českého polistopadového politika. Režie: Jan Frič

ÚT 20. 5.  19:30  Moravské divadlo
Václav Havel
ŽEBRÁCKÁ OPERA
Klicperovo divadlo Hradec Králové
Živá, do podoby mafiánské grotesky přetavená inscenace Havlova textu            v provokativní režii Daniela Špinara a v podání excelentního hradeckého ansámblu aneb Zběsilá jízda americkým kabrioletem na vlně českého absurdního humoru…

ST 21. 5.  16:00 + ČT 22. 5.  22:00  Konvikt / Divadlo K3
ANTIWORDS
Spitfire Company
Jindřiška Křivánková a Miřenka Čechová v představení iniciovaném legendárním zpracováním Havlovy Audience s Pavlem Landovským a Josefem Abrhámem. Dokážou obě performerky vypít víc než devět osmistupňových piv?! Režie: Petr Boháč

ST 21. 5.  22:00 + PÁ 23. 5.  22:30 + SO 24. 5.  15:00  Konvikt / šapitó
Václav Havel AUDIENCE
Divadlo Petra Bezruče Ostrava
Norbert Lichý a Jiří Müller jako protagonisté Havlovy částečně autobiografické jednoaktovky. Intelektuál Vaněk, ignorant Sládek, Bohdalka, Gott i holky z flaškovny v inscenaci režiséra Štěpána Pácla.

 

Autor článku: Zdeněk Vévoda

Olomouc čeká 11 dnů plných divadla