28.01.2020 10:27

Pařízek a Dobrý ve Vídni naposledy. Volkstheater zve na Štěstí a pád krále Otakara

Vídeňský Volkstheater uvádí o víkendu 7. a 8. března 2020 zcela mimořádně a zároveň naposledy inscenaci Štěstí a pád krále Otakara v režii Dušana D. Pařízka a s Karlem Dobrým v titulní roli. Obě představení, opatřená českými a anglickými titulky, se konají vždy od 19:30 na hostitelské scéně v Muzejní čtvrti, hala E (MuseumsQuartier, Halle E).

7. března 2020 + dramaturgický úvod, 18:45 foyer
8. března 2020 derniéra
Konec představení vždy ve 21:40

Inscenace Štěstí a pád krále Otakara, kterou v Praze uvedl Pražský divadelní festival německého jazyka na podzim loňského roku, vzbudila velký ohlas u odborné a laické veřejnosti. Kapacita Stavovského divadla ale nemohla ani zdaleka pokrýt obrovský zájem o tento kus. Navíc i ve Vídni se hrál z důvodu rekonstrukce divadelních prostor poměrně krátce. Volkstheater ho nyní obnovuje pro dva výjimečné večery. Srdečně na ně zve české diváky, pro něž jsou připraveny titulky v češtině.

Franz Grillparzer
Štěstí a pád krále Otakara

Režie a scéna: Dušan David Pařízek
Kostýmy: Kamila Polívková
Dramaturgie: Roland Koberg
Světla: Paul Grilj

Hrají:
Gábor Biedermann – Bruno ze Schauenburka, olomoucký biskup a králův kancléř
Karel Dobrý - Přemysl Otakar II., český král
Peter Fasching - Záviš z Falkenštejna
Thomas Frank - Seyfried Merenberg
Rainer Galke - Markéta Babenberská/Paltram Vatzo, purkrabí vídeňský/Friedrich Zollern, purkrabí norimberský
Anja Herden – Kunhuta Uherská
Lukas Holzhausen - Rudolf I. Habsburský
… a Fantastico – Otakarův kůň

Premiéra 8. ledna 2019
derniéra 8. března 2020 v MuseumsQuartier, Halle E (Museumsplatz 1, Vídeň)

Král Přemysl Otakar stojí před troskami své mocenské a sňatkové politiky. Se svou ženou se rozvedl kvůli mladší, která mu měla zplodit následníka trůnu, při volbě císaře následně pohořel. Nyní musí na vlastní uši poslouchat, jak se jeho bývalí poddaní nabízejí římskému a německému císaři Rudolfu I. Habsburskému. Jeden štýrský básník doporučuje Rudolfovi v květnatých slovech, aby se Rakouska ujal jako zde ležícího růžolícího jinocha („Je to dobrý pán, je to dobrá země!“), také vídeňský starosta přeběhne od českého krále k Habsburkovi – „Ó Vídeňané, jak jste přelétaví!“, vzdychá Otakar. Grillparzerovo historické podobenství je už skoro 200 let hlavním divadelním příspěvkem k rakouské identitě, jen v Burgtheateru a Volkstheateru se hra uváděla nespočetněkrát. Truchlohru, kterou cenzura zpočátku kvůli „nepřátelství vůči Čechům“ potlačovala a jež donedávna nebyla přeložena do češtiny, teď poprvé inscenuje český režisér. Titulní roli v páté režii Dušana Davida Pařízka ve vídeňském Volkstheateru (po inscenacích Nora, Staří mistři, Sebeobviňování a Loď bláznů) hraje český herec Karel Dobrý.
(text: Volkstheater, překlad: tým PDFNJ)

https://www.volkstheater.at/stueck/koenig-ottokars-glueck-und-ende/

Ohlasy v médiích:

„Karel Dobrý je v roli krále Otakara oslňující alfa samec zpupně obhlížející, co mu patří. Pragmatický, nesentimentální vládce, který myslí jen na to, jak znásobit svou moc. Dobrý vnáší na jeviště strhující energii, mluví dvě a půl hodiny v němčině, a to ještě v silně emočním nasazení a je také plný zábavné ironie, rozkošnicky tupí své nedovtipné protivníky, nikoho nešetří. Na jeviště vjíždí ve zlatých kalhotách a na bílém koni, s koněm je jako jedna bytost, doslova s ním tančí po jevišti, královna Kunhuta ho moc nebere, to spíš jeho kobyla. Ona (Anja Herdenová) je ovšem smyslná maďarská potvora s rudou hřívou vlasů. Také další obsazení, (dosti zkrácené) funguje výborně, herecká souhra je maximální, což je v tomto případě zvlášť obdivuhodné. Kostýmy Kamily Polívkové i výběr hudby, v inscenaci všechno perfektně sedne. Dušan David Pařízek je dnes už světový režisér, kterého jsme doma neuměli zaplatit (jak příznačné). A ve Vídni stvořil výsměšnou a zábavnou podívanou o našich národech, o tom, v čem jsme stejní. A že si vlastně nemusíme nic moc vyčítat.“
Jana Machalická, Lidové noviny

„Dušan David Pařízek (…) nemilosrdně ironizuje zákulisí dvorské politiky: zklamané ambice, pokrytectví, cizoložství nové královny. (…) U Otakarova dvora se zdraví "ahoj", ale zní to trochu jako "heil". Před bitvou, v níž Otakar zemře, Rudolfovo vojsko temně skanduje "Kristus" a jeden ze šlechticů jako náckovský rap interpretuje slavnou pasáž Grillparzerovy hry opěvující Rakousko. (…) Herecký výkon Karla Dobrého je víc než úctyhodný, rozhodně nejen kvůli desítkám stran veršů v němčině. Přes všechny ironické odbočky dokázal dát Přemyslu Otakarovi velikost panovníka, charisma strhující pozornost davu i tragickou důstojnost jeho ponížení a pádu. Když v závěru sedí se svým kancléřem opřený o zbytek prkenné stěny, zutý, s kapucí přetaženou přes hlavu, a upíjí z lahváče nebo se pokorně a zpříma drží, když mu Rudolf vylévá na hlavu divadelní "krev", lze to číst jako přijetí osudu i poznání marnosti a pomíjivosti světské moci i slávy. V tomto smyslu je král Otakar jasným hrdinou Pařízkovy inscenace.
Marie Reslová, Aktuálně.cz

„V této inscenaci se skrývá pravda – ta včerejší i dnešní, (…) Charismatický: Karel Dobrý jako protagonista. (…) skvělá, silná: Anja Herden (…) znamenitý: Peter Fasching. (…) Výmluvný, jazykově stejně jako herecky, je kancléř Gabora Biedermanna.”
Barbara Petsch, Die Presse

„K vrcholům večera patří nejen souhra Lukase Holzhausena s Rainerem Galkem, ale i lekce doučování ze švýcarské němčiny, které žoviálně vystupující nový císař dopřává všem lidem ve svém okolí. (…) Thomas Frank se zalíbí nejen jako akcentovaně naivní štýrský rek Merenberg, ale i jako fontána.“
Wolfgang Huber-Lang, APA

„Dušan David Pařízek vykázal z historického dramatu Franze Grillparzera mocenské pózy na oslavu státu ve prospěch bezohledných zdvořilostních hrátek – a ve prospěch vtipu.“
Margarete Affenzeller, Der Standar

Autor článku: Veronika Boušová

Pařízek a Dobrý ve Vídni naposledy. Volkstheater zve na Štěstí a pád krále Otakara

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.