22.02.2022 13:28

První premiérou Městského divadla Kladno v roce 2022 bude inscenace Smrt v růžovém

První premiérou Městského divadla Kladno v roce 2022 bude komorní hra Ľubomír Feldeka Smrt v růžovém. V režii Věry Herajtové se v hlavní roli nejslavnější francouzské šansoniérky Édith Piaf představí Jana Zenáhlíková. Na novinku plnou hudby se diváci mohou těšit v premiérách 25. a 26. února v malém sále MDK.

Věra Herajtová s kladenskou činohrou spolupracuje pravidelně, v posledních letech zde byly pod jejím vedením uvedeny např. inscenace Absolvent (2017), Oskar a růžová paní (2018) a Apartmá v hotelu Plaza (2018). Pro Smrt v růžovém vytvořila režisérka nový překlad a k vlastní textové úpravě říká: „Zaměřila jsem se na intimní čas před odchodem Édith Piaf z tohoto světa, na jaterní kóma. Něco jsem si o tom, jaké fantazijní smršti se v kómatu odehrávají, nastudovala... V naší inscenaci nejde o realitu, jsme uvnitř vizí, které se odehrávají v její mysli. Abychom spolu s Édith mohli prožívat bouřlivé sny propletené se skutečností, její lásky, její šansony i smíření, musíme k ní být co nejblíž... Doslova „uvnitř“ Édith Piaf, která střípkovitě odkrývá svůj životní příběh. Je to hra se smrtí. Umírá. Není ale bezmocná, jedná v mysli. Tam naplno žije a zpívá. Musíme být uvnitř jí samotné, abychom pochopili fantazijní hru s démony, které si sama vypěstovala.“

Jana Zenáhlíková se kladenským divákům vůbec poprvé představí v prostoru malého sálu. „Édith obdivuji za její bezbřehou vůli k životu, sílu vyhrabat se z čehokoli a odhodlání nikdy se nevzdat. Jako by cítila, že její svíčka není z nejdelších, nechala ji zářit „do plnejch“...

Žila naplno, zpívala naplno, milovala naplno“, říká herečka a zpěvačka k nové roli. Herecké obsazení pak doplňují hostující Veronika Svojtková a Tomáš Alferi, který je zároveň podepsán pod hudebním nastudováním. Autorem scény a kostýmů je výtvarník Jozef Hugo Čačko. Cílem tvůrčího týmu bylo vytvořit specifický svět Édith Piaf. „Diváci budou mít možnost zakusit svět francouzské ikony všemi svými smysly. A to doslova. Jdeme totiž za hranici audiovizuálního zážitku“, doplňuje dramaturgyně inscenace Anna Smrčková.

Fascinující životní příběh pěvecké hvězdy je plný lásky a slávy, ale také ohromné bolesti a zklamání. „Édith měla neskutečné osobní kouzlo. Milovala život a šanson a lidi se vším všudy. Žila přítomností naplno, nebo spíš „nadoraz“. Každý den tady a teď... Do úplného konce, kdy byla těžce nemocná, zpívala božsky! Přijímala s pokorou všechny tragédie, které ji potkaly. Padala na dno a znovu se zvedala jako Fénix z popela. Tohle na ní nejvíce obdivuji - tenhle dar „znovuzrození“. Těch havárií a nemocí a bolestí a osobních životních proher bylo strašně moc a pokaždé se „vrátila zpět“ a zase žila naplno. Přitom neztratila svůj báječný smysl pro humor, nikdy nezatrpkla. Milovala život „nadoraz“, dodává Věra Herajtová.

www.divadlokladno.cz

Autor článku: Dagmar Brandlová