30.11.2021 13:55

Poslední reprízy inscenace Čevengur zahajují v HaDivadle sérii derniér

HaDivadlo ve své 47. sezoně s podtitulem Nerůst zesiluje péči dovnitř instituce, ale i vně. Snahou divadelní scény je vedle revize stávajícího repertoáru také postupné směřování k dlouhodobé udržitelnosti nabízeného programu. V průběhu sezony 2021/22 tedy v HaDivadle proběhne celkem osm derniér inscenací z předešlých období.

Soubor zvolil cestu redukce nabízeného repertoáru v souladu s manifestem své letošní sezony Nerůst, kterou chápe také jako „přesměrování pohledu z množství na intenzitu a kvalitu“ a jako šanci získat v programu větší volnost pro další tvorbu – mj. chystané tvůrčí intervence. „Nerůst, jak jsme sezonu pojmenovali, neznamená nečinnost. Znamená to držení se hesla, že míň může být víc, a možnost jít v tématu víc do hloubky,“ vysvětluje intendantka divadla Anna Stránská a dodává, že většinu inscenací do derniéry doprovodí speciální události rozšiřující jejich kontexty a divácký zážitek. V programu se objeví v rozmezí prosince 2021 až června 2022.

První v řadě je derniéra Čevenguru, syrově hravé inscenace Jana Kačeny podle slavného pozapomenutého románu Andreje Platonova. Inscenace vznikla v roce 2018 ve 43. sezoně Věčný návrat – Krize budoucnosti. Vedle dvou prosincových uvedení nabídne HaDivadlo divákům možnost se zúčastnit dramaturgického úvodu či besedy po představení s tvůrčím týmem. Na programu je i projekce rozpracované filmové verze – autorské remediace inscenace Čevengur v režii Kateřiny Dudové a Michaela Jiřince, dřívějších kolegů Jana Kačeny z katedry dokumentaristiky na FAMU. 

Podobnou cestou imaginativního vyprávění jako Jan Kačena vstoupil před třemi lety do programu HaDivadla titul ’68, jímž se za souborem naposledy vrátil dávný souputník, režisér a autor J. A. Pitínský. Mezigenerační scénický dialog z bouřlivého jara 1968 doprovodí speciální vícežánrový program. Derniéra proběhne v květnu 2022.

Woyzeck – inscenaci Miroslava Bambuška podle dramatického fragmentu Georga Büchner čeká poslední uvedení v březnu. Živá scénická hudba od Tomáše Vtípila získala ocenění jak při Cenách divadelní kritiky, tak i v rámci Poct udílených Festivalem …příští vlna/next wave…, inscenace byla také nominována v kategorii Alternativní divadlo na Cenu Divadelních novin

Eyolfa, podle málo hraného pozdního dramatu Henrika Ibsena, a Náměsíčníky (imitace a tušení), připravené v inspiraci vlivným románem meziválečného modernisty Hermanna Brocha (obě inscenace v režii Ivana Buraje), čekají derniéry v dubnu a květnu. Obě inscenace během uvádění zaujaly mj. při mezinárodním festivalu Divadelní Flora Olomouc a byly k vidění také při pražských hostováních (Studio Hrdinů, Divadlo Komedie), brochovskou adaptaci ocenil festival ...příští vlna/next wave… Poctou Projekt roku 2017

Adaptaci novely Petry Hůlové Macocha HaDivadlo naposledy uvede v dubnu. Výrazná výpověď o postavení současné ženy dle textu Petry Hůlové, kterou spolu s Kamilou Polívkovou divadelně připravil scénograf Antonín Šilar, vznikla v koprodukci se Studiem Hrdinů. V roce 2020 byla inscenace vybrána do programu berlínského festivalu Radar Ost – pořádaného proslulým Deutsches Theater.

Červen bude patřit posledním reprízám autorské variace nesmrtelného námětu – Doktorand Jan Faust v režii bývalého člena souboru HaDivadla Jana Lepšíka. Poslední derniérou v sezoně se pak stane Moby Dick – inscenace v režii Rastislava Balleka na motivy legendárního románu Hermana Melvilla. Nestárnoucí námět o plavbě velrybářské lodi vstříc prázdnotě a chaosu se opírá o synergii výhradně mužského obsazení. Moby Dick bude mít při tomto sezonním uvádění příležitost zaujmout diváky ještě při jarních reprízách. V červnu poté divadelní program uzavře.

„Jak tvořit udržitelně? Jakou kapacitu pro nová díla má naše vědomí? Co je smyslem naší činnosti? Jak se neutopit v kvantitě potěmkinovských vesnic stavěných pro vykazování produktivity? Jak tvořit šťastně? Jak se vzepřít diktátu ekonomizace všeho? Jak tedy odvrátit rozklad společnosti a přírody? Jak být spolu?“ – Citace z manifestu HaDivadla k Sezoně 47: Nerůst

www.hadivadlo.cz

Autor článku: Marie Rotnáglová, foto z inscenace Woyzeck

Poslední reprízy inscenace Čevengur zahajují v HaDivadle sérii derniér

Inscenace

03.02.2023

Národní divadlo moravskoslezské uvede premiéry dvou raně barokních jednoaktových oper – „Tanec nevděčnic” a „Dido a Aeneas”

Opera Národního divadla moravskoslezského uvede 9. a 10. února 2023 premiéry dvou raně barokních jednoaktových oper – Tanec nevděčnic Claudia Monteverdiho a Dido a Aeneas Henryho Purcella. Inscenaci pro uvedení v jednom večeru zkouší ředitel NDM a režisér Jiří Nekvasil jak s profesionály operního souboru, tak v rámci Operní akademie Ostrava s talentovanými studenty zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity.

03.02.2023

Gala Domu tanečního umění už tuto neděli v Divadle na Vinohradech

Gala Domu tanečního umění se uskuteční v neděli 5. února 2023 od 18:00 v Divadle na Vinohradech. Na jevišti Vinohradského divadla se vystřídají a to nejlepší ze svého repertoáru představí všichni rezidenti Domu tanečního umění – studenti konzervatoře a gymnázia Taneční centrum Praha, sólisté souboru Pražský komorní balet, členové studentských souborů Balet Praha Junior a Baby Balet Praha a také žáci konzervatorní přípravky Terpsichore.

01.02.2023

Novinky z Jihočeského divadla

Na první premiéru druhé poloviny sezóny zveme diváky 4. února 2023 do DK Metropol. Opět to bude do světa pohádky. Balet Popelka na hudbu Sergeje Prokofjeva patří mezi nejslavnější a nejhranější baletní tituly. Pro soubor baletu Jihočeského divadla vytvořil choreografii a režii Petr Zuska.