11.03.2021 09:33

Taneční aktuality pořádají webinář: Zaostřeno na tanec a kostým

Redakce Tanečních aktualit uvede ve středu 24. března novou sérii online debat „Zaostřeno na tanec“, tentokrát v mezinárodním formátu. První vydání roku 2021 se bude věnovat tématu tanec a kostým.

Moderátorka debaty Petra Dotlačilová, taneční publicistka a badatelka v oblasti divadelního kostýmu žijící mezi Prahou a Stockholmem, vyzpovídá pět osobností různých profesí ohledně jejich chápání kostýmu pro tanec: choreografku Lenku Vagnerovou, kostýmní výtvarnici Simonu Rybákovou, tanečníka Tomáše Červinku, švédskou kostymérku a krejčí Annu Kjellsdotter a řecko-finskou scénografku a badatelku Sofii Pantouvaki. Cílem debaty je představit rozličné pohledy na kostým z jedinečných perspektiv každého hosta.

Kdy začíná choreografka přemýšlet o kostýmu pro své tanečníky a jak své nápady ladí s designérem? Co inspiruje kostýmní výtvarnici při práci na taneční inscenaci? Jak se s kostýmem sžívá tanečník? K jakým konfliktům může docházet mezi choreografem, designérem a krejčí? Co se můžeme o tanci naučit z jeho kostýmu, historicky i dnes?

Zoom webinář v angličtině 24. března od 17:00 do 19:30 vás provede těmito i dalšími otázkami. Sami pak budete moci pokládat své dotazy hostům v poslední části debaty.

Registrace

FB událost


Více o moderátorce a účastnících webináře:

Petra Dotlačilová je taneční publicistka, teoretička a badatelka v oblasti divadelního kostýmu. Absolvovala Taneční vědu na Akademii múzických umění včetně doktorského studia. Od roku 2014 studovala Divadelní vědu na Stockholm University, kde se účastnila výzkumného projektu Performing Premodernity, kombinujícího teorii a praxi opery a baletu konce 18. století. V roce 2020 zde získala titul Ph.D. s disertační prací Costume in the Time of Reforms: Louis-René Boquet Designing Eighteenth-Century Ballet and Opera. Vedle badatelské práce se věnuje kritické reflexi baletu, současného tance a nového cirkusu, mimo portál Taneční aktuality publikovala též v časopisech Svět a divadlo, Živá hudba, Hudební rozhledy, Tanec (SK), Dansportalen (SE) aj.

Tomáš Červinka je mezinárodně působící český tanečník, choreograf a pedagog. V dětství a době dospívání se věnoval valašským tancům a folklóru. Poté studoval na Taneční konzervatoři v Praze, kterou ukončil absolutoriem s vyznamenáním. Během studií získal profesionální zkušenosti v souboru Bohemia Balet a Černé divadlo Jiřího Srnce, v roce 2006 vyhrál ve 2. mezinárodní soutěži v Brně ocenění pro „nejoriginálnějšího tanečníka“. V letech 2007–2012 byl členem baletního souboru Národního divadla v Praze, a v roce 2014 se zde podílel jako asistent choreografa na tvorbě baletu Guru. Pracoval také jako externí tanečník v baletu opery Národního divadla. Od roku 2010 byl členem souboru současného tance Dekkadancers, kde tančil, choreografoval a spolupracoval na repertoáru. Působil též jako pedagog na First International Ballet school in Prague a vytvořil zde závěrečné představení Peter and Wolf. V roce 2012 se stal členem Lenka Vagnerová & Company; za svoji interpretaci v její inscenaci Jezdci si vysloužil nominaci mezinárodní poroty na cenu „Tanečník roku“ pro rok 2013. Mezi roky 2012 a 2014 působil jako sólista Pražského komorního baletu, kde se staral také o vizuální podobu videoprezentací k jednotlivým představením. V rámci festivalu Letní shakespearovské slavnosti účinkoval v inscenaci Sen noci svatojánské. Od roku 2015 je členem švédského souboru současného tance Norrdans. Během své profesionální kariéry se pravidelně věnuje výuce tance, zejména formou četných workshopů. Mimo tanec se zajímá také o další umělecké styly, sport, bojové umění a fyzioterapii.

Anna Kjellsdotter je krejčí a kostýmní výtvarnice specializující se na historický oděv a kostým. Pracuje v kostýmním ateliéru Královské opery ve Stockholmu (od 2005 dosud). V současné době se také věnuje výzkumu divadelních kostýmů z 18. století uložených v archivu Opery. Mezi lety 2012-2015 působila jako vedoucí oddělení kostýmu a paruk Hong Kong Ballet. Vytvořila také kostýmy pro produkce v dvorském divadle Drottningholm, Opera Garnier, Vadstena Akademien, Švédské národní divadlo, Švédskou televizi SVT aj. Pravidelně spolupracuje také s divadlem Confidencen, kde vytvořila kostýmy pro několik historicky poučených inscenací. Od roku 2016 spolupracuje s projektem Performing Premodernity. V roce 2018/2019 studovala textilní vědu na Uppsala University.

