19.10.2021 14:36

Sigmund Freud zpívá v Divadle Na zábradlí – poprvé už 22. října

Pražské Divadlo Na zábradlí 22. a 23. října uvede první a druhou premiéru „psychoanalytické operety” Freudovo pozdní odpoledne. V nejnovější inscenaci režiséra Davida Jařaba zazní devět písní s původní hudbou Jakuba Kudláče.

Freudovo pozdní odpoledne zachycuje jednu životní etapu známého analytika lidské duše. Odehrává se ve Vídni na konci 19. století, přesto je však mimořádně aktuální a věnuje se tématům, která dodnes vyvolávají kontroverzi. Inscenační tým se zaměřuje zejména na souvislosti mezi traumaty z dětství a psychosomatickými neurózami v dospělosti. Vychází z Freudových experimentů, které potvrzovaly, že častou příčinou hysterických onemocnění je vytěsnění zážitku ze sexuálního zneužití. „Freud je dnes známý spíše svou pozdější teorií pudů a Oidipovského komplexu, což jsou koncepty, které přenášejí pozornost od reálných traumat k lidským instinktům a fantaziím. Jeho práce K etiologii hysterie, stejně jako (z dnešního pohledu) přinejmenším pochybné lékařské experimenty s Wilhelmem Fliessem, zůstávají ve stínu,” uvádí k tématu inscenace dramaturgyně Barbora Šupová.

Role Sigmunda Freuda a Wilhelma Fliesse ztvární Václav Vašák a Jiří Černý. V dalších rolích se objeví například Jana Plodková, Kateřina Císařová, Anna Fialová, Anežka Kubátová, Robert Mikluš, Vasil Fridrich, Miloslav König nebo Vojtěch Vondráček. Většina herců také v inscenaci zazpívá ‒ Freudovo pozdní odpoledne je hudebním dílem po vzoru vídeňské operety 19. století. „V kontrastu s vážností tématu jsme usilovali o skutečně lehký, komický až frivolní tvar, opírající se o rozšafnou hudbu a téměř říkankové texty. Právě tímto kontrastem jsme chtěli docílit určitého tragikomického efektu, který nám přišel pro poselství tak závažného tématu, jako je zneužívání dětí rodinnými příslušníky a jeho následky, velmi vhodný,” říká k netradiční formě inscenace režisér David Jařab. Ten je zároveň autorem písňových textů, k nimž složil hudbu Jakub Kudláč.

www.nazabradli.cz

Autor článku: Simona Andělová