12.10.2018 07:30

Performance Corbeaux/Vrány v Centru současného umění DOX

Právě probíhající mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu nabídne na závěr svého 23. ročníku sugestivní pohybovou instalaci Corbeaux/Vrány, která odkazuje k dávným vzpomínkám a prvotním mystickým zážitkům marocké choreografky Bouchry Ouizguen. 

Dílo bylo poprvé uvedeno v roce 2014 před marrákešským vlakovým nádražím během místního bienále současného umění, a to jako jednorázové představení. Díky úspěchu premiéry se poté objevilo i v dalších zemích – ve Velké Británii (Tate Modern), ve Francii (Centre Georges Pompidou), v Belgii, Německu, Libanonu či v USA. V sobotu 13. října jej v 15 a 18 hodin uvede festival 4+4 dny v pohybu na scéně multifunkčního sálu DOX+, o který se před nedávnem rozšířilo Centrum současného umění DOX.

Za dlouhých nocí se v okolí Marrákeše pravidelně odehrávaly rituály Isawa a Hmadcha, které monotónním opakováním rytmických vzorců za zvuku bubnů přiváděly účastníky do transu. Z této dětské vzpomínky vytvořila marocká choreografka Bouchra Ouizguen půlhodinovou performanci, kterou uvádí mimo divadelní sály – ve veřejných prostorech, výstavních halách, galeriích. Dav černě oděných žen se pohybuje tiše prostorem až do chvíle, kdy jejich potlačované výkřiky a gradující záškuby těl vyvolají iluzi, že čas a prostor zmizely. Jsou jako hejno vran, z nichž ovšem choreografka snímá negativní konotace, které těmto ptákům přisuzuje západní kultura. Pro ni jsou vrány vysoce inteligentní stvoření tvořící sofistikovanou společenskou strukturu s vyspělou vnitřní komunikací. V perské literatuře 9. až 12. století, o niž se Ouizguen také zajímá, zase objevuje společenský respekt k nespoutaným a svým způsobem moudrým projevům šílenců či k chování senzitivních a nekonvenčních žen.

Marocká tanečnice a choreografka Bouchra Ouizguen působí v Marrákeši, kde se od roku 1998 angažuje v rozvoji místní taneční scény. Vlastním zájmem o společnost, výtvarné umění a popkulturu podněcuje ve své zemi zvukové, performační a video umění. V roce 2010 obdržela od francouzské Society of Dramatic Authors and Composers (SACD) cenu New Choreographic Talent a zvláštní cenu poroty od profesionálních odborů divadelních, hudebních a tanečních kritiků za osvobozující Madame Plaza, kde na jevišti vystupovala se třemi umělkyněmi z Aitas. V roce 2011 se podílela na sólovém vystoupení Voyage Cola s choreografem Alainem Buffardem pro Sujets à Vif na festivalu v Avignonu. V roce 2012 vytvořila představení HA! pro festival Montpellier Danse, které také hrála v Centre Georges Pompidou v Paříži. Toto dílo inspirovalo představení Corbeaux.

www.ctyridny.cz

Autor článku: Eliška Míkovcová

Performance Corbeaux/Vrány v Centru současného umění DOX

Zahraniční divadlo

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.