29.04.2022 14:27

Provázek a romské sdružení Ara Art přivedou na jeviště Hugovy Bídníky

Každý jako by ho znal, málokdo jej však četl. Řeč je o románu Victora Huga Bídníci, který už v pátek 29. dubna v režii oceňovaného Michala Háby uvede brněnské Divadlo Husa na provázku. Inscenace, která se hlásí k společensko-kritickému apelu Hugova díla, vzniká ve spolupráci s romským artivistickým sdružením Ara Art a podle brněnských tvůrců překvapí neklasickým zpracováním, rozmanitostí použitých prostředků i humorem.

Vzít takovou románovou fresku, jako jsou Bídníci, navíc s jejich muzikálově-popkulturním obrazem, je dost troufalé - ale jakmile jednou byli Bídníci na stole, bylo těžké si je odepřít. Velkou roli hrálo i to, že jsme v nich našli klíč ke spolupráci s romskou artivistickou organizací Ara Art - protože koho jiného lze v české společnosti bohužel až příliš snadno ´pasovat´ do role Bídníků? ozřejmuje jedno z prvních dramaturgických východisek režisér Michal Hába, který se na Provázek vrací po úspěšné inscenaci Dostojevského Hráče z roku 2018.

Věřím, že právě díky Michalovu nezaměnitelnému režijnímu rukopisu, který sluší provázkovskému souboru i našim milým kolegům z Ara Artu, budou zdejší Bídníci nejen společensky angažovaní, ale také jevištně drzí a vtipní, svobodní a zároveň nějak nečekaně věrní Hugovi jako autorovi, kterému ´přízrak sociální spravedlnosti nedal pokoje´. Stejně jako Hugův román může myslím i Michalova inscenace diváka překvapit rozmanitostí použitých myšlenkových zdrojů, vypravěčských prostředků a perspektiv,” přibližuje neklasické zpracování díla francouzského klasika umělecký šéf Provázku Martin Sládeček.

Hugův román nabízí nepřeberné množství stále znepokojivě aktuálních témat, kromě sociální (ne)spravedlnosti je to například slepá víra v pokrok - víra tak samozřejmá, že si ji ani neuvědomujeme - a zapomínáme v ní, jak křehká je civilizovanost dnešního světa. Kromě rasismu, šovinismu, dualismu a jiných -ismů pak i v našich Bídnících -  možná překvapivě  - přijde ke slovu láska. A samozřejmě revoluce,” naznačuje Hába tematickou šíři inscenace.

Ve scéně a v kostýmech Adriany Černé a v chytlavě ironických hudebních aranžích Jindřicha Čížka se členové provázkovského souboru setkají se čtyřmi talentovanými hostujícími herci. Vedle Pavlíny Matiové a Davida Tišera, které mohou diváci znát už z inscenace Gadžové jdou do nebe, se v Bídnících představí také čerstvá absolventka JAMU Sabina Šlachtová a student DAMU Nikolas Ferenc.

Po úspěšné inscenaci Gadžové jdou do nebe jsou Bídníci dalším a logickým krokem, při němž se s kolegy z Ara Artu od témat česko-romského soužití společně posouváme směrem k univerzálnějším tématům, která toto dělení přesahují,” dodává Sládeček.

Hábova drzá divadelní freska Bídníci bude poslední premiérou dvojsezony Brave new man. Její uvedení zároveň zahájí dvouměsíční open air festival s názvem provázek.open, v rámci kterého návštěvníky čeká téměř čtyřicet vlastních nebo hostujících večerních představení v sále i pod širým nebem, na patnáct koncertů rozmanitých žánrů i atmosfér, ale třeba také různé akce s komunitním přesahem, čtení, přednáška, beseda nebo vernisáž.

www.provazek.cz

Autor článku: Barbora Olšanová