25.04.2022 11:08

Premiéra inscenace Laterny magiky inspirovaná tvorbou a životem Edgara Allana Poea

Nová inscenace Laterny magiky v sobě mísí tanec, zpěv, původní hudbu, hru na nástroje, výraznou scénografii i expresivně pojaté kostýmy, objekty či loutky. Hlavními tvůrčími osobnostmi připravované novinky jsou režisérka a choreografka Lenka Vagnerová a výtvarník a hudební skladatel Ivan Acher. Inspiraci čerpali z několika povídek Edgara Allana Poea, které tvoří základní dramaturgickou kostru inscenace. Současně jsou propojeny sérií atmosfér a poselství z celého spektra Poeova díla tak pestře, jak pestrá jeho tvorba byla.

Světová premiéra ve čtvrtek 28. 4. 2022 ve 20:00 na Nové scéně Národního divadla.

Divadlo plné iluzí

Tvůrci při práci na inscenaci Poe vycházeli z několika zásadních povídek E. A. Poea, například Maska červené smrti, Jáma a kyvadlo, Skokan nebo Král mor, a z několika fragmentů z jeho další tvorby. Jak říká režisérka Lenka Vagnerová, spojuje je konkrétní prostředí, výrazné scénografické prvky a postava Poea samotného: „Krásu jeho textů vnímám jako jeden z vyjadřovacích prostředků tvořících koncept, a to významově i zvukomalebně. Některé povídky jsou více příběhové, některé jsou překrásným sdělením emoce a atmosféry. Poe uměl mistrovsky popsat postavy a jejich pocity, krásu, strach, zoufalství, ironizovat lidské charaktery, či nesmyslnost lidského konání, sepsal filosofická zamyšlení nad bytím samotným. Není nutno popisovat Poeův život, to ani nebylo naším záměrem. Při čtení Poea zjistíte, že je jeho život obsažen v jeho tvorbě. A skrze ni se o Poeovi dozvíme to nejpodstatnější.“

Pro inscenaci Poe také tvůrčí tým oživil trik z poloviny 19. století, takzvaný Pepper‘s Ghost Effect, což byl jakýsi předchůdce hologramu. „Tento trik se téměř protnul s životem Poea. Díky této iluzi, jejíž podstatou je odraz herce nasvíceného pod jistým úhlem, dostanete na jeviště ducha. Poe viděl přízraky, démony a přeludy téměř v každé své povídce, měl fantastický talent na popis bizarní fyziognomie postav, což bylo pro nás mimo jiné i hlavní inspirací pro tvorbu kostýmů. Poeova imaginace je ohromná, a proto je pro nás tato iluze zajímavá, současně úzce souvisí s dobou Poeova života,“ dodává režisérka a choreografka Lenka Vagnerová.

Námořnický šraml i barokní vánek

Dramaturgem, spolutvůrcem scény a autorem hudby je Ivan Acher, pro kterého byl Poe, co se týče hudby, velkou výzvou. „Jednou z největších, jakou jsem zažil. Spektrum jeho vypravěčsky mistrných literárních klenotů zdaleka není jen temné hororové království. Má spoustu vtipných textů, od hloubavě filosofických přes vizionářské až po ekologické. Nádherná je jeho esejistická tvorba i poezie. A všechno jsou to bezezbytku špičkové práce ve svých žánrech. Nástrojové obsazení hudby nahrané ve studiu je složené především z různě preparovaných nástrojů – pianin, violoncell, houslí ale také blan velkých bubnů a žesťových klastrů i sólových artikulačních vymožeností těchto nástrojů. Naživo budeme používat mírně bizarní nástroje jako je zpívající kanadská pila, niněra a ke slovu se možná dostane i viola v pozici violoncella. Další velká oblast hudby je připravena pomocí temně elektronických mašin a je servírována nejen klasicky, ale i z různě umístěných reproduktorů zabudovaných ve scénografii; místo bych nerad prozrazoval, abych zachoval pro diváky překvapení. Žánrově se pohybujeme především na poli soudobé hudby, ke slyšení budou ale i námořnické šramly, menuet, lyrické sférické průlety pian, barokní vánek a tvrdá taneční elektronika, ovšem v trošku neskočných lichých rytmech,“ dodává k hudební rovině projektu její autor Ivan Acher.

V inscenaci Poe se umělecky sešli tanečníci Laterny magiky spolu se členy týmu Lenka Vagnerová & Company a také hostujícími umělci. Představiteli Edgara Allana Poea budou člen Činohry Národního divadla Vladimír Javorský a Tereza Marečková, postavy Prince Prospera, Skokana a Odsouzeného ztvární všestranný tanečník a trojnásobný držitel Ceny Thálie Ondřej Vinklát.

https://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/poe-42134819

Autor článku: Převzato z: https://www.narodni-divadlo.cz/

Premiéra inscenace Laterny magiky inspirovaná tvorbou a životem Edgara Allana Poea

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.