15.09.2022 09:16

V Minioperách Uhlíře a Svěráka si vedle zpěváků Moravského divadla zahrají a zatančí děti z pěveckého a baletního souboru

Tři klasické pohádky – Budulínek, Šípková Růženka a Karkulka – přetavili před lety Jaroslav Uhlíř a Zdeněk Svěrák do podoby hudebních Minioper. Chytré texty a chytlavé melodie doprovázené roztančenou choreografií zažije olomoucké publikum poprvé v neděli 18. září 2022 v 10 hodin. Představení, ve kterém účinkují členové souboru opery a operety a orchestru Moravského divadla spolu s dětmi z Baletního studia při Moravském divadle Olomouc a členy Dětského pěveckého sboru BoDo centrum, o. s., režíruje Jana Nováková. Hudbu Uhlíře a Svěráka zaranžoval pro tuto inscenaci Richard Mlynář, autorem hudebního nastudování a dirigentem je Petr Šumník.

„Miniopery Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře patří dle mého názoru k nejkvalitnějším dílům operní literatury pro děti. Hudba je záměrně jednoduchá a snadno zapamatovatelná, zároveň ale velmi podmanivá a inteligentní. Texty jsou srozumitelné pro děti, ale věřím, že pobaví i dospělé, stejně jako bavily mě v rámci přípravy na premiéru,“ sdělila umělecká šéfka souboru opery a operety Veronika Loulová.

Také pro režisérku Janu Novákovou je Svěrákova a Uhlířova hudba srdeční záležitostí. „V autě máme CD s písničkami a Minioperami. A vždy, když se synem někam jedeme, posloucháme ho. Fascinuje mě, že písničky umí zanotovat i tříleté děti,“ uvedla s obdivem Nováková. „Miniopery, které jsem viděla na YouTube, jsou poměrně statické. V olomouckém divadle se děti i rodiče mohou těšit na krásně zpracované aranžmá hudby Richarda Mlynáře, pohádkovou scénu a kostýmy Světlany Stolaříkové a roztančené choreografie Lukáše Cenka,“ nalákala Jana Nováková.

„O zařazení Minioper do našeho repertoáru pro dětské publikum jsem moc stál, protože se jedná o krásné tradiční pohádky s vytříbeným hudebním doprovodem. Myslím, že děti, které vyrůstají na písničkách Svěráka s Uhlíře, mají o něco hezčí dětství,“ uvedl s nadsázkou ředitel Moravského divadla David Gerneš a dodal, že by si přál, aby představení vzbudilo v dětských divácích hlad po dalších kulturně divadelních zážitcích nebo zájem chodit do uměleckých kroužků.

Hudbu k „olomouckým“ Minioperám upravil Richard Mlynář, který vytvořil spíše komornější instrumentaci, aby se k formátu pohádky a dětskému zpěvu více hodila. „Jedná se zhruba o dvacetičlenný orchestr, kde v rytmické sekci uslyšíme baskytaru, klavír a bicí, a doplní je smyčce a dechové nástroje po jednom člověku,“ uvedl Mlynář, jenž z důvodu většího prostoru pro děti z baletního studia přikomponoval navíc i některé čistě orchestrální pasáže.

Režisérka Jana Nováková a autor hudebního nastudování Petr Šumník se shodují, že tvořit hudbu a divadlo pro děti a s dětským obsazením není vůbec snadné. „Texty musí být srozumitelné, obsahově nekomplikované a přitom chytré; melodie snadno zapamatovatelné, jednoduché, ale ne bez nápadu. Myslím, že tvorba pro děti panů Uhlíře a Svěráka je přesně taková,“ uvedl Petr Šumník, který je současně dirigentem. „V naší inscenaci vystupují na jevišti děti i dospělí. Děti se od profesionálních herců učí práci s textem na jevišti – pečlivou výslovnost, hlasitější projev, než na jaký jsme zvyklí v běžné komunikaci. Spolupráce ale probíhá dobře a myslím, že si všichni užíváme vtipné verše a chytlavé melodie,“ dodal Šumník.

Pro Janu Novákovou se v Moravském divadle jedná o režijní debut, i když zde má kořeny a hostovala tu jako herečka v činohře. „Maminka, Libuše Nováková, byla členka opery, a tatínek Karel Novák zase člen činohry. Prožili v Moravském divadle velkou část svého života a já jsem vděčná za příležitost, že se sem mohu na chvilku vrátit,“ sdělila Nováková s tím, že zkoordinovat herce a zpěváky spolu s dětskými soubory je výzva. „Pracovat s dětmi je velice složité. Zpěváci z Moravského divadla jsou úžasní profesionálové, kteří okamžitě reagují na danou situaci a připomínky, zatímco některé děti se s opravdovým divadlem setkávají poprvé. Neznají prostředí, jeviště, zvyky ani divadelní etiku. Každý den se učí a dozvídají něco nového. Jsou na ně kladeny obrovské nároky. Věřím ale, že to pro ně bude krásná zkušenost, na kterou budou rádi vzpomínat. A doufám, že divák ocení propojení profesionálních zpěváků s dětským, přirozeným půvabem,“  dodala Nováková.

I když se jedná o hudební divadlo, významnou roli hrají i pohyb a tanec. „Hudba Minioper je velmi melodická a pro tanec tedy ideální. Roztančil jsem Budulínka, lišku s lištičkami, Karkulku a celý „její“ les, vlka, ale třeba i trní. Snažil jsem se zvýraznit typický charakter jednotlivých postav využitím vtipných gest, práce s rekvizitou nebo kostýmem. Tanečníci dotváří celkovou atmosféru jednotlivých pohádek a jsou přirozenou součástí celého děje. I díky nově dopsané hudbě vznikla další taneční čísla a měl jsem tedy dostatek prostoru,“ popsal svůj přístup choreograf Lukáš Cenek, který se v Moravském divadle podílel třeba již na inscenacích Tarzan, Broučci a Odysseus. Autorkou scény a kostýmů, které jsou k dokreslení pohádkového světa zásadní, je výtvarnice Světlana Stolaříková.

„Přeji Minioperám, aby si skrze režii Jany Novákové získaly srdce dětských diváků a opera, stejně jako chození do divadla, se tak staly již od útlého věku součástí jejich životů,“ popřála závěrem Veronika Loulová, umělecká šéfka souboru opery a operety.

První repríza se uskuteční týž den, tedy v neděli 18. září 2022 ve 14 hodin.

http://www.moravskedivadlo.cz/

Autor článku: Pavlína Dočkalová

V Minioperách Uhlíře a Svěráka si vedle zpěváků Moravského divadla zahrají a zatančí děti z pěveckého a baletního souboru

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.