26.05.2023 09:40

Ve Veletržním paláci Národní galerie zachytí Pražské Quadriennale dynamiku divadelních prostorů i příběhy scénografických fragmentů

Letošní ročník Pražského Quadriennale nabídne bohatý program také ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Od 8. do 18. června uvede ve vzdušném 5. patře výstavní okruh třemi programovými sekcemi PQ; výstava Fragmenty II oslavuje rozmanitost scénografického přístupu k práci s měřítkem prostřednictvím modelů, maket či scénografických miniatur - trojrozměrných reprezentací reality. Výstava divadelního prostoru představí místa kulturních setkání, od fyzických po nalezené a virtuální. Výstava Ceny za nejlepší publikaci umožní návštěvníkům zastavit se a oddechnout si při listování knihami přihlášenými do otevřené výzvy této programové sekce.

Kouzlo měřítek 

Výstava Fragmenty II představuje díla 23 umělců z 16 různých zemí a zachycuje rozmanitost myšlení, použitých materiálů a práce s měřítkem. V kombinaci s výjimečným řemeslným zpracováním se vystavené modely určené pro komunikaci nápadů v kreativních procesech stávají svébytnými uměleckými díly. „Jednotlivé práce ve Fragmentech II nás nutí ocenit nepřímo vyjádřenou krásu divadla skrze hru s měřítkem, skrze něco reálného, fyzického, a přitom nesoucího niterné příběhy motivů, postav a scénických prvků. Osobně bych ráda vyzdvihla tři díla: Stupnice světla, Gigantická kočka a Rekonstrukce vzpomínek,” vysvětluje Klára Zieglerová, kurátorka výstavy a uznávaná scénografka působící v USA, Evropě i Asii. 

Scénograf a světelný designér Dominique Drillot z Monaka představuje dílo Stupnice světla. Živý deník jeho dosavadních prací prezentuje způsoby využití modelů ke komunikaci s choreografy a produkčními týmy, ale také je zachycuje jako živé vzpomínky na performance”, které díky práci se světlem, barvami a automatickými změnami a efekty uchovávají ducha představení. 

Výstava zkoumá také rušivé účinky scénografických prvků v projektu Gigantická kočka, dioramatu tvořícím sci-fi příběh prostřednictvím jemného využití realistických motivů s náznakem kritiky používání mediálních zkratek a zveličování. 

Rekonstrukce vzpomínek Auguste Kuneviciute je audiovizuální projekt, který vypráví tři příběhy odehrávající se v 80. letech 20. století v Litvě, tehdejší součásti Sovětského svazu. Dílo pojednává o nedosažitelné svornosti sovětské společnosti, a to prostřednictvím instalace identických modelů bytů, které však převypráví unikátní a skutečné příběhy litevských občanů. Dílo je navíc autentické díky pečlivému prostorovému a vizuálnímu zobrazení každodenních motivůi. 

Generální ředitelka Národní galerie Praha, Alicja Knast, ke spolupráci s PQ a zařazení programu festivalu do celoročního kurátorského plánu galerie říká: Pražské Quadriennale je výjimečnou událostí s bohatou historií, celosvětovým dosahem a pestrým a inspirativním programem. Coby hostitel tak významné akce přispívá Praha k prolnutí a vzájemnému obohacení výtvarného a scénického umění. Živá pražská umělecká komunita, která čítá řadu divadel, galerií a jiných tvůrčích prostorů, neustále posouvá hranice scénografie. Jsem přesvědčena, že letošní PQ bude mít úspěch, a mám radost, že část jeho programu bude hostit i Národní galerie Praha. Osobně si toho vážím o to více, že Slezské muzeum v Katovicích, kde jsem měla tu čest v roce 2019 působit, bylo historicky do aktivit PQ výrazně zapojeno.” 

Akty shromáždění 

Výstava divadelního prostoru zkoumá, jak mohou divadla a prostory performance fungovat coby místa komunitního a kulturního setkávání. Cílem výstavy je hledat souvislosti mezi performance a architekturou v širším pojetí. Kurátor Andrew Filmer přibližuje různorodou povahu prezentovaných míst: Výstava divadelního prostoru nabízí bohatou a rozmanitou škálu současných divadelních prostorů, od nově postavených divadel a center scénických umění až po digitální platformy a nalezené prostory pro společenské a kulturní akce.” 

