03.11.2022 15:20

Pražské Divadlo MA uvede v adventním čase pohádku Zimní kouzlo

Inscenaci inspirovanou tradiční pohádkou O dvanácti měsíčkách v humorném podání uvede v předvánočním období pražské Divadlo MA. Režisérka a ředitelka divadla Marianna Arzumanová vybrala pro známý příběh o Marušce, která je vyhnána zlou macechou do lesa, kde se setkává s dvanácti měsíčky, ve svém ztvárnění název Zimní kouzlo.

Inscenace potěší jak děti, tak osloví i dospělé. Její obnovená premiéra se odehraje 24. listopadu na scéně divadla na adrese Žitná 41 na Praze 1.

Na královský trůn usedlo dítě. Všichni se kvůli jeho přáním „staví na hlavu“, aby o ni náhodou nepřišli. Jsou Vánoce, venku mrzne, až praští. S vidinou zlaté odměny vyhání macecha s dcerou nebohou Marušku do lesa. Pro sněženky! Spící příroda je neúprosná a mrznoucí dívenku může zachránit jen kouzlo a zlaté srdce... Takový je jen stručný nástin děje, jehož pokračování prozradí až členové souboru během představení. Mezi nimi se představí Tereza Slánská, Denisa Licková, Pavlína Kročová v alternaci s Eliškou Nezvalovou, Sára El Maghrabi, Štefan Radačovský, Jiří Valeš v alternaci s Pavlo Maykutem a Jaroslav Tůma.

„Chtěla jsem trochu být kouzelníkem. Chtěla jsem v tak zlém období, kdy svět vypadá černobíle, darovat lidem trochu naděje a jistotu, že jaro opět přijde a vždy přinese lásku... Stačí věřit a chtít! A také jsem si moc přála, aby představení pro děti bavilo i dospělé. Všichni aktuálně potřebujeme pohádku. Čím starší a moudřejší je člověk, tím víc, se mi zdá, to kouzlo pravé teď potřebuje...,“ vyjadřuje svou myšlenku, s níž hru vytvořila, její režisérka Marianna Arzumanová.

Málokdo ví, že stále oblíbená a nestárnoucí pohádka O dvanácti měsíčkách je vůbec nejstarší původně českou pohádkou, jejíž fragment byl prvně zapsán již ve 14. století Bartolomějem z Chlumce, řečeným Klaretem. Spisovatelka Božena Němcová ji převyprávěla až o pět století později.

Po uvedení premiéry zve Divadlo MA ke zhlédnutí hry Zimní kouzlo ještě v dalších termínech, a to 8. a 13. prosince. Začátky inscenací: 24. listopadu v 19 hodin, 8. a 13. prosince  od 19.30.

Režie: Marianna Arzumanová
Hudba: Evgeny Sharogradskiy
Hrají:   Tereza Slánská, Denisa Licková, Pavlína Kročová / Eliška Nezvalová,  Jiří Valeš / Pavlo Maykut, Sára El Maghrabi, Štefan Radačovský,  Jaroslav Tůma, Eva Vrbová
Délka představení: 60 minut

O Divadle MA
Příběh divadla začala režisérka a herečka Marianna Arzumanová na podzim roku 2013 v divadle D21 s premiérou inscenac Buenos Aires, vystupte! Opakovaně plné hlediště se nechávalo unášet osudy Evropanů v Argentině čtyřicátých let, zatímco Marianna plánovala další hru.

Velký obdiv a věrnost diváků umožnila divadlu žít prvních pět let existence výhradně z peněz ze vstupného. Divadlo Marianny Arzumanové tehdy hostovalo kromě divadla D21 také v divadle Na Prádle anebo na malé scéně Divadla na Vinohradech.

Celorepublikový úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Dnes má Divadlo Marianny Arzumanové profesionální punc. Tři sezóny hrálo v Divadle v Celetné, kde uvedlo šest inscenací. V září roku 2020 založilo vlastní domácí stejnojmennou scénu Divadlo MA v srdci Prahy 1, v Žitné 41. Patronem divadla je klavírní virtuóz Jevgenij Kissin.

V repertoáru divadla je momentálně devět představení. V letošním roce potřetí uspořádalo Letní divadlo v Grébovce na Vinohradech, pod záštitou a s částečnou finanční podporou MČ Praha 2. Na podzim 2021 ansámbl vystoupil v rámci festivalu Demokracie, pořádaným nevládní organizací Forum 2000, založenou Václavem Havlem. Uvedl zde politickou satiru Zabít draka, již několikrát odehrál pro Klub mladých diváků.  S inscenací Adresát neznámý vystoupil na loňském festivalu Dny české a německé kultury a letos v červenci na Mezinárodním divadelním festivalu v Tel Avivu. V létě soubor uspořádal také divadelní tábor pro ukrajinské děti se závěrečným pohádkovým představením.

Výjimečné zpracování her se opírá o metodu K. S. Stanislavského, ruského herce, režiséra, teoretika a divadelního pedagoga. Marianna metodu moderním způsobem využívá i ve své herecké škole, většina herců ze souboru navíc prošla její výukou. Hlavním nástrojem je tak autenticita a zážitek začíná právě ve chvíli, kdy divák vstoupí do divadla. Ze samotného představení si pak odnáší především vlastní silnou emoci.

http://divadloma.cz

Autor článku: Barbora Dušková; Foto: Dimitri Goreloff