14.01.2019 11:39

První NT Live roku ukáže Shakespeara, jakého jste ještě neviděli

Mladý režisér Joe Hill-Gibbins se s nejslavnějším dramatikem historie jménem Shakespeare nepáře. Sen noci svatojánské inscenoval v bahně a s krutým cynismem, scénu pro pro tragikomedii mravů Něco za něco zaplnil nafukovacími pannami. Nyní uzavřel krále Richarda II. už na začátku hry do kobky, kde se obvykle ocitne až na jejím konci. A nechal ho v podání jednoho z nejlepších žijících Shakespearovských herců Simona Russella Beala (NT Live: Král Lear, Spolupracovníci) vzpomínat na události, kterého ho přivedly k pádu a ztrátě koruny. Lyrická tragédie Richard II. se v Gibbinsově radikálním, vzrušujícím a podle kritiků “neotřelém a podnětném” podání odehraje za pouhých 100 minut. Její přímý přenos, který v NT Live poprvé představí ceněnou londýnskou artovou divadelní scénu Almeida, začíná v pražském Kině Aero v úterý 15. ledna v 19.45 a opět bude opatřen českými i anglickými titulky. “Tohle není Richard II., jakého byste čekali, pokud tu hru znáte,” slibuje Simon Russell Beale.

Hra o korunu

„Vlastně to je příběh o vězení, do kterého vás dostane moc,” popisuje Shakespearovu verzi skutečného sesazení krále Richarda jeho bratrancem představitel Bolingbroka Leo Bill. Herec divákům NT Live známý z úspěšné inscenace Hamleta tak vysvětluje i režijní pojetí svého kamaráda Joea Hilla-Gibbinse. Ten všech svých osm herců nahnal na 100 minut bez přestávky do tmavé kobky, v níž pološílený bývalý král znovu prožívá svou tragédii. „Ta hra je velmi násilná a tělesná, uvnitř ní ovšem leží krása a humor,” upozorňuje Bill.

Richard II. nepatří mezi Shakespearovy nejznámější tragédie, nyní ale zažívá renesanci. Na londýnském jevišti si ho v poslední dekádě zahráli Eddie Redmayne či David Tennant, před kamerami BBC Ben Whishaw. Marnotratného krále, který příliš pozdě spatří svou aroganci, si chtěl vyzkoušet i Simon Russell Beale, jenž se už s úspěchem objevil ve všech velkých Shakespearových rolích (v NT Live byl k vidění jako Král Lear v režii Sama Mendese i jako Timon Athénský, v tv sérii V kruhu koruny ztvárnil Falstaffa). „Pokud dokážu divákům přiblížit Richardovu bolest ze ztráty vlastní identity, pak jsem splnil úkol,” naznačuje herec, na co se ve svém výkonu soustředí. Tragédii Richarda II. popisuje jako příběh „o boji o moc. O králi, který ztratil korunu. A ta koruna se tu stává skoro cílem jakési hry - kdokoliv ji má na hlavě, je král.” Mocenské boje jsou podle něj stále aktuální, stejně jako otázka identity, a v představení tak diváci najdou řadu významů pro dnešek.

Londýnské divadlo roku v NT Live

Richard II. do NT Live poprvé zavedl Almeida Theatre, malou scénu svým významem daleko přesahující hranice severolondýnské čtvrti Islington. Divadlo od roku 2013 vedené režisérem Rupertem Gooldem (který právě Richarda II. natočil pro sérii V kruhu koruny) inscenuje nové hry (Chimerica, Charles III.) i moderní úpravy klasiky (Přízraky, Oresteia, Léto a dým), na jeho jevišti si zahráli např. Benedict Cumberbatch (Hedda Gabler), Ben Whishaw (Bachnatky), Ralph Fiennes (Richard III.) nebo Andrew Scott (Hamlet). Místní produkce se často přesouvají do komerčních divadel na West Endu a vyhrávají různé ceny. Na Stage Awards bylo Almeida Theatre oceněno titulem Londýnské divadlo roku 2018.

www.ntlive.cz | www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

První NT Live roku ukáže Shakespeara, jakého jste ještě neviděli

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.