29.06.2012 09:33

Pražská divadla nabízejí denně 35.000 míst v hledištích

Více než pět desítek pražských divadel se den co den plní diváky. Bojují s nedostatkem financí na realizaci dramaturgických plánů, s tím, aby neslevila z umělecké stránky a přesto přitáhla publikum, se sníženými příspěvky sponzorů i s nedostatečným ohodnocením herců.
Při své inauguraci na to tento týden upozornil nastupující ředitel Divadla na Vinohradech Tomáš Töpfer, který chce stabilizovat diváky i soubor. "Herci hostují a opouštějí divadlo. Už jenom proto, aby si mohli třeba vydělat peníze, které nemohou získat na vlastní scéně. Něco se s tím bude muset dělat," podotkl.

Během posledních čtyř let poklesla návštěvnost Vinohrad o deset procent. Největším úspěchem Martina Stropnického, který v dubnu rezignoval na funkci uměleckého šéfa, byla inscenace Vojcka v režii Daniela Špinara. Kritici ji cenili, ovšem publikum na ni nechodilo. Zájem o zlevněné vstupenky neměla ani gymnázia a Vojcek nakonec měl jen 14 repríz.
"Diváci nám pořád ubývali, diváci nám v dopisech psali, že to, co děláme, je nezajímá," podotkl k tomu končící ředitel Jindřich Gregorini. Koncem předminulé sezony dokonce stahoval tři tituly, které v ní měly premiéru. Podle něj nabízela v roce 1990 pražská divadla každý večer 5000 míst v hledištích; dnes je to sedmkrát tolik a zaplnit je není jednoduché.
Přesto divadla existují dál. Kvůli financím skončí v létě kritiky a publikem ceněné Pražské komorní divadlo. V Divadle Komedie uvede od 1. do 18. července devět derniér a k 31. červenci je opustí kvůli nedostatečné podpoře pražského magistrátu. Vystřídá je Divadlo Company.cz jako vítěz výběrového řízení.

Namále měl Semafor, kde si snížený rozpočet vynutil změny v repertoáru i odchod herců. Jiří Suchý spatřuje záchranu v inscenacích s menším obsazením. Členům souboru snížil honoráře a zrušil sedm ztrátových inscenací včetně Kytice. Byla sice nejdřív vyprodána, ale dvě desítky účinkujících a sedmičlenná kapela byly nad poměry této scény. Suchý hledá sponzory a pro novou sezonu počítá vedle novinky Kam se poděla Valérie, jejíž předpremiéry byly tento týden, s reality show Laura a Olivier, s novou podobou hry Včera večer poštou ranní, s inscenací Rytíři z Blaníka a krasavice Lída, s vánoční minioperou Betlém a hrou Skleněné prkno, která byla za normalizace zakázána.

Návštěvnost klesla i v Divadle Na zábradlí (DNZ) a v Ypsilonce; pražští zastupitelé proto doporučili radnímu pro kulturu Václavu Novotnému, aby vyměnil jejich vedení. Podle ředitelky DNZ Doubravky Svobodové způsobila odliv diváků změna dramaturgie. "Vrátili jsme se k současným a náročným dramatickým textům vytvářeným pro naše jeviště, k programu, který jde proti obecnému vkusu," vysvětlila.
Nový umělecký šéf David Czesany uvedl od začátku roku 2011 do chodu koncepci tematických sezon, které dosud přinesly deset premiér. Měly navázat na působení Jana GrossmanaVáclava Havla v 60. letech, kteří divadlo formulovali jako apelativně politické. "Riskantnost této dramaturgie se prohloubila, což jsme zohlednili v přípravě sezony 2012/2013," řekl Czesany ČTK. Pokles návštěvnosti však podle něj nebyl dramatický - meziročně se propadla o zhruba 2000 diváků.

Autor článku: ČTK: Jiří Borovička, mal

Pražská divadla nabízejí denně 35.000 míst v hledištích