Marné tázání nebes v režii J. A. Pitínského poprvé ve Státní opeře
Praha - 15. listopadu 2002 - Představení Marné tázání nebes, které se hrálo s velkým úspěchem po celou minulou sezónu v Divadle Archa, se může poprvé díky laskavé podpoře Státní opery Praha dostat na jeviště tohoto klasického operního domu. 26. listopadu ve 20.00 se tak zde rozezní první tóny pekingské opery, která je jedním ze základů představení. Režisér J. A. Pitínský v Marném tázání nebes prolnul prvky pekingské opery - čínské árie, akrobacie, bojové umění - s principy barokního divadla. V hlavní roli se představí opět zpěvačka pekingské opery Feng-Jün Song, pro kterou je tento večer první příležitostí stát na jevišti Státní opery. Druhou hlavní roli hraje Martin Matoušek - operní zpěvák a hostující sólista Státní opery. Díky zcela novému prostředí si představení určitě užijí i ti, kdo jej viděli v Divadle Archa. Vstupenky v cenách od 90,- do 320,- Kč jsou k dostání v pokladně Archy, Státní opery Praha, síti BTI a Ticketpro. Představení má charakter benefice, výtěžek bude věnován Divadlu Archa. Představení pořádá Divadlo Archa za podpory Státní opery Praha.
Děj Marného tázání se volně inspiroval knihou Listy z Číny Karla Slavíčka, českého jezuity, který odjel počátkem 18. století z Čech do Číny s křesťanskou misií. Vyprávění o putování českých jezuitů na moři i v Číně, o setkání s čínským císařem se stává symbolem pro věčný příběh lidí, kteří daleko od domova obklopeni cizí kulturou prožívají okouzlení i úzkost, a kteří se snaží najít to, co mají společné. Výsledkem setkání pekingské opery a barokního divadla není historická nápodoba obou žánrů - na jevišti se odehraje představení veskrze současného divadla, které však odkrývá to, čím jsou pekingská opera a barokní divadlo fascinující a neustále přitažlivé. Významnou složkou představení je zpěv a originální hudba v podání živých hudebníků.
Tvůrci představení se pohybovali v čase i napříč kulturami: hudební skladatel Petr Hromádka propojil unikátní čínské árie a barokní skladby se současnou elektronickou hudbou. Scéna Tomáše Rusína respektuje zásady barokního divadla: tři prostory, systém zástěn, horizontů a průhledů. Původní kostýmy Zuzany Štefunkové odkazují k symbolům obou kultur: k čínským ornamentům, potiskům a k jezuitským klerikám. Náročného a nezvyklého úkolu propojit barokní a čínské divadlo se ujal režisér J. A. Pitínský.
Zpěvačka pekingské opery Feng-Jün Song působí nejen jako herečka v tomto představení, ale i jako sběratelka a interpretka východoasijských etnických a lidových písní. Vydala např. multižánrová CD s Martinem Smolkou nebo se skupinou Sluneční orchestr, s těmito hudebníky často koncertuje. Marné tázání nebes mělo premiéru v září 2001 a vzniklo v rámci výstavy Sláva barokní Čechie.
Více informací o představení, hercích a tvůrcích: www.archatheatre.cz/marnetazaninebes
Fotografie z představení jsou k dispozici na: http://www.archatheatre.cz/czech/index.php?page=archiv/marne_tazani_f_04
Marné tázání nebes
26. listopadu 2002 ve 20.00 ve Státní opeře Praha
Scénář a koncepce projektu: Aleš Roleček, Jana Svobodová, Ondřej Hrab Hrají: Feng-Jün Song, Martin Matoušek, Tereza Roglová, Marika Žáková, Petr Matuszek, Eva Dosedělová, Nika Nováková, Olga Procházková, Števo Capko, Jing Lu, Hong Seong Heon, Jan Pellar
Mediální partneři:
Radio 1, Respekt, http://www.scena.cz/, Houser, Český rozhlas 3 - Vltava, Přehled kulturních pořadů, DIVADLO.cz, 14, Pragoplakát, FANonline
Podpořili:
Státní opera Praha
MozART