04.04.2012 10:00

Zlínská Oresteia naváže na úspěšnou Smrt Hippodamie, promění Velký sál v antický chrám a diváky usadí netradičně na jeviště

V plném proudu jsou přípravy předposlední premiéry této sezony - Aischylovy slavné trilogie Oresteia. Městské divadlo Zlín ji v režii Jana Antonína Pitínského ve Velkém sále uvede 28. dubna v 19 hodin. Inscenace hry, která vypráví o mýtickém rodu Átreovců, bude vědomým navázáním na úspěšnou Smrt Hippodamie z roku 2006. Divadelníci opět spojili síly s Filharmonií Bohuslava Martinů, tentokrát se však v inscenaci představí devítičlenný komorní orchestr.

Mám antickou kulturu ve velké úctě a obdivuji ji už od dětství. Od té doby, co jsem přečetl Homérovu Ílias, mám k ní vztah ještě vroucnější,“ prozradil Pitínský, který tentokrát přizval ke spolupráci tři hudební skladatele: Richarda Dvořáka, Petra Hromádku a Víta Zouhara. Každá část trilogie se tedy ponese v odlišném hudebním stylu. „Hudba bude rozdělená do tří sfér: hudba mýtická, industriální a hudba řekněme moderně barokizující. A tak, jako nás inscenace provede od doby mýtů až k naší současnosti, udělá souběžně i hudba tento vývoj,“ doplnil.

Rozdílnost pojetí podpoří i volba třech různých překladů: první díl trilogie Agamemnon zazní v melodickém překladu Václava Renče, druhý Obět mrtvým v syrovém překladu Vladimíra Šrámka a třetí Laskavé bohyně v moderním současném překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy. Těmto proměnám se přizůsobují také kostýmy Evy Jiřikovské. „Antické hry jsou velmi plastické, člověk hned vidí, za co jeho život stojí a že je malý. Jsou v nich krásní hrdinové, kteří musejí jednat pod mocnou knutou těžkých rozhodnutí a bývají proto často krutí,“ vysvětluje svou vášeň pro antiku Pitínský.

Diváci se mohou těšit i na neobvyklou a atraktivní scénografii Miloslava Fekara, která umožňuje hercům rozehrávat nejen prostor jeviště, ale i hlediště. Několik diváků dokonce bude při představení sedět netradičně přímo na jevišti a sledovat dění z bezprostřední blízkosti. „Hledali jsme prostor připomínající stará řecká divadla, jimž vévodil ponejvíce kruh, v němž měli herci diváky i za sebou. Spolu s Milošem Fekarem a Evou Jiřikovskou jsme cítili, že bychom toto mohli objevit na zlínské půdě a uskutečnili jsme to,“ vysvětlil neobvyklé pojetí Pitínský. Ten mimo jiné počítá i s tím, že do inscenace budou v úvodu a závěru zapojeny také uvaděčky. 

V inscenaci, v níž bude hrát důležitou roli přítomnost sboru, účinkuje takřka kompletní soubor divadla. V roli Oresta se představí Radovan Král, Agamemnónem bude Radoslav Šopík, Klytaimnéstrou bude Helena Čermáková  (tutéž postavu si v jiném překladu zahrála nedávno v brněnském Divadle U stolu). Élektru hraje Kateřina Liďáková, Apollónem je Luděk Randár, Athénou Eva Daňková.

Autor článku: Veronika Jurčová, foto: Městské divadlo Zlín

Zlínská Oresteia naváže na úspěšnou Smrt Hippodamie, promění Velký sál v antický chrám a diváky usadí netradičně na jeviště