Sofia Pantouvaki je scénografka a profesorka kostýmního designu na Aalto University ve Finsku. Její práce čítá přes 90 designů pro divadelní, operní, taneční a filmové produkce po celé Evropě a kurátorství mnoha mezinárodních projektů. Scénografii studovala na University of Arts London, kde získala rovněž doktorát. Poté se specializovala na operní design v milánské La Scale. Je spolu-zakladatelkou a editorkou mezinárodního recenzovaného časopisu Studies in Costume and Performance, zástupkyně ředitele pro výzkum ve scénografické komisi mezinárodní organizace divadelníků OISTAT a předsedkyně platformy Critical Costume. Její výzkum zahrnuje practice-based projekty a spolupráce s archivy, muzei a sbírkami, zaměřuje se na kritickou analýzu kostýmního výtvarnictví a výroby, na kurátorství kostýmu a na výzkum oblečení v koncentračních táborech za 2. světové války. Sofia byla kostýmní kurátorkou pro World Stage Design 2013; výstavy Costume in Action, spolu-kurátorkou výstavy finských studentů (Zlatá medaile na PQ 2015) a člen poroty na PQ 2019. Její práce byla vystavena na třech kontinentech, včetně World Stage Design 2017. Sofia založila výzkumnou skupinu Costume in Focus a vedla projekt 'Costume Methodologies (2014–2018)’ financovaný Finskou Akademií. Je hlavní editorkou nové publikace Performance Costume: New Perspectives and Methods (Bloomsbury, 2021).

Simona Rybáková, Ph.D., je textilní a kostýmní výtvarnice i nezávislá badatelka. Vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (v ateliéru textilního výtvarnictví), absolvovala stáž v oboru textilního designu v Helsinkách – University of Industrial Arts (1990) a stipendijní pobyt na RISD Providence – USA. Od roku 1996 je českou reprezentantkou v exekutivě (do 2009) a ve scénografické komisi mezinárodní organizace divadelníků OISTAT. V roce 2007 se stala členkou Evropské filmové akademie a v roce 2015 též České filmové a televizní akademie. Na PQ 2011 byla kurátorkou mezinárodní výstavy Extrémní kostým. Kostýmní návrhy vytvořila pro desítky inscenací od režisérů Smočka, Nekvasila, Drábka, Datnera, Herze, SKUTR aj., v divadlech v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové, Oslu apod. Rozsáhlá je její kostýmní tvorba filmová, např. Don Gio, Vratné lahve, ... a bude hůř, Habermannův mlýn, Post bellum, Lidice, Tři bratři. Spolupracovala též s Baletní jednotkou Křeč nebo Operou Mozart. V letech 1995–2002 byla stálou kostýmní výtvarnicí pro MFF Karlovy Vary. Její práce byla vystavena na mnoha samostatných i kolektivních výstavách doma i v zahraničí (např. v Japonsku, USA, Francii, Dánsku aj.). Simona získala významná ocenění – např. 1. cenu v soutěži Swarowski Award (1995), v témže roce i zlatou medaili za design textilu na Mezinárodním veletrhu Brno, hlavní cenu Zlaté Trigy za kolektivní českou expozici PQ 99, zvláštní uznání za výtvarnou stránku tanečního videa KusPoKusu na Festivalu tance ve Frankfurtu, nebo hlavní cenu za kostýmy na World Stage Design 2013 v Cardiffu.

Lenka Vagnerová je choreografka, tanečnice, režisérka a pedagožka, aktivně působící na domácí i zahraniční současné taneční scéně. Její inscenace získaly řadu cen a nominací. Vystudovala pedagogiku moderního tance na HAMU v Praze pod vedením prof. Ivanky Kubicové. Jako interpret spolupracovala s choreografy a skupinami: Claude Brumachon-Benjamin Lamarche CCNN v Nantes, Akram Khan Company – London Olympic Games Opening Ceremony 2012, Cirk La Putyka, DOT504, Liz King, Veronika Riz, Barbora Kryslová-Greiner, Jan Kodet, Bratislavské divadlo tanca, Torzo Ballet atd. Jako tanečnice byla třikrát nominována na cenu Thálie (2003, 2005 a 2010), v roce 2003 byla vyhlášena Taneční osobností roku (Nokia Dance Award) a v roce 2005 byla oceněna jako Tanečnice roku (Česká taneční platforma). Jako choreograf vytvořila řadu autorských inscenací pro soubor LV&C: Panoptikum, Amazonky, Lešanské jesličky, Gossip, Sorcerer, La Loba, Jezdci, Mah Hunt. Jako hostující choreograf a režisér vytvořila inscenace pro soubory jako: Norrdans, 2 Faced Dance Company, NSDC Leeds, Viirus Theatre, DOT504, divadlo Minor, Accademia Nazional Di Danza Rome, Elledanse, Etc. Pro divadlo Minor režírovala dvě inscenace: Robin Hood (2015) a Sněhová Kálovna (2017). Aktivně se věnuje pedagogické činnosti a pravidelně vyučuje a vede workshopy v divadlech, tanečních školách a souborech u nás i v zahraničí jako jsou například: Göteborgs Operans Danskompani, Ballet de Marseille, Norrdans, Danish Dance Theatre, Skanes Dance Theatre, Stopgap Dance Company, Viirus Theatre Helsinki, Accademia Nazional Di Danza Rome, Cirkus Cirkör, Theaterwerkstatt Hannover, Il Giardino delle Esperidi Festival, Israel Festival 2012, AMU Praha, Pražská konzervatoř atd. Jako choreografka působí i v činoherních, operních či novocirkusových projektech (divadlo Minor, Národní divadlo v Praze, Městská divadla pražská, Jihočeské divadlo atd.) V roce 2011 a 2014/2015 a 2016 působila několik měsíců jako Rehearsal Director ve Švédském souboru Norrdans.

Autor článku: Petra Dotlačilová