Zemřel bývalý sólista opery Národního divadla pan Miroslav Frydlewicz
Národní divadlo s lítostí oznamuje, že 13. listopadu 2002 zemřel po krátké těžké nemoci ve věku 68 let emeritní sólista opery Národního divadla, tenorista Miroslav Frydlewicz
Frydlewiczovy umělecké začátky byly spjaty s Vysokoškolským uměleckým souborem a Armádním uměleckým souborem Víta Nejedlého. Ještě během studií na pražské konzervatoři u prof. Jana Berlíka se stal sólistou opery v Opavě (1957), odkud přešel do plzeňského divadla (1959). Téměř třicet let (1965-1992) byl Miroslav Frydlewicz sólistou opery Národního divadla, kde postupně se od lyrického oboru vypracoval až k oboru dramatickému. Jeho postavy byly vždy životné, charakterizovala je velká tvůrčí fantazie, která umělci umožňovala vytvářet role tragické i komické. První pěvcovou pražskou rolí byl Don Ottavio v Donu Giovannim roku 1965 a ve stejném roce následoval ještě Lenskij ( Eugen Oněgin) a Alfred Germont (La Traviata). V letech 1966-1968 hostoval Frydlewicz jako Jeník (Prodaná nevěsta) a jako Pinkerton (Madame Butterfly) v berlínské Staatsoper a ve stejné době i v Lipsku, mj. v náročném partu Siegmunda (Die Walküre). V obdobné wagnerovské roli ho poznala i Praha: v roce 1971 zde nastudoval part Lohengrina. Velkou pozornost vzbudila též jeho interpretace titulní postavy v Myslivečkově Tamerlanu. Komediální talent dokázal Miroslav Frydlewicz uplatnit beze zbytku např. jako Tenorista Guglielmo v Donizettiho Poprasku v opeře, jako Truffaldino v Hanušově opeře Sluha dvou pánů nebo jako Ovčák Jirka v Čertovi a Káče. Patří mu zásluha rovněž za častou a kvalitní interpretaci děl 20. století: s velkým úspěchem se zhostil např. role Inženýra Prokopa v Kašlíkově Krakatitu, Generála Michala Barcleye v Prokofjevově Vojně a míru, titulní role v Mistrovi Jeronýmovi Ivo Jiráska, titulní roli v Bergově Eufridovi před branami Tymén, Dona Jeroma v Prokofjevových Zásnubách v klášteře nebo role Buruna v Ariadně B. Martinů. Nedílnou součástí umělcova portrétu byla též interpretační činnost koncertní a písňová, spolupráce s Československým rozhlasem a televizí, která zachytila jeho umění např. v opeře Josefa Boháče Námluvy. Frydlewiczovou poslední studovanou rolí v Národním divadle byl roku 1990 part Velkého vězně v Janáčkově opeře Z mrtvého domu, poté ještě působil ve Státní opeře Praha, kde jeho poslední premiérou byla postava Tatíčka v opeře Jelizaweta Bam současného skladatele Vladimíra Wimmera.
S Miroslavem Frydlewiczem odešel výrazný umělec a dobrý kolega. Poslední rozloučení s ním se bude konat dne 20. listopadu ve 12 hodin ve foyeru Národního divadla.
Čest jeho památce.