07.05.2018 10:12

Rory Kinnear si zahraje epického antihrdinu Macbetha v moderní verzi Shakespearovy krvavé tragédie

Drsný současný pohled na krvavý bludný kruh šílenství, moci a ambicí. Tak vypadá nový Macbeth, v režii uměleckého šéfa National Theatre Rufuse Norrise, muže, jenž je víc zvyklý inscenovat provokativní novinky než klasiky. K Shakespearovi se vrátil po víc než dvaceti letech a i to dělá z jeho moderního Macbetha událost. Herec, jehož obsadil do titulní role, naopak svůj cit pro Shakespearovy (anti)hrdiny a jejich jazyk prokázal už jako Hamlet a Jago, vždy i před kamerami NT Live. Jeho králi, jenž si provraždí cestu k trůnu, v roli ambiciózní Lady Macbeth skvěle sekunduje další známá a uznávaná britská herečka Anne-Marie Duff. Hvězdné představení z divadla Olivier, největšího jeviště National Theatre, ve čtvrtek 10. května uvede v přímém přenosu pražské kino Aero. Nekalé řádění ve Skotsku začne po 19.45 a budou ho doprovázet české i anglické titulky.

Psychologie lidské mysli

Myšlenka na tuto inscenaci vznikla na Shakespearovy narozeniny a zároveň v den 400. výročí jeho smrti. Ten večer se ve Stratfordu nad Avonou sešli Rory Kinnear a Anne-Marie Duff, aby si na jevišti Royal Shakespeare Company v rámci komponovaného večera na dramatikovu počest zahráli jednu scénu z jeho nejkratší a téměř nejkrvavější tragédie Macbeth. Nemálo diváků si po jejich vystoupení pomyslelo, že role manželů, kteří jsou ochotní dostat se k moci přes mrtvoly, by jim slušely i déle. Jedním z takových diváků byl Rufus Norris.

Rory Kinnear toužil po nabídce zahrát si známého Skota už dlouho. Hru a její psychologii a poezii považuje totiž za mimořádnou a epickou. „Myslím, že v ní je něco známého, co lidi uklidňuje, bez ohledu na to, jak je ten příběh znepokojivý. Psychologie lidské mysli a našeho chování lidi zajímá, mají pocit, že se v tom můžou vidět. A tento text je velmi pružný, valí na vás spoustu otázek a přitom dává málo odpovědí. Každý si tak na vše odpoví po svém,“ vysvětluje herec svou fascinaci Macbethem.

Nejšťastnější manželé v zoufalé situaci

K tzv. skotské hře, jejíž jméno se z pověrčivosti mnozí herci bojí vyslovit, má blízko i Rufus Norris. „Je to asi moje nejoblíbenější Shakespearova tragédie. Je v mnoha ohledech intimní, plná intenzivní scén dvou postav, jasných chvil v temném světě. Připadalo mi důležité vedle nich postavit epickou krajinu,“ říká režisér. Na hlavních hrdinech ho udivuje, že jde paradoxně o Shakespearův nejšťastnější manželský pár. „Opravdu se milují a drží při sobě. Potkáváme je ale na konci dlouhé občanské války. Ztratili skoro všechny přátele, přišli o děti – to by byla zoufalá situace pro kohokoliv,“ myslí si Norris. Jeho verze se odehrává v současnosti, ani v ní však nechybí čarodějky věštící Macbethovi slavnou i krvavou budoucnost. „Čarodějnice nabízí pokušení. Ale říkají, že pokud podlehnete svému chtíči a ambicím, budete žít ve velmi pochmurném prostředí. To je vidět i na různých přírodních katastrofách, v nichž cítím určitou odpověď přírody na chování člověka na Zemi,“ naznačuje svůj přístup režisér inscenace.

www.ntlive.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Zuzana Raušová

Rory Kinnear si zahraje epického antihrdinu Macbetha v moderní verzi Shakespearovy krvavé tragédie

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.