19.03.2021 10:18

Scénické čtení hry Petra Kolečka Poker face na festivalu Jinými slovy v Římě

Petr Kolečko, dramatik a v současné době především scénárista a filmový režisér, nabídne italskému publiku 26. března v 20 hodin svůj osobitý pohled na českou společnost po roce 1989 prostřednictvím své hry Poker face. Scénické čtení Kolečkovy hry bude uvedeno v rámci festivalu Jinými slovy, který se letos vzhledem k pandemické situaci odehraje online.

Čtení bude předcházet rozhovor  s autorem. Partnerem české účasti na festivalu je České centrum v Římě a Institut umění – Divadelní ústav, který s festivalem spolupracoval již v roce 2012 při uvedení hry Záplavy Alice Nellis a rezidenci pro české překladatele z italštiny.

Patnáctý ročník divadelního festivalu Jinými slovy/Altre parole, který v uplynulých letech prezentoval již více než 100 divadelních her z celého světa v podobě scénických čtení, se letos bude konat v online podobě na kanále YouTube římského divadla Argot Studia od 22. do 27. března vždy od 20.00 hodin. Festival je jedním z nejdůležitějších každoročních setkání profesionálů a divadelního publika, kteří chtějí poznat to nejlepší z mezinárodní divadelní scény. Kromě Petra Kolečka se na festivalu představí hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka, španělského tvůrce Miguela Del Arca, Gura Korena z Izraele, dále divadelní báseň kanadského autora Martina Bellemareho či divadelní verze románu Podivuhodný případ Benjamina Buttona od Francise Scotta Fitzgeralda.

Hra Petra Kolečka Poker Face je cynická tragikomedie, jejíž hlavní hrdinkou je světová hvězda v pokeru, milionářka, cynická čtyřicetiletá bestie, která bývala před dvaceti lety dívkou, plnou ideálů a víry, že „dobro a láska zvítězí nad lží a nenávistí“. Nyní má dvacetiletou dceru, která je ze 14,3% pravděpodobností dcerou Václava Havla, a moc si s ní neví rady. K rodinné pohodě nepřispěje ani to, když dceřin přítel zatouží nejen po maminčiných milionech, ale i po mamince samotné. Pro uvedení scénického čtení v italském překladu byl předtočen rozhovor, kterého se účastnil autor Petr Kolečko, italská bohemistka Gaia Seminara, režisér scén čt Marco Belocchi, herečka Daniela Poggi, ředitelka Českého centra Řím Petra Březáčková a  vedoucí oddělení mezinárodní spolupráce a manažerka projektu Generační ikony Martina Pecková Černá. Italské partnery a inscenátory zajímal především společensko-kulturní kontext Kolečkovy hry, role divadla před rokem 1989 a po sametové revoluci a současná reflexe osobnosti Václava Havla u příležitosti 10: výročí jeho úmrtí.

Hra Poker Face Petra Kolečka vznikla v rámci evropského projektu Generační ikony v (střední) Evropě, který v roce 2011-2013 koordinovalo pražské Divadlo Letí společně s bratislavským divadlem GUnaGU  a vídeňským divadlem Wiener Worstaetten. Projekt byl založen na principu spojení divadla se zahraničním autorem a zahraničním režisérem, kdy v rámci mezinárodní spolupráce byly vyvíjeny nejen texty, ale také koprodukční inscenace. Samotné téma projektu bylo neseno zájmem, co tři sousedící země spojuje a v čem jsou naopak rozdílné, a v rámci projektu byl realizován kvalitativní výzkum se studenty středních a vysokých škol na téma generační ikony, jehož výsledky měli autoři Petr Kolečko, Viliam Klimáček a Bernhard Studlar při psaní svých textů k dispozici. Partnerem projektu byl Institut umění – Divadelní ústav, který výslednou trojici her vydal knižně i elektronicky v českých, německých, anglických a španělských překladech.

Program festivalu v českém jazyce je dostupný na tomto odkaze: https://rome.czechcentres.cz/program/jinymi-slovy

Program v italském jazyce zde: https://rome.czechcentres.cz/it/programma/jinymi-slovy?locale=it

Obě prezentace můžete sledovat na YouTube římského divadla Argot

https://www.youtube.com/channel/UC2UVpJKn_FXfTTiul5LeXXg

Autor článku: Antonín Brinda a Martina Pecková Černá

Scénické čtení hry Petra Kolečka Poker face na festivalu Jinými slovy v Římě

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.