16.10.2018 09:37

Podzimní sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery pokračuje Samsonem a Dalilou a Děvčetem ze Západu

Podzimní sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery pokračuje hned dvěma klenoty operního světa - Samsonem a Dalilou a Děvčetem ze Západu. Obě inscenace lákají na spolupráci velkých jmen operního světa. Zatímco Samsona a Dalilu režíruje Darko Tresnjak a titulní part zpívá Elina Garanča, v Pucciniho Děvčeti ze Západu zazáří Eva-Maria Westbroek a tenorista Jonas Kaufmann.

„Před dvěma lety jsem ve svém domě ve hvozdech Connecticutu poslouchal Elinu Garanču a přemýšlel o tom, jak skvělé by bylo pracovat s ní. Když jsem později dostal nabídku z Met a zeptal se, kdo zpívá titulní part, Petr Gelb jen opáčil – Elina Garanča,“ popsal až snové počátky nové inscenace Samsona a Dalily režisér Tresnjak, držitel ceny Tony, v předpremiérovém rozhovoru pro divadelní magazín Playbill.

Alagna a Garanča jako konflikt spirituality a destrukce

„Nejedná se pouze o konflikt mezi dvěma skupinami, které se vzájemně nenávidí, což je téma nadčasové. Konflikt v Samsonovi je něčím, co právě teď vidíme v médiích každý den: střet mezi velikou spiritualitou a potenciálně ničivou sexualitou,“ upřesnil debutující srbský režisér pojetí a motivace, jež vedly k nové inscenaci. Ta má tak podle Tresnjaka ambice být zcela aktuálním dílem.

Úlohy filištínské svůdnice Dalily se zhostí právě Elina Garanča, která publikum Met uchvátila v roli mladičkého hraběte Oktaviána ve Straussově komické opeře Růžový kavalír. David Salazar z OperaWire přímo označil její loňský výkon za „jeden z nejlepších za celou dekádu.“ Hebrejského siláka Samsona, který nedbá na varování a pro vášeň k ženě opustí svůj lid, ztělesní francouzský tenorista Roberto Alagna, jenž po boku lotyšské mezzosopranistky slavil úspěch už v roce 2010 v Bizetově Carmen.

Opeře vdechne velkolepě výpravný rozměr scéna rovněž debutujícího Alexandera Dodge; monumentální je zejména třetí dějství, jemuž dominuje obrovská socha boha Dagona rozetnutá vedví – jeho středem vystupují v průběhu bakchanálií před publikum Filištíni v kostýmech Lindy Cho.

Pod dirigentským vedením zkušeného Sira Marka Eldera se v dalších rolích objeví například basbarytonista Laurent Naouri jako Dagonův velekněz, barytonista Elchin Azizov jako Abimélech a basista Dmitrij Belosselskiy jako Starý Hebrej.

Kaufmann, jeden z nejžádanějších tenoristů generace, si získá srdce pistolnice Minnie

„Jsem velice šťastný a vděčný, že mám tak nadšené fanoušky, kteří by mě nejradši viděli vystupovat každý den,“ vyznal se devětačtyřicetiletý Jonas Kaufmann, nejvšestrannější tenorista generace, začátkem roku 2018 v rozhovoru pro agenturu AP.

Pucciniho opeře Děvče ze Západu, jejíž premiéra se uskutečnila v roce 1910 právě v Met za přítomnosti samotného skladatele, ztělesní hvězdný Kaufman úlohu psance Dicka Johnsona (alias bandity Ramarrez), v jehož ryzí nitro nepřestává věřit srdnatá, čestná a ctěná majitelka baru Minnie v podání nizozemské sopranistky Evy-Marie Westbroek. Oba pěvci současně kráčejí ve šlépějích tak legendárních veličin, jakými byli Enrico Caruso a Emma Destinnová, první představitelé těchto rolí. Světově uznávanou Evu-Marii Westbroek mělo české publikum příležitost slyšet například během galavečera Štefana Margity v listopadu 2016 v Národním divadle.

Charakterního šerifa Jacka Rance, který strádá neopětovanou láskou k Minnie, v boji o ni se však nikdy neuchýlí ke špinavostem, ztvární v drsných kulisách zlaté horečky a Divokého západu poloviny 19. století barytonista Željko Lučić. Orchestr Met bude řídit osvědčený Marco Armiliato.

Na obě opery se mohou už nyní těšit diváci více než dvou tisícovek kinosálů v 73 zemích světa včetně 25 kin v českých a moravských městech.

www.aerofilms.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Podzimní sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery pokračuje Samsonem a Dalilou a Děvčetem ze Západu

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.