07.06.2019 15:47

Poslední premiérou letošní sezóny bude v Moravském divadle Olomouc Kupec benátský

Poslední premiérou letošní sezony bude Kupec benátský, romantická komedie, v níž není nouze o dramatické momenty - vždyť v sázce je libra lidského masa! Jedno z nejkontroverznějších děl Williama Shakespeara se posledního uvedení v Olomouci dočkalo v roce 1958. Novou inscenaci připravuje se souborem činohry Vladislav Kracík, umělecký šéf Divadla Tramtarie. Premiéra se uskuteční v pátek 7. června v 19 hodin.

Ve hře z roku 1597 dal Shakespeare život jedné ze svých nejzajímavějších postav – židovskému lichváři Shylockovi, který z duše nenávidí kupce Antonia. Když si tedy Antonio přijde půjčit tři tisíce tolarů pro svého přítele Bassania, jenž se chce ucházet o ruku krásné a zámožné Porcie, určí si lakomý Shylock krutou podmínku – nebudou-li peníze vráceny do tří měsíců, vyřízne Antoniovi z těla libru masa.

Až příliš dlouhou dobu - od premiéry Něco za něco v roce 2011 - se na jevišti Moravského divadla neobjevila žádná shakespearovská komedie, což jsme se rozhodli tímto titulem napravit. Zároveň jsme ale chtěli, aby v sobě daný text nesl i nějakou výraznější myšlenku a nabídl inscenátorům mnohem více, než jen slovní humor a klasickou komediální zápletku. Proto jsme sáhli právě po Kupci benátském. Naše inscenace se zároveň stane jediným aktuálním uvedením Kupce benátského v rámci celé České republiky. Možná je to současnou společensko-politickou situací, že se toto dílo dostalo do jakési klatby, kam ale podle mého rozhodně nepatří. Naopak - kdy jindy vdechnout život Shylockovi, když ne právě v této době,“ zdůraznil umělecký šéf činohry Moravského divadla Roman Vencl.

S nabídkou k režii inscenace oslovil Vencl uměleckého šéfa Divadla Tramtarie Vladislava Kracíka. „Romanova nabídka je zlomová v tom, že oslovil režiséra jiné, malé olomoucké scény, což se tady myslím hodně dlouho nestalo. A byl to krok odvážný a důležitý, protože propojuje olomouckou divadelní scénu jako takovou,“ shrnul Kracík, který svůj vztah k Shakespearově tvorbě označuje za intenzívní. „Shakespeare je základní pojem celého uměleckého odvětví, kterému se říká divadlo, podobně jako například velké antické tragédie. A pokud se divadlem zabýváte, ať už prakticky, teoreticky či divácky, znamená to, že Shakespeara potkáváte velmi často. A také je to vztah plný respektu, protože Shakespearova nezpochybnitelná genialita je obsažena snad v každé replice, kterou kdy napsal, a že jich není málo. A proto je pro mě velkou ctí, když mohu jakéhokoliv Shakespeara režírovat,“ shrnul Kracík.

Podle ředitele Moravského divadla Davida GernešeKupec benátský navzdory své letitosti stále co říct. „Tento klasický text je možná aktuálnější dnes než v době, kdy byl napsán. Jeho premiéra je pro mě speciální nejen tím, že uzavírá mou první sezonu na pozici ředitele Moravského divadla a zároveň po letech vrací Shakespeara na prkna Moravského divadla, ale hlavně z toho důvodu, že ji režíruje umělecký šéf Divadla Tramtarie. Přijde mi to symbolické, jelikož mou vizí je, aby všechna olomoucká divadla spolu intenzivně pracovala na společných projektech, přičemž Moravské divadlo by mělo být tahounem všeho divadelního dění v Olomouci. Vláďovu režii beru jako první vlaštovku při spolupráci s ostatními divadly a doufám, že do budoucna se dočkáme spousty dalších představení, festivalů a projektů napříč divadelním spektrem v Olomouci,“ dodal Gerneš.

Přestože je Kupec benátský zařazovaný mezi komedie, obsahuje řadu dramatických scén. „Na komediálních prvcích stojí celá první polovina a závěr. Hra obsahuje i napínavé prvky, jako je soud o libru masa. Tato žánrová nejednotnost přináší zajímavé zvraty a z mého pohledu činí hru o to zajímavější,“ uvedla dramaturgyně Hana Marvanová.

