13.05.2010 00:00

Zlínské divadlo zkouší Ženitbu a Věc Makropulos

Dvě nové komedie se začaly od května zkoušet v Městském divadle Zlín. Mají mnoho společného: obě režírují známí a osvědčení režiséři, obě jsou určeny pro Velký sál a obě už spadají do předplatného na novou divadelní sezonu 2010/2011. První z nich, bláznivá komedie o podivných námluvách Ženitba, bude mít premiéru už 26. června a režíruje ji Pavel Khek, který se ve Zlíně zapsal komedií ze současnosti Kdo je tady ředitel?. Druhou inscenaci, nesmrtelnou detektivní komedii Věc Makropulos, připravuje umělecký šéf zlínského divadla Petr Veselý, jenž ji poprvé představí na slavnostním zahájení 65. sezony 18. září.

Přestože premiéra hry Ženitba dramatika ukrajinského původu Nikolaje Vasiljeviče Gogola proběhla už před 168 lety v Petrohradě, je stále vděčnou součástí repertoáru mnoha světových divadel. Hry se silnou komediální situací, které dokážou postihnout lidské malosti a slabosti v obecnější rovině, se totiž neurodí každý rok,“ poznamenal dramaturg zlínského divadla Vladimír Fekar.

Ženitba vychází z banální situace. Rázná dohazovačka Tekla (Helena Čermáková) má úkol: najít Agátě (Michaela Doleželová) ženicha. Shodou okolností přivede k Agátě hned několik velmi bizarních nápadníků najednou. Jejich hašteření, s nímž se pokouší zaujmout Agátu a předvádí se před sebou navzájem, dokonale odhaluje jejich směšnost, malost a zakomplexovanost. Mezi nimi se ocitne svobodný mládenec, úředníček Podkolatov (Josef Koller), kterého do námluv navíc tlačí jeho kamarád.

Na to, jak to s Agátou, jejími nápadníky, ale i se samotným Podkolatovem všechno dopadne, už musí diváci zajít do divadla. Kolotoč komických a groteskních situací, které jim Gogol předkládá, slibuje skvělé herecké výkony. Gogolovo známé a citované „Čemu se smějete? Sami sobě se smějete!“, které pronáší postava z jeho jiné, neméně slavné hry Revizor, lze bezpochyby vztáhnout i na Ženitbu.

Věc Makropulos Karla Čapka patří k nejslavnějším a nejhranějším českým hrám u nás i ve světě. Její slávu navíc podtrhla stejnojmenná opera Leoše Janáčka.

Děj se odehrává v roce 1922. Takřka staletý právní spor mezi rodinou Gregorů a Prusů o velký majetek – statek Loukov, se blíží k rozřešení. V poslední den soudního přelíčení se zničehonic do případu vmísí tajemná žena, slavná uhrančivá zpěvačka Emilia Marty (Eva Daňková). A právě ona svými informacemi, kde lze nalézt doposud neznámé důkazy o dědictví, zcela změní rozhodování soudu. Jak se však ukazuje, Emilii Marty nejde ani tak o vyřešení procesu, ale o něco zcela jiného, o něco, co rozhoduje o jejím životě. Najednou se stává tématem zkoumání a vyšetřování samotná osudová žena Emilia Marty - odhalování tajemství její minulosti vnáší do komedie detektivní zápletku. A souběžně s tímto pátráním ostatní postavy odhalují své charaktery.

Přes jistou vážnost tématu dlouhověkosti neztrácí Čapkova hra humor a napětí a označení konverzační komedie si plně zaslouží,“ doplnil dramaturg Vladimír Fekar.

Zdroj: smardova@divadlo.zlin.cz

Autor článku: redakce