10.12.2018 13:07

Pražský komorní balet uvede předvánoční představení Rekviem za nekonečno

Přijďte si zpříjemnit předvánoční čas s Pražským komorním baletem. Poslední adventní čtvrtek 20. prosince od 19 hodin uvede soubor ve velkém sále Městské knihovny v Praze komponovaný večer s názvem „Rekviem za nekonečno“. Jeho program tvoří tři inscenace – choreografie Tomáše Rychetského „Rekviem za nekonečno", jež dala název celému večeru, nové nastudování choreografie „Důvěrná místa“ Samuela Delvauxe a úspěšný titul Lukáše Timuláka „Prolínání".

Večer otevře „Rekviem za nekonečno“, působivý taneční příběh o hledání odpovědí na otázky, které se vážou k existenci po smrti člověka. „Prvotním impulzem a v podstatě i inspiračním motorem pro mě byla samotná hudba a její obsah – jedná se o Rekviem Antonína Dvořáka. Z něj jsem se snažil citlivě odebrat zhudebněné liturgické texty,“ říká choreograf díla Tomáš Rychetský. Na hudebním podkladu známé skladby jednoho z největších českých skladatelů pak Rychetský rozpracoval konkrétní lidský osud, jenž se prodírá napříč časem. Spolu s režisérem inscenace Pavlem Šimákem se inspirovali východními kulturami. Rekviem v jejich pojetí tedy není mší za zemřelé, ale vyjádřením víry, že životní energie nemůže jednoduše zmizet, jen se dál proměňuje a předává, a také že může mít stejně jako tanec nekonečné množství podob. Premiéra choreografie „Rekviem za nekonečno“, která se uskutečnila před rokem, byla věnována prof. Pavlu Šmokovi k nedožitým devadesátým narozeninám.

Ve druhé polovině programu představí soubor premiérově nové nastudování díla s názvem „Důvěrná místa“ z pera belgického choreografa Samuela Delvauxe. Choreografie je vytvořena na fragmenty ze slavné klavírní Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka. Dílo je jakousi poklonou velkému hudebnímu géniovi, pro kterého byl ženský element vždy sžíravou a věčně nenaplněnou inspirací. Nehledejte v něm ale skladatelův životopis – je to velmi stylizovaná a abstraktní sonda spíše do Janáčkovy hudby, než do jeho života. Choreografii, která původně vznikla pro soubor Balet Praha Junior v roce 2014, nyní Pražský komorní balet nastudoval při příležitosti devadesátého výročí Janáčkova úmrtí.

Na závěr uvede PKB úspěšnou inscenaci „Prolínání“ Lukáše Timuláka, slovenského choreografa, který před lety vzešel z nizozemské taneční dílny Jiřího Kyliána. Ve světové premiéře byla choreografie, již Timulák připravil exkluzivně pro Pražský komorní balet, uvedena letos na jaře. Autor se v díle zabývá prvky, které jsou ve vzájemné závislosti a zároveň permanentním pohybu, a jež se neustále prolínají – příroda, lidské bytosti a jejich životní prostor. „Každým nádechem stvrzujeme svázanost s prostředím, které nás obklopuje,“ říká Timulák v anotaci své novinky. „Proměňujeme jej, mísíme se s ním. Pohybem těla rozrážíme vzduch, odrážíme jej, ohříváme, vdechujeme a vydechujeme. Svým samotným bytím se podílíme na ustavičném pohybu a přetváření hmotného světa…” Jako hudební doprovod zvolil Timulák skladby Ivy Bittové, v nichž je znát vliv lidových písní, ale které zároveň představují vrchol hudebního experimentu, a také novou kompozici Henryho Vegy.

http://prazskykomornibalet.cz/

Autor článku: Johana Mravcová