21.03.2007 00:00

Stavbě plzeňského divadla by mohla pomoci spolupráce s Belgií

Plzeň 21. března (ČTK) - Vedení plzeňské radnice nechce rekonstruovat Komorní divadlo, ale postavit nové. Sehnat stovky milionů korun by jí mělo pomoci partnerské belgické město Lutych. Plzeň hodlá spolu s ním usilovat o titul hlavního města evropské kultury pro rok 2015. Pokud uspěje, použije investiční prostředky z grantu na výstavbu divadla. ČTK to řekl primátor města Pavel Rödl.

Radnice je připravena divadlo prosadit jako svoji prioritu. Žádat o peníze se pokusí na ministerstvu kultury i financí. "Obrátit bychom se chtěli i na rozpočtový výbor parlamentu," uvedla náměstkyně primátora Marcela Krejsová. Stejně jako Rödl vidí i ona další šanci ve spolupráci s Belgií. Pokud Evropská komise rozhodne, že se Plzeň stane za osm let hlavním městem evropské kultury, má šanci získat peníze na vybudování kulturní infrastruktury, tedy i nového divadla.

O titul se v České republice uchází také Brno, Pardubice a Hradec Králové. "Městem kultury mají být města dvě. Jedno české a jedno belgické. Belgie si zvolila Lutych, což je naše partnerské město, a v tom vidíme výhodu," dodala Krejsová. Termín, kdy komise o vítězi titulu rozhodne, nezná. Letos to ale nebude.

Poslední možností, jak uhradit výstavbu komorního divadla, se kterým se předběžně počítá v lokalitě Jízdecké ulice u výstaviště, vidí náměstkyně v regionálním operačním programu NUTS II Jihozápad. Jeho přesné podmínky ale budou známy až v létě.

Komorní divadlo z roku 1937 je dlouhodobě ve špatném stavu. Nemá požadované protipožární zabezpečení. Kulisy musí divadelníci vozit přes soukromý objekt, nevyhovuje zázemí. Zkušební prostory jsou nedostatečné. Například provozní montovaná část se kdysi stavěla na deset let a stojí už skoro třicet. Od 70. let se podle ředitele divadla Jana Buriana do budovy nevložila ani koruna.

"Město musí přestat váhat mezi rekonstrukcí a novým divadlem. Jejich jasné politické rozhodnutí zatím chybí," řekl Burian. Představitele radnice by k rychlému jednání měl donutit kritický stav divadla, ale i tlak veřejnosti a jejich vlastní zodpovědnost.

Eva Barborková fcz

Autor článku: ČTK