11.04.2012 15:00

Petr Zuska Gala X –Bláznoviny

Bláznivé a výstřední, tajuplné i bizarní, a přesto velmi precizně prokomponované jsou tři choreografie Petra Zusky nazvané souhrnně Bláznoviny, které budou k vidění na Nové scéně Národního divadla 17., 18. a 19. května. Diváci si v této druhé části šestidílné retrospektivy jeho děl mohou osvěžit zážitky z jeho starších opusů. Reprezentativní přehlídka prací Petr Zuska Gala X je uspořádána k deseti letům jeho činnosti v čele Baletu Národního divadla a celkem zachytí téměř 90% jeho tvorby.

Pojďte se společně s Baletem Národního divadla ohlédnout zpátky, zavzpomínat a oslavit jednu dekádu vývoje baletního souboru a Petra Zusky v jeho čele.

Večer začne značně dynamickým dílem moderního tance nazvaným A Little Extreme. Ultramoderní kreace sklidila obrovský úspěch už při své premiéře roku 2006 v Düsseldorfu na scéně Deutsche Oper am Rhein. Německý tisk ji s nadšením výstižně popsal jako „naprosto zběsilé spekulativní a asociativní top-střetnutí baletu a pohádkových kazet. S maskotem, jakým je růžovo-oranžový medvídek, a spolu se šesti tanečníky a dvěma tanečnicemi, které spojují Snoop Dogg (Snoopi), Eminem a klasickou techniku do ultimativního surrealistického coolness. Ohlušující aplaus pro všechny choreografy a tanečníky!“ Ale němečtí novináři zároveň vnímají také „kousavou ironii“ a „satiru o mladé generaci, která svou siláckost opírá o wellness, psycho a fabriky na sny“.

Lze si tu bohatě užít autorova smyslu pro humor, neboť „vše se dá otočit vzhůru nohama a nic není tak, jak se může zdát“. Taneční vtip v rytmu hip hopu a rapu ještě i s tóny esoterické muziky se kupodivu může dobře snoubit s lehce satirickým pohledem a filosofujícími hlubinami. Tvůrce sám o extrémně rozdílné, avšak inspirativní muzice v rozhovoru prozradil: Černá americká hudba je plná agresivity, násilí, sociálních, rasových, drogových problémů, ale také sexu, nadsázky a humoru. Sálá z ní energie. Zjistil jsem, že poezie hip hopu, ač je někdy sprostá tak, že člověk zčervená, v sobě má hloubku sdělení a je umělecky velmi vypracovaná. Malý extrém je založen na hudebním kontrastu a měl by působit odlehčeně... V rámci hudebního podkladu se střetávají dva hudební světy - jednak současný černý americký hip hop a R&B, na druhé straně v kontrastu s tím relaxační esoterická hudba pro děti.“

Střed večera vyplní choreografie A Little Touch of The Last Extreme. Znázoňuje boj protikladů, které patří k životu, vypráví o začátku a konci, o ďáblu a andělu, o protikladech, které se přitahují. V hudební mixáži se objeví minimalismus Arvo Pärta, ale také skladby Adriana Johnstona, Dana Jonese, Gavina Bryarse, folklórní kapely Ondráš a též soul v podání Jamese Browna. Petr Zuska si vzal na pomoc motto od svatého Augustina: „Teprve tváří v tvář smrti se rodí vlastní já člověka.“ Klíčovým tématem této choreografie je otázka života a smrti. To ale neznamená, že je nutné ji brát smrtelně vážně. Oba extrémy, či spíše krajní momenty života, zastupují postavy v této abstraktní choreografii nejkonkrétnější a svým způsobem opět pojaté s humorem: stařec a dítě.

Poslední součástí komponovaného večera bude neobyčejně vtipný a v zahraničí i u nás oblíbený Mariin sen. Jde o kouzelně hravé a komediální dílo s velmi vtipnou poetikou inspirované bizardním snem Marie Taglioni, jedné z nejslavnějších tanečnic éry romantismu. Petr Zuska rozpracoval příběh romantické baletní minulosti na pozadí slavných hudebních partitur (Pas de quatre Cesara Pugniho a Umírající labuť Camilla Saint-Saënse) oslavujících ženský tanec, roztancoval partii čtyř mužů a stárnoucí baleríny.


Mariin sen, foto: Diana Zehetner

Autor článku: Helena Bartlová, foto: A Little Touch of The Last Extreme - Diana Zehetner

Petr Zuska Gala X –Bláznoviny