29.10.2003 00:00

Slovácké divadlo vsadilo na Výstřely

Děj divadelní hry Výstřely na Broadwayi, jejíž scénář vznikl podle stejnojmenné filmové předlohy, diváky zavede k divadelnímu producentovi, za kterým přichází mladý ambiciózní dramatik a režisér David Shayne s přáním uvést na Broadwayi svoji nejnovější hru. Mladý autor zpočátku naráží na producentův nezájem, brzy se ale sen o realizaci začne splňovat. Vše komplikuje jenom fakt, že peníze do inscenace vloží bohatý mafián s podmínkou, že jeho milenka bude ve hře hrát jednu z hlavních rolí. Brzy se navíc ukáže, že sám režisér nemá zcela jasno v koncepci hry a to způsobuje nemalé problémy. Posledním hřebíkem do pomyslné rakve je okamžik, kdy gang mafiánů začne usilovat některým hercům o život...

Režisérem novinky Slováckého divadla je Robert Bellan, který překvapil svými neotřelými nápady před třemi lety, když jako svoji režijní prvotinu nastudoval dnes už kultovní Rychlé šípy. Rok poté na Malé scéně Slováckého divadla uvedl podobně úspěšnou komedii Blbec k večeři a pak už jeho kroky mířily do pražského Divadla Rokoko. Na Slovácké divadlo a jeho věrné diváky, kteří jej doposud znali především jako komediálního herce, nezanevřel. Už při svém odchodu ze stálého divadelního angažmá v Uherském Hradišti se domluvil s dramaturgií Slováckého divadla na další spolupráci. Režisér pečlivě zvažoval, jakou látku přivede na jeviště tentokrát, až volba padla na vynikající text Výstřelů na Broadwayi Woody Allena. Intriky v atraktivní prostředí divadelního zákulisí a tvrdé americké mafie jsou navíc velmi vděčným diváckým tématem. Pro režiséra ale není uvedení Allenovy hry jenom prostým inscenováním bravurně napsané komedie, Bellan si uvědomuje také důležité společenská přesahy: „Asi nejpodstatnějším motivem Výstřelů je pro mě ten o hledání svého místa na světě. Může být šťastnější učitel v Pittsburgu chodící s prostým děvčetem, nebo dramatický autor v New Yorku se vztahem ´k marnivé broadwayiské divě´? Je sláva, úspěch a peníze měřítkem osobního štěstí? Myslím, že nejdůležitější je, aby člověk zůstal sám sebou.“

Hlavní roli ambiciózního režiséra svěřil Bellan Josefu Kubáníkovi, který hraje i v obou jeho předchozích komediích, stejně jako Martin Vrtáček, Zdeněk Trčálek a David Vacke. Všichni herci a režisérovi spolupracovníci si spolupráci s Bellanem pochvalují. Důvody spokojenosti pojmenovává dramaturgyně Výstřelů na Broadwayi Andrea Helmichová: „Robert Bellan přesně ví, co chce a nedá pokoj, dokud to nedostane. Například už na zahajovací zkoušku přišel s vlastnoručně udělanou maketou scény, na které byl hercům schopen vysvětlit podrobně některé detaily budoucího aranžmá. Při poměrně krátkém termínu, který byl na tak náročný titul k dispozici, se to určitě osvědčilo. Velkou výhodou navíc je, že naše herce výborně zná, několik let se na jevišti pohyboval jako jejich kolega, takže ví, na jakou strunu udeřit, aby rozezněl ty správné tóny.“ Souznění režisér našel i u výtvarníka scény Jaromíra Pátka a autorky návrhů kostýmů Šárky Bellanové. Choreografická čísla nastudovala Eva Burdová. Zda režisér spolu s téměř dvěma desítkami herců splní všechna divácká očekávání, se ukáže při premiérovém uvedení komedie Výstřely na Broadwayi v sobotu prvního listopadu od 19. 30 hodin.

Ten den ale budou před Slováckým divadlem s napětím sledovat i ti diváci, kteří nesehnali vstupenky na teď už beznadějně vyprodanou premiéru. Uherskohradišťští divadelníci, kteří jsou známí a oblíbení i díky svým originálním nápadům, na premiéru do Slováckého divadla pozvali samotného autora Výstřelů na Broadwayi Woody Allena spolu s jeho přáteli. Zda zvučná jména amerických, ale i českých celebrit dokáží povýšit premiéru na jedinečnou divadelní událost tohoto roku, se rozhodne v nejbližších hodinách, kdy probíhají finálové rozhovory s manažery světoznámých umělců.

Více na http://sd.uh.cz

dramaturgie@sd.uh.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti