23.04.2020 12:12

Reakce polských divadelníků a akademiků na současnou situaci

Bezpečnostní opatření zavedené kvůli vypuknutí celosvětové pandemie SARS-CoV-19 vedly v Polsku k zastavení provozu kulturních institucí a uměleckých škol. Tato situace způsobuje zhoršení profesionální a existenciální pozice umělců, osob na volné noze působících v oblasti kultury a ostatních zaměstnanců divadel, kin, muzeí atd. Odhaluje však v plném rozsahu problémy dlouhodobě odkládaných změn způsobu státního financování kultury, kterou neřeší ani nedostatečný grantový systém v době krize. Na tuto problematiku upozorňují tři iniciativy polských divadelních umělců a akademických pracovníků.

Odborová organizace Spolku polských divadelních režisérek a režisérů zaslala ministru kultury a národního dědictví Piotru Glińskému a státní tajemnici Wandě Zwinogrodzké otevřený dopis. Přestože pisatelé ocenili grantový program ministerstva „Kultura v síti“ (Kultura w sieci), ukazují také na řadů problémů spojených s jeho vyhlášením. Hlavní výhrady se týkají nepřipravenosti některých uměleckých oblastí a omezených technologických možností umělců k přechodu na prezentaci vlastních děl prostřednictvím internetu. Další obavy vzbuzuje způsob rozdělování finančních prostředků, především zajištění dostatečné transparentnosti a vyloučení studentů  uměleckých oborů z tohoto druhu podpory. Poslední upozornění se týká rizika, že se příjemcem podpory stanou poskytovatelé digitálních služeb namísto umělců.

Další otevřený dopis byl zveřejněn Iniciativou dramatiček, dramatiků, dramaturgyň a dramaturgů. Jeho hlavním cílem bylo oslovení polských divadelních pracovníků a studentů divadelních oborů za účelem zmapování problémů způsobených mimořádnými opatřeními v důsledku pandemie, především přerušených projektů, pozastavených platů a dalších otázek, které nemusí souviset přímo s pandemií, ale představují dlouhodobé problémy v sektoru scénických umění. Iniciativa vznikla po konzultacích s Odborovou organizací Spolku polských divadelních režisérek a režisérů a jejím cílem je získat zpětnou vazbu nejen z divadelního prostředí, ale také navázání kontaktů z dalšími partnery a získaní právní identity pro hledání koncepčních řešení problémů polských scénických umění. Součástí dopisu je rozsáhlý dotazník pro divadelníky, který se zaměřuje na vliv současného stavu na jejich práci a kariéru.

Iniciativa „Alert Kultura“ vznikla v rámci Open Eyes Economy Summit a Kolegia hospodářství a veřejné správy Ekonomické univerzity v Krakově. Skupina odborníků upozorňuje na podíl kultury na národním hospodářství. Signatáři zdůrazňují potřebu zavést podpůrná opatření ve třech oblastech: udržení tvůrčího potenciálu kulturního sektoru a návazných oblastí, zajištění podmínek  a pravidel nezbytných k provozování kulturních aktivit na digitálních platformách (včetně změny způsobu distribuce finančních prostředků, které plynou ze zveřejňování uměleckých děl ve prospěch jejich tvůrců) a konsolidaci a integraci kulturních organizací spojenou s podporou profesionální solidarity. Opatření v těchto třech oblastech povede nejen k potvrzení statutu kultury jako významné součásti společnosti, ale přispěje také k sociálními smíru při vyrovnávání se s budoucími dopady pandemie.

Zpracovala Anna Gnot

Reakce polských divadelníků a akademiků na současnou situaci

Zahraniční divadlo

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.

11.09.2025

Dirigent Jakub Hrůša zahájí sezonu v londýnské Královské opeře Pucciniho Toscou

Dirigent Jakub Hrůša zahájí ve čtvrtek své působení v roli hudebního ředitele slavné Královské opery v londýnské Covent Garden nastudováním opery Giacoma Pucciniho Tosca. Na jeho inauguračním koncertě, který se v britské metropoli uskuteční 20. září, pak zazní hudba Antonína Dvořáka a Bély Bartóka za účasti tří českých a slovenských operních pěvců.