29.03.2023 12:11

Do letní Ostravy se sjede na dvě stě hudebníků z celého světa. Ostravské dny 2023 nabídnou během deseti dní i několik koncertů denně

Aktuálně rezonující témata i revize a znovuobjevování minulosti, desítky světových premiér a performance na nových místech, padesátka přítomných skladatelů, velké orchestry, ansámbly, špičkoví sólisté, elektronická hudba, opera i hudba pro katedrálu – to vše a daleko více bude součástí 12. bienále festivalu hudby dneška, během deseti dní i s několika koncerty denně. Do letní Ostravy se sjede na dvě stě hudebníků z celého světa, aby byli součástí inspirativních a nezapomenutelných setkání všech, koho zajímá současnost, platforma otevřenosti, neznámého, nového, nikdy nebo dlouho neslyšeného. Bez bariér, hierarchie a bez předsudků. Napříč třemi generacemi současných tvůrců i s průniky k avantgardistům minulosti. Centrum Ostravy ožije díky festivalu na deseti místech, od sebe vzdálených několik minut chůze, včetně nového uměleckého klastru Ostravské univerzity na Černé louce a intervence do unikátních prostor městské galerie současného umění PLATO. Součástí festivalu jsou skladby cca 30 mladých skladatelů a skladatelek, rezidentů souběžného Institutu Ostravských dnů.

Hlavním „orchestrálním sálem“ festivalu zůstává velkorysé zastřešené náměstí Trojhalí Karolina. V unikátním postindustriálním prostoru se uskuteční pět velkých koncertů. Harmoniu i varhanám je na úvod vyhrazen kostel sv. Václava.  Interpreti „prostorových“ kompozic se rozmístí v Katedrále Božského Spasitele, už teď jsou pro ni hotové skladby Michala Rataje, Jana Dobiáše nebo Pavla Zemka Nováka. Minimaraton elektronické hudby (kurátor Martin Režný) zamíří do bývalé prodejny Bauhausu i nové galerie Díra. Operky v prostoru a site –specific performance překvapí kolemjdoucí na centrálním Masarykově náměstí i nábřeží nedaleké Ostravice – Malá Kodaň. Pro konvertovanou historickou  budovu jatek PLATO už teď komponuje Raven Chacon a Peter Ablinger. Díky Bernhardu Langovi se ocitneme v Divadle Antonína Dvořáka. Novinkou letošních Ostravských dnů je spolupráce s Ostravskou univerzitou, a tedy nové sídlo festivalu – City Campus na Černé louce. Díky akusticky vynikajícímu sálu se nový umělecký klastr stane také koncertní destinací festivalu.

První tři odtajnění

Ostravské dny (liché roky) – to jsou hlavně nové skladby pro orchestr, ale vztahují se i k NODO / Dny nové opery Ostrava (sudé roky). Letos to bude monodrama Playing Trump. Cheap Opera #2 (2019) z dílny rakouského skladatele a hvězdy evropského formátu, rezidenčního skladatele Ostravy Bernharda Langa. Inspirací pro toto panoptikální dílo bylo „svérázné“ působení bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa a dezinformační tendence, které provázely (nejen) jeho předvolební kampaň. V opeře, která je po hudební stránce strhující koláží avantgardy, jazzu, popu, minimalismu i elektronické hudby, nechybí ani smyčky (loops), kterými je Lang pověstný. Opera patří do Langovy série cheap operas (laciných oper), které se vyznačují tím, že používají velmi malý instrumentální ansámbl, ale zato využívají všech technických a elektroakustických možností: samplových technologií, zesilovačů a syntezátorů. V jediné zpívané roli se představí francouzská sopranistka Donatienne Michel-Dansac, doprovodí ji hráči Ostravské bandy pod taktovkou Johannesa Kalitzkeho. Režie a scénického designu se ujme tandem Jiří Nekvasil a David Bazika. Česká premiéra se uskuteční 1. září Divadle Antonína Dvořáka.

Po dvou letech se do Ostravy vrátí jedinečné šestinotónové harmonium, exponát Národního muzea. K renesanci tohoto nástroje z 30. let minulého století, kdy vzniklo na objednávku jednoho z nejvýznamnějších průkopníků mikrointervalové hudby Aloise Háby, došlo v roce 2018 právě na NODO, kde jsme byli svědky světové premiéry Hábovy šestinotónové opery Přijď království Tvé! Tehdy poprvé za harmonium usedl klavírista Miroslav Beinhauer, který je pravděpodobně jediným člověkem na světě ovládajícím tento specifický nástroj. Ten způsobil zásadní průlom v repertoáru pro harmonium a během několika málo let vzniklo pro dříve výlučně muzejní exponát zhruba dvacet nových skladeb. Světové premiéry od Philla Niblocka, Klause Langa, Idina Samimi Mofakhama, Iana Mikysky a Judith Berkson studuje Miroslav Beinhauer, na festivalu pak zazní hned první den, 24. srpna.

I letos budou Ostravské dny hostit skladatele a umělce ze Spojených států, které s Českou republikou od vzniku Ostravských dnů v roce 2001 spojuje osoba uměleckého ředitele a zakladatele pořádajícího Ostravského centra nové hudby Petra Kotíka. S novými kompozicemi přijede taktéž legendární Roscoe Mitchell, Amina Claudine Myers, Phill Niblock, Christian Wolff, Alvin Curran nebo o generace mladší Eric Wubbels. Na programu je také hudba Frederica Rzewského, Jamese Tenneyho a Julia Eastmana.

www.newmusicostrava.cz

Autor článku: Kristýna Konczyna