05.10.2011 12:16

The Kitchen Arnolda Weskera – dokonalé zobrazení pekla na zemi a choreografická symfonie v přímém přenosu

Praha, kino Atlas, 6. října 2011, 19:45 hod.

Podle zahraničních kritiků jde o dokonalé zobrazení pekla na zemi a choreografickou symfonií. Divadelní hra The Kitchen proměňuje Olivier Theater v kuchyni a po více než 30 představeních po celém světě se tak konečně vrací do Británie, kde svým černě laděným humorem okouzluje diváky i kritiky. Hru o třiceti postavách, které za syčení oleje na pánvích krkolomným tempem zvládají každodenní děsivou šichtu, s bravurou režíruje Bijan Sheibani, režisér, který má poprvé ve své kariéře možnost v rámci projektu NT Live – přímých přenosů divadelních představení do kin - předvést svůj talent na největší scéně Londýnského národního divadla. 

Třicet postav zavřených ve stísněném prostoru kuchyně obří restaurace, která denně pojme až 2 000 návštěvníků – tak lze definovat ve zkratce The Kitchen, jedno z nejznámějších děl Arnolda Weskera, současného britského dramatika, jehož hry právě zažívají opětovný návrat na scénu. Zatímco v Olivier Theater se kuchtí, Royal Court představuje jeho další úspěšnou hru, Chicken Soup With Barley

„Líbí se mi ty přechody z nicnedělání a ticha v šílené běsnění. Ve hře se objevuje třicet postav – číšníci, číšnice a kuchaři – a člověk postupem času dospěje k závěru, že se ta mašinérie musí buď sesypat, nebo zkolabovat. Je to jako muzikál a symfonie v jednom.“, objasňuje režisér Bijan Sheibani. 

The Kitchen byla napsána v roce 1957, v poválečné Británii a řadí se mezi dramata kuchyňského dřezu zobrazující malá lidská dramata, naději, zoufalství i agresi člověka prožívajícího každodenní radosti i strasti. Příběh přináší jednodenní pohled do rušné suterénní kuchyně obrovské restaurace ve West Endu, kde mladý německý šéfkuchař Peter prožívá milostnou aférku s vdanou britskou servírkou Monikou, a zároveň sní o lepším životě. Hádky, flirtování, smrtonosné tempo a hluk kuchyně však pohlcují veškeré myšlenky a zhroucení je doslova na dosah ruky. 

„Baletní verze Bijana Sheibaniho, s číšnicemi pohupujícími se na lanech nad scénou, má typické rysy Weskerova dramatu: ladně přechází z praktické skutečnosti ve snivost a nechává pohyb převzít nadvládu nad slovy.“ (Susannah Clapp, The Observer, Decade)

Režisér Bijan Sheibani a designer Giles Cadle společně vytvořili na pódiu Olivier Theater realistický obraz kuchyně, a to i navzdory tomu, že jídlo je jen „jako“. Kruhové pódium jim umožnilo vyhrát si s akcí odehrávající se doslova na všech frontách – na pódiu je často tak rušno, že divák neví, kam se má dřív dívat. Celá scéna je během únavné šichty v kuchyni plná páry stoupající z hrnců, prskajícího oleje a číšnic vyvolávajících objednávky. Kakofonie obsluhování, vaření a servírování je doprovázena občasným „zamrznutím“ akce, aby se následně proměnila v koordinované vystoupení ne nepodobné tanci. Nad pódiem se jako na visuté hrazdě pohupují číšnice připomínající loutky ovládané smrtonosným tempem práce. Do posledního detailu propracovaná choreografie Aline Davidové tak připomíná baletní představení. Některé taneční sekvence jsou hudebně doprovázeny, a tak Bijan Sheibani, který je proslulý svou láskou k hudbě, přenesl hudební složku zřetelně i do The Kitchen a majitele restaurace nechal ze stolu celé orchestrálně laděné představení „dirigovat“.
 
NT Live sezona 2011-12:
 
čtvrtek, 6. října 2011 / 19:45hod / kino Atlas
Arnold Wesker: The Kitchen (The Kitchen)
režie: Bijan Sheibani / UK, 2011 
 
čtvrtek, 1. prosince 2011 / 19:45hod / kino Bio Oko
John Hodge: Collaborators (Collaborators)
režie: Nicholas Hytner/ UK, 2011 
 
čtvrtek, 1. března 2012 / 19:45hod / kino Aero
William Shakespeare: Komedie omylů (The Comedy of Errors)
režie:  Dominic Cooke / UK, 2012 
 
Předpokládaná délka přenosů jsou 3 hodiny včetně přestávek. Všechny přenosy her, vyjma The Kitchen, jsou uváděny v originálním anglickém jazyce s českými a anglickými titulky. 

Autor článku: Eva Petláková

The Kitchen Arnolda Weskera – dokonalé zobrazení pekla na zemi a choreografická symfonie v přímém přenosu