17.09.2020 15:16

Premiéra klaunské grotesky Do hajan! v Divadle Drak

Poslední zářijovou sobotu má Divadlo Drak na programu druhou premiéru sezóny 2020/2021. Tou je autorská inscenace Do hajan! hostující režisérky Veroniky Poldauf Riedlbauchové. Nový titul Divadla Drak, který je primárně určen dětem od tří let, ale určitě pobaví i dospělé diváky, stojí na pomezí poetického fyzického divadla a klaunské grotesky. Premiéra proběhne 26. 9. 2020 od 18.00 hodin na hlavní scéně divadla.

Novinka Divadla Drak, ve které se na jevišti střídají snové obrazy s gagem, je tematicky ovlivněna věkovou skupinou, pro kterou je prioritně určena. Režisérka se scénografkou Mariannou Stránskou vyšly ze situace, která je důvěrně známá jak dětem, tak rodičům.
Ti se po celodenním shonu snaží uložit své ratolesti do postýlek a trochu si odpočinout.
Děti ale stále srší energií, spát se jim rozhodně nechce a jejich fantazie se rozbíhá na plné obrátky. To je ta chvíle, kdy se reálný svět začíná měnit ve snový a díky dětské představivosti ožívají stíny na stěnách, pod postelí se ukrývají strašidla a v dětských pokojích se začíná schylovat k polštářové bitvě.

Autorka Veronika Poldauf Riedlbauchová čerpala při tvorbě inscenace Do hajan! ze svých značných zkušeností s fyzickým divadlem, ale i z důkladné znalosti dětského publika
a vytvořila spolu se svým tvůrčím týmem v Draku nonverbální poetickou klaunskou grotesku.
U dětského diváka přednost fyzického divadla spočívá v tom, že jeho zákonitostmi jsou hravost, akčnost a vizuálnost. Během svých předchozích inscenací jsem zjistila, že například groteska či obecně gag je natolik univerzální, že pobaví dospělého i dítě. Pohyb umí vyjadřovat situace stejně dobře jako slovo, nositelem významu je tu tvar a velikost gesta, tělesná energie, kombinace pohybových prvků, temporytmus, přesnost fázování ad. Způsob provedení pohybu vás zároveň snadno přenese do imaginárního světa, tak blízkého dětskému myšlení, stačí například odlehčit těžiště a zpomalit, abyste uvěřili, že letíte balónem. Pohybový slovník má také tu výhodu, že dokáže jednoduchými prostředky rozehrát jednu situaci ve variacích donekonečna, aniž by se doslovně opakoval, podobně jako v dětských říkánkách a hrách,“ upřesňuje způsob práce na nové inscenaci, která klade hlavní důraz na pohyb, její režisérka i choreografka Veronika Poldauf Riedlbauchová.

Snovou atmosféru inscenace podtrhuje minimalisticky pojatá scénografie Marianny Stránské.
Ta umístila doprostřed jeviště velkou postel s peřinou a spoustou polštářů, zadní stěnu
a podlahu pokryla tkaninou s totožným dekorem, který vychází z válečkové výmalby stěn tak, jak jí známe z našeho dětství. Žádná z rekvizit na jevišti zde není samoúčelně, trojice herců s nimi aktivně herecky pracuje a s jejich pomocí vytváří na scéně svět plný her a imaginace.
Po hudební stránce vznikala inscenace v přímé interakci se skladatelem Janem Čtvrtníkem. Hudba je nedílnou součástí celkové režijní koncepce, přímo reaguje na herecké akce, vystihuje pocity i nálady postav a je spolu s pohybem a vizuální složkou nositelem děje.

Fyzicky náročná inscenace se stala výzvou pro tři zkušené členy souboru Divadla Drak. V rolích nezbedných dětí se představí Petra Cicáková a Luděk Smadiš, v roli tatínka pak Dominik Linka.
Co všechno vyžadovala konečná fáze zkoušení nového titulu a jaké nároky kladla, jak na herce, tak na celý tým, popisuje sama režisérka: „Třetí a poslední fáze zkoušení je časově nejdelší a nejnáročnější. Je to fáze detailní stavby představení, v níž krystalizuje finální tvar celé kompozice. Fáze, v níž z desítek až stovek hodin nashromážděného a natočeného materiálu musíte vypreparovat funkční prvky, znovu je spojovat dohromady a sevřít do jediné hodiny. Jedná se o mravenčí řemeslnou práci, obtížnou nejen mentálně, ale pro herce i fyzicky. Herci stále dokola musejí opakovat a přeskupovat řadu pohybů a po celodenní zkoušce odcházejí jako po zaběhnutém maratonu.“

Nová pohybově-vizuální klaunská groteska Do hajan!, která se od září 2020 objeví na repertoáru Divadla Drak, opět rozšíří žánrovou pestrost nabízených divadelních projektů této královéhradecké divadelní scény.

https://draktheatre.cz/

Autor článku: Martina Marková