Návštěvníkům představí filmy, modely, interaktivní zážitky a digitální instalace zachycující rozličné povahy divadelních prostorů. Výstava Akty opětovného shromáždění pochází z Austrálie: Znovuvybudování divadla La Mama vypráví příběh záchrany oblíbeného experimentálního divadla, které vyhořelo. Ačkoliv nová budova navazuje, ale zároveň ji znovu objevuje. Příkladem nalezeného prostoru pro představení je Nástupiště 1-12 ve veřejném podchodu autobusového nádraží ve slovenských Topoľčanech - proměněná v multimediální prostor pro současnou kulturu. Intimnější prostorový zážitek nabízí dílo tento prostor je pro tebe, participativní XR instalace a konceptuální útočiště, které si pohrává s myšlenkou situační proměny místa pro performance. 

Dění na poli scénografie v písemné podobě 

Knihy zařazené do Ceny za nejlepší publikaci doplní trojici výstav v Národní galerii. Kurátor Pavel Drábek oceňuje na knihách, přihlášených do letošní otevřené výzvy PQ, především šíři témat a publikačních přístupů. Rozsah je skutečně ohromující a poukazuje na neustálý vývoj v oblasti scénografie a performance designu. Prezentované knihy o scénografii i scénografech*kách mají různé zaměření: na divadlo, umění, byznys, architekturu nebo životní prostředí. Několik publikací využívá také nová média: jde o online vydání, e-knihy a audio sbírky, některé zase využívají rozšířenou realitu k lepší ilustraci umění.” Slavnostní předávání ocenění, včetně Ceny za nejlepší publikaci, se odehraje v úterý 13. června od 21 hodin v divadle Jatka78. 

Performance v Národní galerii 

Výstavy v 5. patře doplní série performancí v Malé dvoraně a na Piazettě Národní galerie. Půjde o představení fyzického a vizuálního divadla, pohybové a choreografické performance Jak se věci mají nebo I’M HERE 1. PQ zve také na představení pojednávající o moci, lidské nadřazenosti a kolonialismu v Nuevo Zoologique Mexicano a Ombre des Amazonies, a zároveň představí mnohovrstevné dílo VRAK - Seznam vyhynulých druhů. 

Vstup 

Na program PQ v Národní galerii si nyní můžete zakoupit Vstupenku na výstavy nebo Festival Pass. Vstupenka platí také na Výstavu zemí a regionů v Holešovické tržnici. 

Festival Pass zahrnuje i vstup na PQ Talks v divadle Jatka78 a 50% slevu na představení PQ Studio Stage na DAMU. 

Studentská výstava pod širým nebem na náměstí Holešovické tržnice a performance ve veřejném prostoru jsou pro návštěvníky zdarma. 


Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 

od roku 1967 každé čtyři roky zkoumá umělecké oblasti scénografie, performance designu a prostoru se všemi jejich aspekty – od scénického umění, kostýmu, světelného a zvukového designu a architektury prostoru performance až po site-adaptive performance, aplikovanou scénografii, rozšířenou a virtuální realitu, technologie jako Motion Capture a laser nebo kostým jako performance, a to v rámci výstav, instalací, architektonických konceptů, workshopů, performancí a dalších živých akcí. Jádrem myšlenky festivalu je představit současný performance design jako nezávislou uměleckou formu, která působí na lidskou představivost prostřednictvím všech smyslů – zraku, čichu, sluchu, hmatu a chuti. PQ 2023 bude hostit umělce z přibližně stovky zemí ve více než 300 bodech programu, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě. 

Opustili jsme dobu, kdy scénografie viděla scénu, kostým, osvětlení a zvuk jako oddělené výtvarné profese. Rozmanitost současné scénografie je natolik rozsáhlá, že téměř není možné ji jednoduše popsat, kritizovat nebo analyzovat. Modely, scénografické návrhy a fotografie jsou stále vynikajícím zdrojem přibližujícím myšlení a představivost umělců a zároveň mapují kreativní proces scénografie. O prostředí, kontextu, emocích a celkové atmosféře představení nám ale říkají jen velmi málo. Jediným způsobem, jak ukázat scénografii v její pravé podobě včetně diváků, je prožít ji naživo, prezentovat v živé akci, performanci nebo kurátorsky vytvořeném prostředí. 

Současná scénografie je asi jedním z nejzajímavějších uměleckých oborů, nabízející hluboké a nezapomenutelné zážitky divákům, aktivním účastníkům i široké veřejnosti. 

V roce 2015 Pražské Quadriennale získalo cenu EFFE a bylo jmenováno jedním z nejinovativnějších festivalů v Evropě. 

 

Autor článku: foto: Pietro Marullo_WRECK@Bertrand Nodet