08.07.2020 07:31

Stanislav Moša nazkoušel ve slovinském Koperu koncertní projekt Století muzikálu

Po dlouhém vynuceném klidu se koperským divadlem opět rozezněla hudba, zpěv i zasloužený potlesk. Stanislav Moša tím navázal na své slovinské úspěchy z předchozích let (připomeňme například muzikály RENT a TITANIC či Straussovu operetu Netopýr). Novým projektem, který režisér Moša začal zkoušet koncem května, jakmile to podmínky ve Slovinsku dovolily, je koncertní představení Století muzikálu (ve slovinštině psáno Stoletje mjuzikla), v němž se kromě režie ujal také sepsání průvodních textů, které diváky během celého večera seznamují s historií muzikálu, což je žánr, jenž právě ve Slovinsku v posledním desetiletí zaznamenává nárůst a vzbuzuje stále větší zájem diváků. Premiéra se uskutečnila v pátek 3. července 2020 v Divadle Koper a stala se zároveň úvodním představením, které odstartovalo místní 27. Primorski poletni festival.

Společně s režisérem Mošou se na inscenaci podíleli i další osvědčení brněnští umělci. Kostýmy jsou dílem Andrey Kučerové, o choreografii se postarala Aneta Majerová, scénu vytvořil Petr Hloušek. Ve slovinských rukou zůstalo hudební nastudování, jehož se ujal dirigent Patrik Greblo, který umně propojil výňatky ze slavných muzikálů do kompaktního celku. Společně s ním tříčlennou kapelu dále tvoří Boštjan Grabnar a Klemen Kotar. Greblo je však mužem mnoha tváří a talentů. Nejen, že dirigoval kapelu a současně hrál i na klavír, ale také celým večerem provázel coby konferenciér, a v neposlední řadě se představil i jako vynikající zpěvák v jednom z hudebních čísel.

Koprodukční koncertní představení je výsledkem společného úsilí tří divadel – Gledališče Koper, SNG Nova Gorica a Slovensko stalno gledališče – z jejichž řad se divákům představili vynikající protagonisté Tinkara Kovač, Jure Kopušar, Rok Matek, Patrizia Jurinčič Finžgar, Lara Komar, Primož Forte a Anja Drnovšek. Kromě realizačního týmu se i mezi samotnými účinkujícími našel zástupce z našich vlastních brněnských řad. V premiérovém večeru jím byl herec Petr Gazdík, jehož jsou připraveni v dalších reprízách alternovat herci Dušan Vitázek či Oldřich Smysl. Sólisty při jejich číslech dále doprovázeli také čtyři skvěle sehraní tanečníci Dana Petretič, Eva Tancer, Siniša Bukinac a Angelo Menolascina.

Dvouapůlhodinový pěvecko-taneční program nabídl temperamentní show, v jejímž průběhu byly představeny významné milníky ve vývoji hudebního divadla od 30. let do současnosti. V originální anglické verzi zde zaznělo 26 nejznámějších hitů ze zlatého fondu vrcholných titulů angloamerického muzikálu. Diváci si v průběhu koncertního pásma vychutnali písně z muzikálu Hair, Les Misérables, Cats, Evita, My Fair Lady, Jekyll and Hyde, Miss Saigon, West Side Story, Jesus Christ Superstar, Cabaret, Šumař na střeše, Fantom opery, Porgy and Bess, Mary Poppins, Aladdin, Lví král a Moulin Rouge. Stoletje mjuzikla se tak stává oslňující procházkou dějinami hudebního divadla.

Bližší informace naleznete na oficiálních webových stránkách Divadla Koper: https://www.gledalisce-koper.si/repertoar/stoletje-mjuzikla/

Autor článku: Kateřina Vižďová

Stanislav Moša nazkoušel ve slovinském Koperu koncertní projekt Století muzikálu

Zahraniční divadlo

15.09.2025

Od Kanady po Japonsko. Švandovo divadlo odlétá za oceán, čeká ho hostování i konference o AI

Silné téma, osobně a dlouhodobě vybudované kontakty a schopnost prezentovat se v jazyce, jemuž tamější publikum rozumí. To jsou podle Daniela Hrbka, ředitele Švandova divadla, klíčové předpoklady, které potřebuje česká činohra, aby uspěla v zahraničí. Má je i Dívenka na trampolíně režiséra Martina Františáka, inscenace inspirovaná osudy spisovatelů a manželů Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

11.09.2025

Sám na javisku 2025: 31. ročník festivalu divadla jedného herca prinesie do Trenčína silné výpovede, pestrú dramaturgiu a originálne japonské umenie

Trenčín sa v dňoch 8. – 15. októbra 2025 opäť stane dejiskom Medzinárodného festivalu divadla jedného herca Sám na javisku. Už 31. ročník tohto výnimočného podujatia prinesie do centra mesta špičkové slovenské aj zahraničné sólové predstavenia, a to na viacerých kultúrnych miestach vrátane Klubu Lúč, Družba Drama Studia, Kultúrneho domu Opatová a Domu armády. Festival Sám na javisku, ktorý vznikol v roku 1995, je najstarším a jediným podujatím svojho druhu na Slovensku.

11.09.2025

Dirigent Jakub Hrůša zahájí sezonu v londýnské Královské opeře Pucciniho Toscou

Dirigent Jakub Hrůša zahájí ve čtvrtek své působení v roli hudebního ředitele slavné Královské opery v londýnské Covent Garden nastudováním opery Giacoma Pucciniho Tosca. Na jeho inauguračním koncertě, který se v britské metropoli uskuteční 20. září, pak zazní hudba Antonína Dvořáka a Bély Bartóka za účasti tří českých a slovenských operních pěvců.