16.01.2015 13:08

Vladimir Putin s Vasilem Biľakem se sejdou ve Švandově divadle

Smíchovská scéna chystá schůzku na nejvyšší úrovni. Pozvání přijal ruský prezident Vladimir Putin a zesnulý československý komunistický funkcionář Vasil Biľak. Pod režijním dohledem Viktorie Čermákové se oba pohlaváři potkají v noční grotesce s názvem Putin a Biľak trezoru. Očekávaná novinka Švandova divadla bude mít premiéru 31. ledna 2015 v podzemním Studiu.

Vladimir Putin dokáže snad všechno na světě. Ale spát se mu nedaří. Brání mu v tom tajemné noční návštěvy. Zvláště ta nejnovější – blábolící dědek bůhví odkud, jenž si dokonce začne klást požadavky: chce jakýsi dopis. Kdyby to alespoň celé dávalo smysl. Kdyby alespoň byl vidět na bezpečnostních kamerách! Říká, že je z Československa, a přitom se jmenuje Vasil! A tak musí přijít na řadu judo, prudká slova či střelba. Jenomže osvědčené prostředky Vladimira Vladimiroviče vždy nefungují….  

Černou grotesku o jednom netradičním dostaveníčku připravuje u Švandů podle vlastního scénáře režisérka Viktorie Čermáková. Role ruské hlavy státu se ujme Marek Pospíchal; stálý člen smíchovské scény v představení využije mimo jiné i svou výtečnou ruštinu - v zemi, kde zítra znamená včera, se totiž před sedmatřiceti lety narodil. Zesnulého komunistického funkcionáře a kdysi i předního normalizačního ideologa, jehož podpis nese i známý zvací dopis vedoucí až okupaci Československa v roce 1968, ztvární hostující Miloslav Mejzlík. Dvojici politiků doplňuje výkonná asistentka v podání Martiny Krátké.
 

Jak chutná moc

„Na úkolu od uměleckého šéfa Švandova divadla Doda Gombára, jak lze na jevišti propojit právě tyhle dva politiky, mě nejvíc zajímalo téma moci: jak chutná, i co všechno s člověkem udělá. A také téma řekněme historické zodpovědnosti,“ říká režisérka Viktorie Čermáková. Ta se při psaní o obou aktérech minulých i současných událostí záměrně pokusila vyhnout jednoduchým srovnáním i černobílým soudům.  A po prostudování různých pramenů popustila uzdu vlastní představivosti a smyslu pro humor.  Její noční grotesku Putin a Biľak u trezoru tak inspirovaly nejen rozhovory s komentátory, politology a odborné stati v ruštině, ale i známý francouzský dokument Cesta k moci o Putinově vzestupu, Biľakovy paměti nebo slavný film Diktátor Charlieho Chaplina. A do děje vstoupila i sugestivní duchařská historka, kterou prostor podzemního Studia výtečně umocňuje.

„Postavy Vladimira Putina se pochopitelně můžete jednoduše zhostit jako politického diktátora. Mě však mnohem více zajímalo hledat momenty, kdy se mu například stýská po matce, kdy sám znejistí a je dezorientován v situaci, o níž si myslel, že jí vládne, i kdy chce mít zcela jednoduše klid,“ prozradil Marek Pospíchal, který do své role zdařile obtiskl i část politikovy fyziognomie. Také pro postavu Vasila Biľaka zvolila režisérka Viktorie Čermáková stylizaci volně inspirovanou originálem – Miloslav Mejzlík tak oživí třeba Biľakovo specifické uvažování, jímž tento ideolog Komunistické strany Československa kdysi vynikal…

Tvůrce inscenace ale fascinoval třeba i Putinův zpěv, který televizní kamery zachytily v Petrohradu na charitativní akci, kde nejvyšší ruský státník spolu s big bandem zanotoval známý evergreen „Blueberry Hill“… „Putinova pověst suverénního státníka, bojovníka za ohrožené zvířecí druhy, milovníka či pilota tryskáče se tak rozšířila o další dovednost,“ říká Viktorie Čermáková.
 

Mrazák, dopis i tajuplné lidské svědomí

Jak uvádí dramaturgyně inscenace Martina Kinská, text nabízí i řadu složitých otázek, na něž není tak snadné najít odpověď – a jejich síla je právě v podnětu k přemýšlení:  „Lze skutečně celý život obhajovat před jinými i před sebou vlastní selhání, popřípadě je jako selhání - vedoucí až k vlastizradě - vůbec nerozpoznat? Existuje svědomí a spravedlnost? Nakolik i s nimi lze manipulovat – a týkají se i lidí na nejvyšších místech? Tato obecnější témata, ale i odkazy ke zcela konkrétním událostem nedávných inscenace zpracovává formou grotesky, která umožňuje zkratku i jistý odstup. Putin a Biľak u trezoru není dokumentem, ale možnou hrou na ´kdyby´, a právě to umožňuje vidět věci často ostřeji,“ dodává Martina Kinská k chystané studiové novince.

Důležitou roli při setkání Putina s Biľakem u trezoru hraje také tajuplný mrazák, v němž se v případě Vladimira Putina zdaleka neskrývají jenom potraviny. A svoje tajemství tu poodhalí i rusky napsaný zvací dopis, který byl začátkem srpna 1968 adresován Leonidu Brežněvovi a žádal sovětské „bratry“ o pomoc jakýmikoli prostředky proti údajné československé kontrarevoluci. Právě na něm vedle podpisu čtyř dalších politiků figuruje i podpis Vasila Biľaka. Ten pak až do konce života vystupoval jako přesvědčený neostalinista a zastánce nových „normalizačních“ pořádků.
 

Intimní rozhovory pokračují

Režisérka Viktorie Čermáková se do Studia Švandova divadla vrací přibližně po roce: v minulé sezóně zde představila úspěšnou adaptací Bondyho Šamana, která bývá považována za autorovu zpověď – geniální i šílenou. Kostýmy, scénografii i hudbu k inscenaci Putin a Biľak svěřila režisérka Matěji Sýkorovi. Ten u Švandů vytvořil už výpravu hry CRY BABY CRY, která patří k vůbec nejnavštěvovanějším titulům z celého smíchovského repertoáru.

Premiéra hry Putin s Biľakem u trezoru proběhne ve Studiu Švandova divadla 31. ledna 2015. Titul je už druhou hrou z cyklu Intimní rozhovory, v němž se na jevišti setkávají lidé různých dob i světonázorů.  „Těžištěm Intimních rozhovorů je dialog, rozhovor bez kompromisů, ve kterém nahlížíme do svých vlastních kuchyní i do ložnic světa,“ říká o divadelním cyklu jeho autor, umělecký šéf smíchovské scény Dodo Gombár.
 

www.svandovodivadlo.cz


Autor článku: Klára Kadlecová

Vladimir Putin s Vasilem Biľakem se sejdou ve Švandově divadle