14.01.2019 11:39

První NT Live roku ukáže Shakespeara, jakého jste ještě neviděli

Mladý režisér Joe Hill-Gibbins se s nejslavnějším dramatikem historie jménem Shakespeare nepáře. Sen noci svatojánské inscenoval v bahně a s krutým cynismem, scénu pro pro tragikomedii mravů Něco za něco zaplnil nafukovacími pannami. Nyní uzavřel krále Richarda II. už na začátku hry do kobky, kde se obvykle ocitne až na jejím konci. A nechal ho v podání jednoho z nejlepších žijících Shakespearovských herců Simona Russella Beala (NT Live: Král Lear, Spolupracovníci) vzpomínat na události, kterého ho přivedly k pádu a ztrátě koruny. Lyrická tragédie Richard II. se v Gibbinsově radikálním, vzrušujícím a podle kritiků “neotřelém a podnětném” podání odehraje za pouhých 100 minut. Její přímý přenos, který v NT Live poprvé představí ceněnou londýnskou artovou divadelní scénu Almeida, začíná v pražském Kině Aero v úterý 15. ledna v 19.45 a opět bude opatřen českými i anglickými titulky. “Tohle není Richard II., jakého byste čekali, pokud tu hru znáte,” slibuje Simon Russell Beale.

Hra o korunu

„Vlastně to je příběh o vězení, do kterého vás dostane moc,” popisuje Shakespearovu verzi skutečného sesazení krále Richarda jeho bratrancem představitel Bolingbroka Leo Bill. Herec divákům NT Live známý z úspěšné inscenace Hamleta tak vysvětluje i režijní pojetí svého kamaráda Joea Hilla-Gibbinse. Ten všech svých osm herců nahnal na 100 minut bez přestávky do tmavé kobky, v níž pološílený bývalý král znovu prožívá svou tragédii. „Ta hra je velmi násilná a tělesná, uvnitř ní ovšem leží krása a humor,” upozorňuje Bill.

Richard II. nepatří mezi Shakespearovy nejznámější tragédie, nyní ale zažívá renesanci. Na londýnském jevišti si ho v poslední dekádě zahráli Eddie Redmayne či David Tennant, před kamerami BBC Ben Whishaw. Marnotratného krále, který příliš pozdě spatří svou aroganci, si chtěl vyzkoušet i Simon Russell Beale, jenž se už s úspěchem objevil ve všech velkých Shakespearových rolích (v NT Live byl k vidění jako Král Lear v režii Sama Mendese i jako Timon Athénský, v tv sérii V kruhu koruny ztvárnil Falstaffa). „Pokud dokážu divákům přiblížit Richardovu bolest ze ztráty vlastní identity, pak jsem splnil úkol,” naznačuje herec, na co se ve svém výkonu soustředí. Tragédii Richarda II. popisuje jako příběh „o boji o moc. O králi, který ztratil korunu. A ta koruna se tu stává skoro cílem jakési hry - kdokoliv ji má na hlavě, je král.” Mocenské boje jsou podle něj stále aktuální, stejně jako otázka identity, a v představení tak diváci najdou řadu významů pro dnešek.

Londýnské divadlo roku v NT Live

Richard II. do NT Live poprvé zavedl Almeida Theatre, malou scénu svým významem daleko přesahující hranice severolondýnské čtvrti Islington. Divadlo od roku 2013 vedené režisérem Rupertem Gooldem (který právě Richarda II. natočil pro sérii V kruhu koruny) inscenuje nové hry (Chimerica, Charles III.) i moderní úpravy klasiky (Přízraky, Oresteia, Léto a dým), na jeho jevišti si zahráli např. Benedict Cumberbatch (Hedda Gabler), Ben Whishaw (Bachnatky), Ralph Fiennes (Richard III.) nebo Andrew Scott (Hamlet). Místní produkce se často přesouvají do komerčních divadel na West Endu a vyhrávají různé ceny. Na Stage Awards bylo Almeida Theatre oceněno titulem Londýnské divadlo roku 2018.

www.ntlive.cz | www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

První NT Live roku ukáže Shakespeara, jakého jste ještě neviděli

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.