Taneční performance Collectron propojí naživo i digitálně Žďár nad Sázavou s romským ghettem v rumunském Sedmihradsku
Festival KoresponDance uvede ve dnech 16. a 17. 7. ve světové premiéře a ve spolupráci v Institutem umění – Divadelním ústavem unikátní scénické dílo, které kombinuje živou akci a propojení performerů i publika prostřednictvím digitálních technologií.
Taneční performance Collectron vytvořili v rámci evropského projektu Create to Connect -> Create to Impact audiovizuální a taneční umělci Jana Bitterová a Ian Biscoe sdružení v souboru MovementTouch. „Dílo vzniklo nejen v rámci mezinárodního networku Create to Connect -> Create to Impact, který díky podpoře z programu Kreativní Evropa umožňuje výměnu inscenací a spolupráci umělců iniciované partnery z patnácti evropských zemí, ale vzniklo také jako přímá reflexe současné situace, kdy se živé umění pohybuje v tekutých píscích nejistoty, zda bude během představení možný přímý kontakt s diváky nebo zda budeme během divadelních, tanečních či hudebních produkcí opět odkázáni pouze na technologie vzdáleného přenosu,“ říká Martina Pecková Černá za partnera projektu v České republice, jímž je Institut umění – Divadelní ústav.
Collectron je imaginární zařízení nacházející se na okraji světa, který fyzicky obýváme. Je to kruhové divadlo bez hmotné substance, inspirované tradicí starodávných amfiteátrů či Shakespearovým Globem. V Collectronu mohou účastníci zažít nečekaná setkání s lidmi nacházejícími se na jiných místech a zapojit se několika vteřinami pohybu před kamerou do kolektivního uměleckého díla složeného z pohybového řetězce díky účasti všech diváků. Do kolektivního vytváření díla bude možné se zapojit v pátek odpoledne, kdy se na historické česko-moravské hranici odehraje propojení mezi zámkem Žďár nad Sázavou a místním hotelem U Labutě, a dále v sobotu, kdy se Vysočina propojí s romským ghettem v Cluj-Napoca. „Zvolit romské ghetto, které se nachází u městské skládky a které obývá dva a půl tisíce osob, je něco jako otevřít Pandořinu skříňku. Je to místo, je to ne-místo nebo je to nemístné? Každopádně je to určitý druh vzpoury proti zavedeným představám o tom, kdo by měl být producentem, spolutvůrcem nebo divákem současného umění. Tato volba zároveň zpochybňuje naše představy o „bezpečí“ nebo „estetice“. Je potřeba to nějak kriticky analyzovat nebo hledat za tím nějaké konceptuální významy? Myslím, že ne. Pro nás je to mnohem demokratičtější způsob vnímání, které vede ke spoluvytváření pospolitosti a smyslu,“ říká Istvan Szakáts z rumunské nezávislé organizace AltArt, dalšího z partnerů projektu Create to Connect -> Create to Impact.
Řetězec vkladů jednotlivých účastníků Collectronu bude možné v podobě videosekvence sledovat během festivalu ve Studniční kapli v zámeckém komplexu a posléze on-line. „Collectron propojuje lidi z různých míst prostřednictvím tance, a to je to, co mě na tomto konceptu zajímalo od začátku. Jedná se o poměrně náročný a složitý experiment, ale právě pro takové je festival KoresponDance tím pravým místem, protože disponuje velmi zkušeným a pohostinným zázemím. Je to do jisté míry skutečně covidový projekt, který funguje jeden na jednoho v digitálním propojení, ale zároveň naživo. Myslím, že tu s námi epidemie ještě nějaký čas bude, a proto věřím, že poté, co Collectron otestujeme tady ve Žďáru, bude se vyvíjet i dál a uvedeme ho i v dalších destinacích,“ říká Casper de Vries, hlavní manažer programu.
Hlavní program festivalu KoresponDance odstartuje v pátek 15. července. Letos je koncipován do čtyř bloků, které budou samostatně tvořit komorní festivaly a které se odehrají v soukromých zahradách rodiny Kinských. K vidění bude jako vždy nový cirkus, tanec i pohybové divadlo, komunitní projekty, workshopy a další akce, a to v evropském obsazení.