21.01.2021 11:39

Podle ředitele Národního divadla jsou podmínky nového protiepidemického systému PES nereálné

Hrát pro pětinu hlediště a za podmínky povinného testování diváků je podle ředitele Národního divadla Jana Buriana za hranicí udržitelnosti. Existuje na tom podle něj shoda mezi řediteli většiny českých divadel a kulturních organizací. ČTK to dnes sdělil mluvčí ND Tomáš Staněk. Zatím neoficiální nová tabulka opatření navázaných na protiepidemický systém počítá s tím, že ve čtvrtém stupni rizika by se mimo jiné i divadla mohla zaplnit z 20 procent kapacity, maximálně však 300 sedícími lidmi s negativním antigenním či PCR testem.

Test by nesměl být starší než 48 hodin, návštěvníci by se museli evidovat a vstupenky by se musely objednávat předem. V systému, který platí nyní, jsou ve čtvrtém i ve třetím stupni rizika divadla pro diváky zavřená.

Konečná verze aktualizované tabulky opatření by měla být hotová během dneška. V pátek ji chce ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) představit vládě. Další zpřísnění systému se podle něj nechystá, patří tam ale doporučení typu nošení respirátorů FFP2 v hromadné dopravě a v obchodech.

„Existuje shoda mezi řediteli většiny českých divadel a kulturních organizací, že hrát za podmínky povinného testování pro 20 procent hlediště je za hranici udržitelnosti," uvedl Burian. „Nevíme, jak bychom kontrolovali diváky, jak by si diváci byli schopni s předstihem zajistit testy, když stále ještě nejsou úplně běžně dostupné, jak bychom se chovali k divákům, kteří již onemocněním prošli, k divákům, kteří přijeli ze zahraničí. Jaká potvrzení a jak bychom archivovali," vypočítal ředitel první české scény možné nedostatky návrhu.

Sami provozovatelé divadel podle Buriana navrhují otevřít divadla pro polovinu diváků s respirátory bez povinných testů, s příslušnými rozestupy, větráním a dezinfekcí. „V hledišti historické budovy umíme vyměnit vzduch například až dvanáctkrát za hodinu," doplnil. Provoz divadla podle něj začíná mít ekonomicky smysl ve chvíli, kdy je možné zaplnit alespoň polovinu hlediště. „Jsme ale připraveni vybrané inscenace hrát pro třetinu kapacity hlediště, protože se nemůžeme diváků dočkat," uvedl.

Národní divadlo zrušilo v první vlně koronaviru od března do 2. července 400 představení, muselo vracet přes 80.000 vstupenek. Na začátku současné sezony Burian uvedl, že za březen až červen divadlu chyběly výnosy 121,3 milionu korun, odhad propadu do konce roku tehdy na počátku září byl 251,8 milionu korun. V červenci už ministerstvo kultury pokrylo ztrátu částkou 117,6 milionu korun.

Autor článku: ČTK: hrm, mal

Podle ředitele Národního divadla jsou podmínky nového protiepidemického systému PES nereálné

Zprávy

11.09.2025

Busta Soni Červené byla odhalena ve Státní opeře

V úterý 9. září jsme si připomněli sté výročí narození Soni Červené, jejíž busta byla slavnostně odhalena ve Státní opeře, kde v mládí ztvárnila Carmen – postavu, která ji později proslavila po celém světě. Bustu z dílny sochaře Dominika Langa odhalila paní Dana Píchová z Nadačního fondu Soni Červené spolu se správní ředitelkou Opery ND a SO Jarmilou Levko. Na slavnostním zahájení vystoupil Pavel Černoch za klavírního doprovodu Šárky Knížetové.

10.09.2025

Repertoár Studia Ypsilon bude připravovat nová umělecká rada v čele s Martinem Dejdarem

Repertoár pražského Studia Ypsilon bude po pondělním odvolání ředitele Karla Františka Tománka připravovat nově ustavená umělecká rada. Tvořit ji budou členové souboru v čele s hercem Martinem Dejdarem. Tvorbu repertoáru, který by měl vést ke zlepšení hospodářských výsledků divadla, budou konzultovat mimo jiné s Blankou Pechovou, kterou pražští radní pověřili řízením městské příspěvkové organizace.

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.