15.08.2007 00:00

V brněnském Národním divadle se kompletně změnilo umělecké vedení

Brno 15. srpna (ČTK) - Brněnské Národní divadlo má nové umělecké vedení jednotlivých souborů. Nedávno jmenovaný ředitel Daniel Dvořák si přivedl vlastní tým. Operu převzal Tomáš Hanus, balet Lenka Dřímalová a činohru Zdenek Plachý. Prozatím jsou pověřeni vedením souborů, definitivně budou do funkcí jmenováni, pokud uspějí v chystaných výběrových řízeních. Informaci ČTK řekla mluvčí divadla Šárka Motalová.

Z divadla tak odcházejí dosavadní šéfové Karel Drgáč, jenž vedl operu, a Jakub Korčák z činohry. Bývalému šéfovi baletu Karlu Litterovi nabídl ředitel funkci dramaturga. Národní divadlo se také rozloučilo s někdejším ředitelem Zdeňkem Prokešem, který od svého odvolání působil jako náměstek pro umělecký provoz, uvedla Motalová.

Dvořák, scénograf a bývalý ředitel pražského Národního divadla, přišel do Brna s cílem změnit koncepci a směřování divadla, jež se dlouhodobě potýká s nedostatkem peněz a za Prokešova vedení prý nedokázalo dobře prodat vlastní kvality. Od začátku uváděl, že posty vedoucích souborů chce obsadit svými spolupracovníky. Dosud není zřejmé, kam Dvořák divadlo povede a kdy se projeví změny v provozu. Vedou se jednání s brněnským magistrátem, který divadlo zřizuje a dotuje milionovými částkami.

"Prostor je vymezen dvěma možnostmi: Buď zachovat status quo a dál hledat peníze a úspory v provozu divadla, nebo si vytknout určité priority, kterým může být jeden soubor nebo část programu, a zbytek produkce omezit," řekl nedávno ČTK Dvořák. Uvažovalo se například o utlumení činohry, což je ovšem podle Dvořáka krajní varianta.

Dvořák před časem představil i plán na zřízení čtvrtého souboru, jehož sídlem by byla Reduta, dosud užívaná jak činohrou, tak operou i baletem k menším, popřípadě alternativním produkcím. V čele měl stanout činoherní dramaturg Petr Štědroň. "O tom se zatím nerozhodlo," uvedla Motalová.

Nová vedoucí baletu Dřímalová vystudovala pražskou HAMU. Je autorkou řady choreografií pro baletní, muzikálová, operní i činoherní představení. Spolupracovala s Národním divadlem v Praze nebo Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, vytvořila i řadu nezávislých projektů. Vyučovala na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.

Hanus je dirigentem, učil se na brněnské JAMU u Jiřího Bělohlávka. Pravidelně spolupracoval s předními orchestry včetně České filharmonie, představil se i v zámoří nebo ve Švédsku a Finsku. Podílel se i na mnoha operních představeních, například na Smetanově Čertově stěně v Národním divadle v Praze nebo na Dvořákovu Jakobínovi v Brně.

Plachý je výraznou postavou brněnského nezávislého divadelního života. Absolvent pedagogické fakulty studoval i hudební kompozici na JAMU. Založil brněnské umělecké centrum Skleněná louka. Točil pro Českou televizi. S Jiřím Šimáčkem vytvořil autorskou dvojici Střežený Parnass, jejich společné představení Všechny Shakespearovy ženy uvádí Divadlo Husa na Provázku. Jeho režijní práci mohou znát i návštěvníci pražské první scény, plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla nebo Divadla Komedie.

Jan Tomandl fcz

Autor článku: ČTK