08.11.2005 00:00

Státní opera Praha uvedla V Japonsku 21 představení Verdiho Aidy

PRAHA 8. listopadu (ČTK) - Soubor Státní opery Praha uvedl v minulých týdnech v Japonsku 21 představení Verdiho Aidy. Se stejnou inscenací, která dosáhla za posledních 11 let na domovské scéně 180 repríz, hostovali čeští umělci v Japonsku také před čtyřmi lety, tehdy s tenoristou José Curou.

"Na opery Leoše Janáčka nebo Bohuslava Martinů v plné scénické podobě není ještě japonské publikum připraveno," řekla ČTK po návratu z turné šéfka opery Ingeborg Žádná. Od roku 1996 tam český soubor vedle Aidy představil několikrát také Mozartovu Kouzelnou flétnu, Straussovu operetu Netopýr a Pucciniho operu Tosca, avšak zatím žádné české dílo.

Na rok 2007 chystá Státní opera osmé japonské turné, a to s Verdiho operou La Traviata. V Asii musí s italským repertoárem obstát v silné mezinárodní konkurenci. Japonci, kteří evropskou operní tvorbu objevují až v posledních letech, už podle šéfky souboru začínají požadovat italská díla především v provedení italských divadel.

"Dříve tam jezdilo kolem sedmi souborů ročně, nyní už jich je pětadvacet. Jeden japonský deník na příští rok pozval i newyorskou Metropolitní operu," uvedla Žádná. Na repertoáru už se podle ní začínají objevovat i méně známé tituly a Japonci jsou schopni si zaplatit sólisty "opravdu na úrovni".

Do Japonska jezdí podle ní už řadu let největší operní domy, včetně milánské La Scaly nebo Vídeňské státní opery. Státní opera Praha tam letos přijela bezprostředně po hostování Bavorské státní opery z Mnichova.

Sólisty letošního zájezdu byly vedle tuzemských umělců a stálých hostů pod taktovkou italského dirigenta Giorgia Crociho a dirigenta Jiřího Mikuly také některé zahraniční hvězdy - například v titulní roli Aidy ukrajinská sopranistka Maria Guleghinová a venezuelská sopranistka Inez Salazarová.

Státní opera vypravila do Japonska potřebné kulisy dva měsíce předem v kontejnerech po moři, stejnou cestou se vracejí. Opery se v Japonsku hrají ve víceúčelových, akusticky vynikajících halách, které znají i hostující symfonické orchestry.

"Při posledním představení v Naganu už agentuře téměř došly programy vytištěné pro celé turné. V Japonsku to znamená, že se publiku naše vystoupení líbila. Lidé si totiž často kupují programy až po představení - tedy jen když jsou spokojeni," poznamenala Ingeborg Žádná.

Petr Veber vjk

Autor článku: ČTK