10.05.2021 11:53

Zemřel prof. Alois Hajda, emeritní rektor JAMU

Alois HAJDA
(7. července 1928 – 8. května 2021)

O víkendu nás zastihla smutná zpráva, že nás opustil absolvent, významný pedagog a druhý porevoluční rektor JAMU režisér prof. Alois Hajda.

Alois Hajda se narodil 7. července 1928 v malé hanácké vesnici Poličky u Nezamyslic jako jeden z trojice bratrů (Josef a Jan po únoru 1948 emigrovali). Rodina se v roce 1930 přestěhovala do Kroměříže, kde Alois Hajda vystudoval gymnázium. Přišel také do styku s místními ochotníky; skutečný hlubší zájem o divadlo v něm probudil mladý začínající herec Josef Karlík, který se stal jeho kamarádem a uměleckým druhem na celý život.

Po studiích divadelní režie na JAMU působil Alois Hajda krátce v profesionálních divadlech v Uherském Hradišti, Českých Budějovicích a Kladně, kde spolupracoval s Janem Grossmanem. Zásadním posunem v jeho umělecké dráze bylo angažmá v Mahenově činohře Státního divadla Brno (1962 – 1971). Stal se výraznou tvůrčí posilou této profilově vyhraněné scény a vytvořil zde celou řadu pozoruhodných inscenací, z nichž mnohé přispěly k obohacení nejen české divadelní kultury, ale našly svůj ohlas i v zahraničí.

Po nástupu normalizace byl Alois Hajda ze Státního divadla z politických důvodů vypovězen a stal se na deset let kmenovým režisérem zlínského divadla (tehdy Divadlo pracujících Gottwaldov). Zde vytvořil vynikající inscenace především Brechtových a Shakespearových děl, ale i české klasiky. S jeho inscenací Brechtovy komedie Muž jako muž sklidilo zlínské divadlo v r. 1973 velký mezinárodní úspěch při hostování v proslulém divadle Berliner Ensemble. Byl to i výsledek úzké celoživotní spolupráce režiséra s dramatikem a překladatelem Ludvíkem Kunderou; v normalizačním období se opíral také o osobnosti Antonína Přidala nebo Jana Skácela (mnohdy ukryté za vypůjčenými jmény), v oblasti shakespearovského repertoáru mu byl často partnerem teatrolog a překladatel Milan Lukeš.

Počátkem 80. let se Alois Hajda vrací do činohry brněnského Státního divadla, kde dále rozvíjí svůj osobitý režijní rukopis, založený vždy na důkladné dramaturgické přípravě, výrazném scénickém gestu a citlivé práci s hercem. Jeho inscenace vyjíždějí do zahraničí, on sám režíruje v pražském Národním divadle a na dalších scénách.

Již v šedesátých letech působil Alois Hajda na Janáčkově akademii múzických umění, kde do normalizačního vyhazovu stačil přispět k růstu mnoha hereckých talentů (mj. Jiří Bartoška, Karel Heřmánek, Miroslav Donutil, Boleslav Polívka).

Na JAMU se vrátil v roce 1990 jako pedagog a prorektor; v letech 1997-2003 působil ve funkci rektora a podepsal se na výrazném rozvoji školy v domácím i mezinárodním měřítku. Pro svoji přirozenou autoritu, pracovitost, odbornou erudici a etické postoje byl Alois Hajda ctěn a uznáván celou akademickou obcí, nejen pedagogy, ale v nemenší míře také studenty, kteří se k němu i po letech stále hlásí jako ke svému učiteli. Životní moudrost a optimismus, jimiž byl obdařen, s laskavostí předával mnoha lidem po celý svůj život, až do posledních dní.

https://www.jamu.cz/

Autor článku: Převzato včetně fotografie z: https://www.jamu.cz/

Zemřel prof. Alois Hajda, emeritní rektor JAMU

Zprávy

11.04.2024

Zveme na konferenci w♀men in art

17. – 18. dubna proběhne konference věnovaná podpoře žen v kulturním a kreativním sektoru. Konferenci organizuje zóna nezávislého umění CO.LABS. V rámci akce proběhne ve spolupráci s CzechMobility.Info také seminář věnovaný problematice práce na mateřské a rodičovské dovolené s přihlédnutím ke specifikům kulturního a kreativního sektoru.

10.04.2024

Nová publikace představuje čtenářům dlouhodobě nezvěstný a znovunalezený unikátní tisk divadelní hry Podvod Allamody / Betrug der Allamoda

Publikace Betrug der Allamoda in Prag 1660 / Podvod Allamody v Praze 1660 se věnuje alegorii z pera vídeňsko-pražského barnabitského kazatele Costanza Arzonniho, která byla v roce 1660 dvakrát inscenována v Martinickém paláci na Hradčanech před šlechtickým publikem na počest hostitele, nejvyššího purkrabí Bernarda Ignáce z Martinic.

10.04.2024

V Brně začíná renovace kulturního centra CO.LABS

Kulturní centrum co.labs zahajuje rozsáhlou rekonstrukci. Kromě propojení prostorů do jednoho tvůrčího místa se centrum zabývá také bezbariérovostí, modernizací, zkvalitněním infrastruktury a celkovou revitalizací původních i nově získaných prostorů. Projekt rekonstrukce zajistí výhodné podmínky pro rozvoj kreativní a umělecké obce Brna. Dále přispěje k vyšší kvalitě uměleckých děl a umožní prezentovat technicky náročnější umělecké projekty, včetně těch z českého i mezinárodního prostředí.