29.11.2021 08:56

Prosincový přenos z Metropolitní opery nabídne antickou báji o Eurydice moderní optikou

Hudba se stává tématem uměleckých děl odnepaměti. Mezi nejstarší příběhy, v nichž hudba hraje klíčovou roli, je stará řecká báje o pěvci Orfeovi, který chce vyvést svou milou Eurydiku z podsvětí. Dnes už klasický příběh nabral v dějinách umění mnoha podob, jedním z posledních zpracování je opera Eurydika Matthewa Aucoina. V novém nastudování ansámblu Metropolitní opery v New Yorku vstoupí v rámci série přenosů MET: Live In HD 4. prosince i do více jak 20 kinosálů v České republice.

Cesta pěvce Orfea do podsvětí, který chce odtamtud vyvést svou manželku Eurydiku, se stal nosným námětem oper prakticky od jejích počátků. Za nejstarší dochované operní zpracování je považováno dílo skladatele Jacopa Periho z roku 1600. Téma zpracoval mimo jiné Christoph Willibald Gluck (1762), Joseph Haydn (1792), Jacques Offenbach (1858), ve dvacátém století náměr rozpracoval Claude Debussy, komorní operu napsal Philip Glass.

Opera Matthewa Aucoina Eurydika je nejnovějším zpracováním orfeovského mýtu. Vznikla jako adaptace divadelní hry Sarah Ruhl a svou premiéru si odbyla 1. února 2020 v Los Angeles. Kritici hovořili o vazbě na tzv. velkou operu minulosti, vyzdvihovali hudební barevnost i fakt, že se jedná o muzikálně, vizuálně i vokálně triumfální dílo. Připravovanou a notně očekávanou produkci pro Metropolitní operu překazila v loňském roce pandemie nemoci covid-19 a na prkna slavného operního svatostánku tedy vstupuje až nyní.

Na rozdíl od mýtu i pozdějších zpracování se centrem Aucoinovy opery stává ženská protagonistka, nikoliv Orfeus – ten je navíc v moderním pojetím zdvojený, v podsvětí se pohybuje jeho alter-ego. „V mýtu Eurydiku nikdy neslyšíme,“ popsala autorka libreta Sarah Ruhl. „Vždycky mě zajímal její hlas, hlas, který nikdy neslyšíme.“ Antický námět je přenesen do současnosti, klíčových motivů antické předlohy se ale drží velmi věrně. Na svém místě zůstává i scéna Orfeova sestupu do podsvětí, včetně možnosti návratu podmíněné tím, že se Orfeus neohlédne, zda jej jeho manželka následuje. Vyprávění z pohledu Eurydiky naopak příběh rozšiřuje o její setkání se zesnulým otcem, které je podle vyjádření Sarah Ruhl odrazem vlastního vyrovnávání se smrtí jejího tatínka a možností dokončit některé neuzavřené rozhovory.

Hudební ředitel Metropolitní opery Yannick Nézet-Séguin bude řídit Aucoinovu evokativní hudbu v nové a obrazotvorné režii renomované Mary Zimmerman. Titulní roli ztvární sopranistka Erin Morley, Orfea barytonista Joshua Hopkins a jeho alter-ego v podsvětí kontratenorista Jakub Józef Orliński.

Přímý přenos jednoho z nejočekávanějších titulů sezóny 2021/22 v Metropolitní opeře je naplánován na 4. prosince 2021, do českých kin vstoupí pod hlavičkou společnosti Aerofilms.

The Met: Live in HD online

Oficiální stránky přenosů z Met http://www.metopera.cz/.
Veškerý program přímých přenosů do kin čtěte sledujte na našem webu vicnezfilm.cz.
Baví Vás přímé přenosy do kin? Sledujte náš facebookový profil Víc než film

Autor článku: Sabina Coufalová

Prosincový přenos z Metropolitní opery nabídne antickou báji o Eurydice moderní optikou

Zahraniční divadlo

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.