Podle tvůrců inscenace nabízí Shakespearova hra řadu stále platných a aktuálních témat. „Jedním z hlavních témat hry jsou peníze. Benátská společnost, jak ji Shakespeare popisuje, vykazuje výrazné znaky dnešní kapitalisticky zaměřené Evropy. Pro mě osobně je nejzásadnější téma zrodu nenávisti v člověku, které můžeme mapovat skrze postavu Shylocka. V našem výkladu není Shylockova touha po pomstě motivovaná jeho odlišnou náboženskou příslušností, ale osobní křivdou, ponížením a ublížením, které mu křesťanská komunita způsobí. Nadčasové je rovněž téma hledání lidské spravedlnosti,“ popsala Marvanová. „Stěžejní je pro nás člověk a jeho jednání pod tlakem nejrůznějších okolností. A je jedno, jestli je to žid, křesťan či ateista, pořád je to člověk, který cítí, miluje i nenávidí,“ doplnil Kracík.

Pro potřeby inscenace došlo v textu hry k několika úpravám. „Nejzásadnější dramaturgický zásah spočíval ve sloučení postavy Graziana s postavou Lorenza. Škrtali jsme poměrně výrazně, textová předloha je opravdu rozsáhlá, obsahem škrtů byly především lyrické básnické pasáže, které výrazně neposouvají děj,“ popsala Marvanová.

Postavu Shylocka ztvární Jaroslav Krejčí, pro něhož je tato role dárkem od vedení činohry k letošnímu životnímu jubileu. „Kupec Shylock je vrstevnatá postava, má i komické momenty a publikum s ním kvůli jeho postavení může i soucítit. Pro křesťany je póvl, něco méněcenného, ale když jej potřebují, neváhají za ním zajít. Shylocka ovládne touha po pomstě a začne být krvelačný,“ popsal Krejčí. Shylockovu dceru Jessiku ztvární Daniela Krahulcová. „Jessika je mladá, naivní židovka plná života. Otec ji bere dost zkrátka, což jí je proti srsti, a proto se snaží jakýmkoli způsobem otci vyvléknout z jeho přísného dohledu. Přesto však se její židovská povaha nezapře a otce přece jen v lásce má, i když tento cit mezi nimi není úplně očividný. Proto by pro Jessiku měl být stěžejní konec, kdy si uvědomí, co vlastně ztratila. Zda stálo za to opustit něco tak pevného jako je rodina jen z mladické bláhovosti,“ popsala. Kupce Antonia si zahraje Zdeněk Svobodník, který se na jevišti Moravského divadla v minulosti představil v inscenacích Shakespearových tragédií Romeo a Julie a Othello. „Vnímám tuto Shakespearovu hru jako tragikomedii o zrodu nenávisti. Přestože Antonio stojí proti Shylockovi, není to typický kladný hrdina. Jako obchodník musí být tvrdý a vůči krajanům se chová lidštěji než vůči obchodníkům z jiných koutů světa. Klíčový je jeho vztah k Bassaniovi, k němuž cítí pouto a udělal by pro něj všechno bez ohledu na vlastní oběť,“ přiblížil Svobodník. Bassania ztvární Jan Ťoupalík, jeho lásku Porcii Vendula Nováková. „Porcie je velice inteligentní manipulátorka a od jisté chvíle jí patří i celé dění na jevišti,“ popsala Nováková. Dále účinkují Tomáš Krejčí, Marek Pešl, Václav Bahník či Jana Posníková.

Scénu, které dominuje velký zaoceánský parník, navrhl Hynek Petrželka, dvě desítky kostýmů pro křesťanské a židovské obyvatele Benátek vzešly z návrhů Jana C. Löbla. O hudební doprovod se postaral skladatel a pedagog Martin Peřina, autor scénické hudby pro více než třicet inscenací Divadla Tramtarie.

V téměř stoleté historii českého divadla v Olomouci se Kupec benátský dočkal dvou nastudování – inscenaci z roku 1924 režíroval Karel Kalista, v roce 1958 měl pak režii Karel Novák.

http://www.mdol.cz/

Foto: Jan Procházka

 

Autor článku: David Kresta