09.02.2012 10:08

Polská krev – opereta plná hitů

První a současně jedinou operetní premiérou stávající divadelní sezóny bude v Národním divadle moravskoslezském inscenace nesmrtelné Nedbalovy Polské krve. Slavné operety se režijně ujala šéfka souboru opereta/muzikál Gabriela Petráková: „Opereta v Ostravě má devadesátiletou tradici a patří sem. Společnost lidí, kteří ji mají rádi a chtějí ji navštěvovat, je velmi silná. Já osobně mám Polskou krev velmi ráda. Přijde mi, že je to po všech stránkách v tom daném žánru dokonalé dílo a já jsem sama na sebe zvědavá, jak si s tím poradím v 21. století.“

Režisérka Petráková se rozhodla respektovat a dotáhnout připravovanou inscenaci Polské krve až na samotnou hranici operetního žánru. „Chci, aby si tam našel své nejen konzervativní, ale také alternativní divák. Pro toho tam bude určitá forma nadsázky,“ vysvětluje. Do role statkáře Zaremby obsadila polského barytonistu Klemense Słowioczka, který po svém celoživotním zahraničním angažmá slaví velký návrat do Ostravy. Zeptali jsme se ho, jak se to přihodilo? Oslovila mě paní režisérka, se kterou jsem se seznámil na Ostravské univerzitě. Hledali můj typ zpěváka, to znamená muže v letech. Tu roli jsem  nikdy dříve nezpíval, ale jsem rád, protože kdo přijde na Polskou krev, bude se bavit. Je tam krásná muzika, přirozená akustika a ty texty...,“ odpovídá Słowioczek, který třicet let působil v Komické opeře v Berlíně.


Národní divadlo moravskoslezské: Polská krev

Jeho dceru Helenu Zarembovou, mladou dívku, která chce napravit muže a dostat ho k oltáři, ztvární přední sólistka souboru opereta/muzikál Martina Šnytová. Ta se i ve skutečném životě cítí být ve vztahu spíše aktivní, přiznává ale, že na Helenu Zarembovou v tomto ohledu nemá. Loňský rok byl pro Martinu Šnytovou velmi úspěšný. Vidět jste ji mohli například v muzikálech Pardon My English (Frieda), Divotvorný hrnec (Káča) nebo jako Nastěnku v pohádkovém muzikálu Mrazík. „Jsem moc spokojená s tím, jaké role dostávám. Do budoucna bych si přála možná ještě trochu víc té klasické operety, abychom si pořádně zahráli, zazpívali a zatancovali - tak jako v Polské krvi,“ říká Šnytová.

Režisérka Gabriela Petráková ke spolupráci přizvala Davida Baziku (scéna), Sylvu Zimula Hanákovou (kostýmy) a Janu Hanušovou-Vašákovou (choreografie). Dílo hudebně nastudoval Karol Kevický, který se bude za dirigentským pultem střídat s Jakubem Žídkem. V roli Heleny Zarembové  bude Martinu Šnytovou  alternovat hostující Jana Borková, hraběte Bola Baraňského vytvoří člen souboru operety / muzikálu Peter Svetlík (v alternaci s hostujícím Josefem Moravcem). Dále se můžete těšit na Ol'gu Bezačinskou / Evu Zbrožkovou (Wanda Kwasiňská), Romana Haroka / Tomáše Novotného (Bronio z Popielů) a mnohé další.

Premiéry 16. a 18. února 2012 v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona


Národní divadlo moravskoslezské: Polská krev

Polská krev
Námět operety vychází z Puškinovy povídky Slečna selka, přišel skladatel náhodou. Během cesty vlakem do Ruska si jeho žena Marie četla německý překlad Puškinových povídek a najednou zvolala: „Oskare, mám pro tebe námět libreto!“ Nedbala námět opravdu uchvátil a následně se pustil do kompozice. Ihned po vídeňské premiéře 25. října 1913, kdy se za dirigentský pult postavil sám Oskar Nedbal, se strhl o operetní novinku mezi českými divadly lítý boj, jehož hlavními aktéry se stalo pražské vinohradské a plzeňské divadlo. Kupodivu vyhrála Plzeň – tamní premiéra se uskutečnila 26. prosince 1913, tedy pouhé dva měsíce po světové premiéře. V Ostravě Polská krev poprvé zazněla 19. září 1924 v hudebním nastudování Bohdana Halíka a režii Jaroslava Skály. Od té doby zde byla nastudována v devíti nových inscenacích a patřila k nejúspěšnějším titulům operetního žánru.

Klemens Słowioczek
První profesní příležitost dostal polský barytonista Klemens Słowioczek ve Státním divadle Ostrava, kde působil jako sólista čtyři roky.  Do stálého angažmá hudebního divadla Komické opery v Berlíně nastoupil v roce 1975. Během třiceti let tam nastudoval 56 rolí a hostoval v Moskvě, Varšavě, Vídni, Londýně, Tokiu, Melbourne a Tel Avívu. V Berlíně se věnoval také soukromému vyučování zpěvu. Jako pedagog oboru Sólový zpěv a herecká operní výchova působil taktéž na Fakultě umění Ostravské univerzity. V roce 2006 začal v České republice pořádat mezinárodní soutěž ve zpěvu komorních ansamblů „Stonavská Barborka". Ze Stonavy pochází a částečně tam bydlí i dnes. O sobě říká, že je horší než Němec. Má rád disciplínu a preciznost.

Autor článku: Kateřina Ondřejková, foto: Národní divadlo moravskoslezské

Polská krev – opereta plná hitů