14.10.2020 18:36

Vychází Speciální vydání Tanečních aktualit 2020: Tanec a publikum

Opět po roce publikuje odborný internetový časopis Taneční aktuality své tištěné číslo – Speciální vydání na téma Tanec a publikum. Křest publikace proběhne z důvodu nařízení vlády až v následujících měsících a jeho kmotrem se stane choreograf Václav Kuneš.

I letos je Speciální vydání dvojjazyčné a obsahuje původní články autorů na dané téma v širším kontextu aktuální české taneční scény. Třetí ročník se zabývá tématem Tanec a publikum z různých perspektiv. Úvodní texty bilancující uplynulou sezonu se nad úlohou diváků pozastavují v kontextu aktuální situace z pohledu čtyř žánrů – baletu, současného tance, nonverbálního divadla i nového cirkusu. Autoři dále přiblíží například různé formy práce s publikem českých pohybových festivalů i baletů vícesouborových divadel, angažovanost diváků i umělců a pozastaví se také nad samotným diváckým prožitkem tance. Nechybí ani exkurz do možností digitálního přenosu a interakce mezi diváky a performery v jeho rámci.

„Když vznikala koncepce letošního Speciálu, po koroně nebylo ještě ani vidu ani slechu. Ale celá pandemie a s tím spojené zavření divadel myslím každého přivedlo k myšlenkám o tom, co pro něj vlastně znamená být divákem v divadle, naživo, co je přenosné obrazovkou a co není. Takže svým způsobem toto téma získalo ještě na větší aktuálnosti,“ přiznává editorka  Speciálního vydání Petra Dotlačilová.

Obsah publikace:

SHRNUTÍ SEZONY 2019/2020

Baletní půlsezona sázela na přímočarý humor (Roman Vašek) 
Odhalené trendy v současném tanci: Představy kontra realita (Zuzana Smugalová) 
Dobré zprávy ze světa pantomimy a nonverbálního divadla (Roman Horák) 
Sezona netušených možností i solidarity v novém cirkuse (Hana Strejčková) 

TANEC A PUBLIKUM

Práce s publikem českých tanečních festivalů (Lucie Hayashi) 
Jak divadla pečují o své diváky (Monika Štúrová) 
Současný tanec pro dětského diváka (Lucie Štádlerová) 
Angažovanost českého současného tance (Daniela Machová) 
Co prožíváme, když se díváme na tanec? (Josef Bartoš) 
Tanečníci: Sledující a sledovaní (Petra Dotlačilová) 
Networked performance jako nová situace pro práci s publikem (Jana Bitterová)

„Speciál“ je určen všem, kteří se zajímají o tanec a divadlo a chtějí si o tom přečíst i něco víc než „jen“ recenze či rozhovory, zajímá je širší kontext jednotlivých děl, osobností a organizací a možná i určitý teoretický přesah.

Publikace čítající 129 stran bude v prodeji za 129,- Kč díky podpoře MKČR a SFK, a čtenáři ji seženou na pultech vybraných divadel, knihoven či knihkupectví nebo přes objednávky na www.tanecniaktuality.cz.

Autor článku: Převzato z: www.tanecniaktuality.cz

Vychází Speciální vydání Tanečních aktualit 2020: Tanec a publikum

Zprávy

19.11.2025

Petr Štědroň jmenován novým ředitelem Národního divadla Brno. Vedení převezme od srpna 2028

Rada města Brna dnes jmenovala Petra Štědroně novým ředitelem Národního divadla Brno. Do funkce nastoupí 1. srpna 2028 a vystřídá tak dosavadního ředitele Martina Glasera, který se funkce vzdá ke dni 31. července 2028 a přestoupí do čela naší první scény. Na klíčová místa uměleckých šéfů a šéfek nastoupí Dora Štědroňová (činohra), Daria Klimentová (balet) spolu s Jakubem Kleckerem (hudební ředitel opery) a Alešem Kučírkem (správní ředitel opery).

14.11.2025

Národní divadlo Brno slaví mimořádný mezinárodní úspěch! Dvě ocenění z prestižních International Opera Awards 2025 pro Janáček Brno a inscenaci Výlety páně Broučkovy

Národní divadlo Brno slaví mimořádný úspěch na prestižních International Opera Awards 2025, často označovaných jako „operní Oscary“. Získalo hned dvě významná ocenění – v kategorii Festival za Mezinárodní festival Janáček Brno 2024 a v kategorii New Production za inscenaci Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy.

13.11.2025

Ředitelka Divadla F. X. Šaldy Linda Hejlová Keprtová rezignovala na svou funkci

Ve středu 12. listopadu 2025 poněkud překvapivě rezignovala na svou funkci ředitelka Divadla F. X. Šaldy v Liberci Linda Hejlová Keprtová. Funkci má složit k poslednímu červenci následujícího roku. Současně s rezignací ředitelky Keprtové nabídl svou rezignaci šéf opery, dirigent Karol Kevický.