12.11.2018 11:10

Pražský divadelní festival německého jazyka zve na pozoruhodné inscenace a bohatý doprovodný program

Letošní 23. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka se uskuteční od 18. listopadu do 1. prosince 2018. Prestižní přehlídku nejvýraznějších divadelních produkcí z celé německy mluvící oblasti bude hostit několik pražských divadel. Ředitelka festivalu Jitka Jílková a dramaturg Petr Štědroň pozvali do Prahy 8 inscenací z Německa, Rakouska, Švýcarska a Lucemburska. Všechna představení budou již tradičně tlumočena do češtiny, a tak si na své přijdou i diváci, kteří němčinou nevládnou. Většina produkcí bude uvedena dvakrát, aby je mohlo zhlédnout co nejvíce diváků.

Festival zahájí v neděli 18. listopadu v Divadle na Vinohradech představení režiséra Stephana Kimmiga Desatero přikázání (Die Zehn Gebote) z vídeňského Volkstheateru. Stephan Kimmig, po delší přestávce opět ve Vídni a poprvé ve Volkstheateru, splétá deset poutavých příběhů v jeden příběh o hledání opory a orientace v dnešním světě. Ve třech hodinách se v inscenaci vzniklé podle filmů Krzysztofa Kieślowského potkává sedm herců a dvě děti ve více než třiceti rolích. Hluboký a upřímný pohled do našich životů bez patosu.

Ve středu 21. 11. do Studia 1 Českého rozhlasu zavítá Judith Hermannová. Berlínská spisovatelka bude číst ze své poslední sbírky povídek Lettipark, která vychází v českém překladu.

V pátek 23. a v sobotu 24. listopadu se nový multifunkční sál DOX+ stane dějištěm inscenace Antú Romero Nuneze Odysea. Bloudění dle Homéra (Die Odyssee. Eine Irrfahrt nach Homer) z hamburského Thalia Theateru. Nunes tu vypráví o Odysseových synech Telemachovi a Telegonovi: jak se spolu jako mladí muži seznámí a společně se pak vžívají do krkolomných příběhů svého otce. Přes zdánlivě bezelstné kabaretní scénky a vlastní smyšlený, umělý jazyk rozvíjejí oba herci Thomas Niehaus a Paul Schröder se strhující fantazií hru postavenou na kouzle virtuózní grotesky. Odysea byla také pozvána na letošní berlínské Theatertreffen.

Ve spolupráci s divadlem Archa a festivalem Akcent v sobotu 24. a v neděli 25. listopadu festival uvede inscenaci slovutného švýcarského režiséra a filmaře Milo Raua Five Easy Pieces – loňského laureáta "Inscenace roku 2017", která vznikla v produkci gentského divadla Campo.  Je možné převést na jeviště život vraha dětí Marca Dutrouxe s dětmi? Ve hře Five Easy Pieces odvíjí Milo Rau vedle životopisu smutně proslaveného zločince Dutrouxe stručné dějiny Belgie. Na jevišti: děti a mladiství mezi 8 a 13 lety. Tato inscenace je vzácným případem divadelního večera, který přiměřeným způsobem působí bolest a přitom vede k něčemu, čemu se dříve říkalo katarze: zpracování zármutku.

sobotu 24. a v neděli 25. listopadu bude na Nové scéně k vidění divadelní večer plný života, vtipu a smutku s názvem Nekonečný žert (Unendlicher Spass) v produkci a režii renomovaného režiséra Thorstena Lensinga. Román D. F. Wallace Lensing převedl na jeviště s citem pro existenciálně bezútěšnou komiku předlohy a především se špičkovými herci. Vystupují tu mimo jiné taková herecká esa jako Ursina Lardi, Devid Striesow, Sebastian Blomberg či André Jung.

V programu festivalu nechybí ani český divadelní příspěvek, kterým bude tentokrát inscenace pražského Divadla Na zábradlí Mýcení autora Thomase Bernharda v režii Jana Mikuláška – v pondělí 26. listopadu s německými titulky. Tuto inscenaci zvolila porota složená z redaktorů Divadelních novin jako letošního laureáta Ceny Josefa Balvína o nejlepší českou inscenaci německojazyčného textu v uplynulé divadelní sezoně. Malý pokojíček napěchovaný obrazy a hosty se stává dusivě sevřeným dějištěm umělecké večeře, s jejímž začátkem se stále čeká na herce Národního divadla.

V úterý 27. listopadu bude Divadlo Komedie hostit lucemburské představení Blackout. Kdysi otřepané téma neutrální konverzace, počasí, je náhle víc než aktuální. Zároveň je inscenace vyznáním lásky k filmovému hororu a gotickým románům. Claire Thillová a její kreativní tým si vědomě pohrávají s typickými motivy a výstavbou napětí hororového žánru, aniž by při tom kdy ztratili z očí fantastický svět divadla se všemi jeho možnostmi.

23. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka zakončí dvě představení Richarda III. v režii Thomase Ostermeiera z berlínské Schaubühne – ve Stavovském divadle v pátek 30. listopadu a v sobotu 1. prosince. Dynamická inscenace v čele s vynikajícím Larsem Eidingerem v hlavní roli! Richard odklízí z cesty všechno, co mu brání v cestě na královský trůn. Když už nemůže být součástí společenství osudem vyvolených, chce alespoň ovládat. Velké drama, velké podobenství.

Pražský divadelní festival německého jazyka výrazně rozšiřuje své aktivity. Spolu s pražským Goethe-Institutem inicioval vznik nové mezinárodní divadelní platformy TheaterTreffPunkt Prag, která se poprvé uskuteční 23. – 26. listopadu 2018 v rámci festivalu v Praze. TheaterTreffPunkt Prag zahrnuje země a účastníky ze střední a východní Evropy, konkrétně ze Slovenska, Maďarska, Polska, Slovinska, Estonska, Lotyšska a Litvy. Z každé z těchto zemí jsou do Prahy pozváni dva profesionální divadelníci, z České republiky se účastní pět divadelníků. Tato skupina divadelních odborníků navštíví několik festivalových představení, setká se s jejich režiséry a dramaturgy, připraveny jsou přednášky o možnostech podpory divadelních projektů z německé strany. Tématy diskuse s německými hosty, prvotřídními divadelníky, budou aktuální tendence činohry, současná německá dramatika, představí se i aktuální "české" číslo časopisu Theater der Zeit. Smyslem mezinárodní platformy TheaterTreffPunkt Prag je především další vzdělávání, samozřejmě ale i propojení divadelníků, vznik nových idejí a možné budoucí koprodukční projekty.

Letošní ročník festivalu nabídne bohatý off-program – ve spolupráci s ČRo Vltava v Planetáriu Praha rozhlasovou hru Shakesperova lebka Wernera Fritsche za účasti autora i českých hereckých hvězd. V sále Elliadovy knihovny Divadla Na zábradlí se představí česko-německý nabroušený kabaret To téma a chybět nebudou ani scénické skici Divadla Letí v rámci projektu 8@8.

Programové i termínové změny vyhrazeny.

Web: www.theater.cz
FB:
www.facebook.com/theater.cz

Autor článku: Milan Neubauer