01.06.2021 14:06

Ředitel Národního divadla prodloužil mandát uměleckému šéfovi baletního souboru

Generální ředitel Národního divadla Jan Burian prodloužil do konce srpna roku 2026 mandát uměleckého ředitele Baletu ND Filipa Barankiewicze. ČTK to dnes sdělil mluvčí ND Tomáš Staněk. Barankiewicz se vedení baletního souboru ujal na začátku sezony 2017/2018, kdy nahradil dlouholetého šéfa souboru Petra Zusku. Skončit měl v sezoně 2022/2023.

Burian podle Staňka prodloužením mandátu ocenil Barankiewiczovo kvalitní, inspirativní a profesionální čtyřleté působení v čele baletního souboru. „Úroveň souboru je oceňována domácími i zahraničními odborníky i širokou veřejností. Podařilo se představit řadu nových choreografických počinů významných tvůrců z celého světa," uvedl Burian.

„Jsem rád, že mohu dál rozvíjet Balet Národního divadla, navíc na tak úžasném místě, jako je Praha," doplnil Filip Barankiewicz.

Balet Národního divadla chystá v sezoně 2021/2022 čtyři premiéry a jeden speciální projekt. V první polovině sezony uvede premiéru Spící krasavice, která byla původně plánovaná na letošní jaro. Známý pohádkový příběh zhudebněný Petrem Iljičem Čajkovským uvede v choreografii primabaleríny Márcii Haydéeové, původem brazilské tanečnice a později úspěšné choreografky a ředitelky několika slavných baletních scén. Premiéra byla on-line letos 29. dubna, 19. září se představí poprvé divákům ve Státní opeře jako první baletní premiéra v tomto divadle po rekonstrukci.

V minulé sezoně měl být uveden i triptych Phoenix, jeho dvě části mohli diváci sledovat on-line letos v březnu. Všechny tři choreografie vznikly přímo pro soubor Baletu ND, za světovou premiérou stojí současní tvůrci Douglas Lee, Alejandro Cerrudo a Cayetano Soto. Ve Státní opeře bude mít 14. října premiéru komponované představení z děl tří významných současných choreografů, které nese název složený z jejich příjmení. William Forsythe, Edward Clug a Wayne McGregor patří mezi uznávané inovátory světového tance.

V únoru 2022 vstoupí na repertoár Prokofjevův balet Romeo a Julie v choreografii Johna Cranka a sezonu zakončí titul s názvem bpm věnovaný izraelským choreografům ve spojení s domácím performerem Yemim A.D. BPM je zkratka pro beats per minute (údery za minutu) a označuje tempo hudební skladby. Může se též vztahovat k srdečnímu tepu. Barankiewicz v rámci své dramaturgie vybral pro Národní divadlo dílo Bill od choreografů Sharona Eyala a Gaiho Behara, třetí Izraelec Eyal Dadon a Yemi A.D. vytvoří díla původní.

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: hrm, mal

Ředitel Národního divadla prodloužil mandát uměleckému šéfovi baletního souboru

Zprávy

07.11.2025

Ministerstvo kultury uspořádalo první seminář pro umělkyně a umělce zapsané v novém registru

V Nostickém paláci proběhla první ze série akcí, které Ministerstvo kultury a Národní institut pro kulturu pořádá pro umělkyně a umělce zapsané v nově zřízeném registru. Registr ministerstvo provozuje od letošního července a prvního semináře v Nostickém paláci se zúčastnilo přibližně padesát umělkyň a umělců. Tématem setkání byly pracovněprávní aspekty umělecké činnosti a aktuální možnosti podpory prostřednictvím individuálních tvůrčích a studijních stipendií.

06.11.2025

Výbor pro kulturu pražského magistrátu vyzval radu města, aby umožnila ředitelům městských divadel zvýšit platy hercům a dalším zaměstnancům

Výbor pro kulturu pražského magistrátu vyzval radu, aby umožnila ředitelům městských divadel zvýšit platy hercům a dalším zaměstnancům tím, že zvýší limity na platy. Podle ředitele Asociace profesionálních divadel Zdeňka Pánka mají herci v divadlech, která jsou příspěvkovými organizacemi Prahy, nižší platy než třeba herci v regionálních divadlech v Jihlavě, Ústí nad Labem a Uherském Hradišti.

04.11.2025

Pozvánka na konferenci a kulatý stůl: Jak můžeme společně zlepšit pracovní podmínky v kultuře?

Srdečně zveme na konferenci a kulatý stůl, který se uskuteční 27.–28. listopadu 2025 v Praze. Setkání propojí různé aktéry, které zajímá otázka: Jak můžeme společně zlepšit pracovní podmínky v kulturním sektoru – napříč veřejnou správou, občanskou společností a uměleckou sférou, na místní, regionální i národní úrovni?