12.10.2018 07:30

Performance Corbeaux/Vrány v Centru současného umění DOX

Právě probíhající mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu nabídne na závěr svého 23. ročníku sugestivní pohybovou instalaci Corbeaux/Vrány, která odkazuje k dávným vzpomínkám a prvotním mystickým zážitkům marocké choreografky Bouchry Ouizguen. 

Dílo bylo poprvé uvedeno v roce 2014 před marrákešským vlakovým nádražím během místního bienále současného umění, a to jako jednorázové představení. Díky úspěchu premiéry se poté objevilo i v dalších zemích – ve Velké Británii (Tate Modern), ve Francii (Centre Georges Pompidou), v Belgii, Německu, Libanonu či v USA. V sobotu 13. října jej v 15 a 18 hodin uvede festival 4+4 dny v pohybu na scéně multifunkčního sálu DOX+, o který se před nedávnem rozšířilo Centrum současného umění DOX.

Za dlouhých nocí se v okolí Marrákeše pravidelně odehrávaly rituály Isawa a Hmadcha, které monotónním opakováním rytmických vzorců za zvuku bubnů přiváděly účastníky do transu. Z této dětské vzpomínky vytvořila marocká choreografka Bouchra Ouizguen půlhodinovou performanci, kterou uvádí mimo divadelní sály – ve veřejných prostorech, výstavních halách, galeriích. Dav černě oděných žen se pohybuje tiše prostorem až do chvíle, kdy jejich potlačované výkřiky a gradující záškuby těl vyvolají iluzi, že čas a prostor zmizely. Jsou jako hejno vran, z nichž ovšem choreografka snímá negativní konotace, které těmto ptákům přisuzuje západní kultura. Pro ni jsou vrány vysoce inteligentní stvoření tvořící sofistikovanou společenskou strukturu s vyspělou vnitřní komunikací. V perské literatuře 9. až 12. století, o niž se Ouizguen také zajímá, zase objevuje společenský respekt k nespoutaným a svým způsobem moudrým projevům šílenců či k chování senzitivních a nekonvenčních žen.

Marocká tanečnice a choreografka Bouchra Ouizguen působí v Marrákeši, kde se od roku 1998 angažuje v rozvoji místní taneční scény. Vlastním zájmem o společnost, výtvarné umění a popkulturu podněcuje ve své zemi zvukové, performační a video umění. V roce 2010 obdržela od francouzské Society of Dramatic Authors and Composers (SACD) cenu New Choreographic Talent a zvláštní cenu poroty od profesionálních odborů divadelních, hudebních a tanečních kritiků za osvobozující Madame Plaza, kde na jevišti vystupovala se třemi umělkyněmi z Aitas. V roce 2011 se podílela na sólovém vystoupení Voyage Cola s choreografem Alainem Buffardem pro Sujets à Vif na festivalu v Avignonu. V roce 2012 vytvořila představení HA! pro festival Montpellier Danse, které také hrála v Centre Georges Pompidou v Paříži. Toto dílo inspirovalo představení Corbeaux.

www.ctyridny.cz

Autor článku: Eliška Míkovcová

Performance Corbeaux/Vrány v Centru současného umění DOX

Zahraniční divadlo

18.09.2025

Světová hvězda Yannick Nézet-Séguin vystoupí v českém debutu na Adventním koncertě Pražského jara

Na pozvání Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro přijede poprvé do České republiky jeden z nejlepších dirigentů světa Yannick Nézet-Séguin, umělecký ředitel Metropolitní opery v New Yorku, Philadelphia Orchestra a Orchestre Métropolitainv Montrealu. Na mimořádném Adventním koncertě Pražského jara 4. prosince 2025 ve Španělském sále Pražského hradu uvede s Chamber Orchestra of Europe a sólisty Veronikou Eberle a Jeanem-Guihenem Queyrasem díla Johannese Brahmse.

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.