04.11.2010 00:00

Svěcení jara – nová premiéra baletu ND!

SVĚCENÍ JARA - LE SACRE DU PRINTEMPS

Pětice nejnovějších choreografií Petra Zusky.

Jako první z premiér v sezoně 2010/2011 uvádí balet Národního divadla představení s názvem Svěcení jara.

Za známým titulem se ovšem skrývá několik nejnovějších choreografií uměleckého šéfa baletu Národního divadla Petra Zusky, postavených „na zakázku“ a uvedených zatím pouze na světových scénách.

S Mahlerovou 1. symfonií D-dur se balet Národního divadla v Praze poprvé představil u příležitosti svého hostování na světové výstavě EXPO v čínské Šanghaji. Tři duety s názvy Déjà vu, Lyrická a Empty Title zařazené doprostřed programu, vznikly pro mistrovskou prezentaci umění našich předních sólistů hostujících na významných evropských galapředstaveních. Večer uzavírá Svěcení jara, které původně vzniklo pro australský soubor West Australian Ballet v Perthu. Choreografie vzdává hold vynikající hudbě Igora Stravinského nabité emocemi a vzrušujícím napětím, které vyvolává dynamickou prostorovou imaginaci.

Jednotícím prvkem a společným jmenovatelem všech choreografií večera se stává jejich autor – Petr Zuska, a také lidová hudba. Pro Svěcení jara i Mahlerovu 1. symfonii, je příznačné, že oba skladatelé čerpali z lidové hudební tradice a v obou skladbách se objevují motivy lidových nápěvů a folklórní rysy. V choreografii Lyrická lidové písně přímo zaznívají.

1. symfonie D-dur

Choreografie a scéna: Petr Zuska

Hudba: Gustav Mahler

Petr Zuska vytvořil tuto choreografii speciálně pro světovou výstavu EXPO 2010, která byla uvedena ve světové premiéře v čínské Šanghaji. Dílo je čistým zviditelněním hudby Gustava Mahlera, jeho slavné 1. symfonie D-dur, kterou charakterizuje monumentalita, čistota a hloubka spolu s výrazným citovým laděním - to vše se promítá do choreografického zpracování a je důmyslně vybudováno s použitím neoklasického pohybového slovníku.

Déjà vu

Choreografie: Petr Zuska

Hudba: Fryderyk Chopin, Nicolo Paganini, Nino Rotta

Půvabné Pas de deux, které se choreograficky odvíjí poněkud svérázným spádem – od klasicky vytříbených pas až k úsměvně laděné pohybové deakademizaci. Ve třech dynamicky odlišných hudebních větách zrcadlí choreograf v bizarním světle svých představ výchozí pozice tanečního páru: společný tanec postupně obrací do světla opačných rovin stejné dvojice.

Lyrická

Choreografie: Petr Zuska

Hudba: rusínské a slovenské lidové balady – Vyšivanka Lada

Na motivy tří slovanských písní vznikl duet, v němž choreografie Petra Zusky mistrně vykresluje dojemný lyrický „příběh“. Z esence lidových balad se jako celek vynořuje obraz lásky, samoty a smrti.

Empty Title

Choreografie: Petr Zuska

Hudba: Tango, Elvis Costello, Brodsky Kvartet

Toto Pas de deux s blíže nespecifikovaným názvem – „nenázvem“ je založeno na kombinaci dvou hudebních a scénických kontrastů. Dva diametrálně odlišné obrazy a nálady položené vedle sebe, jakoby násilným a nesourodým střihem ukazují dva tanečníky jako pár ve vybroušeném a povrchním pozlátku jakéhosi „show off“, aby se pak v momentě proměnil ve dvě lidské bytosti s hlubokou osobní emociální výpovědí plnou smutku, samoty a beznaděje.

Svěcení jara

Choreografie: Petr Zuska

Hudba: Igor Stravinskij

Petr Zuska vytvořil tuto choreografii speciálně pro australský soubor West Australian Ballet v Perthu. Tímto dílem vzdává hold vynikající hudbě Igora Stravinského - ovlivněné starými pohanskými pověstmi, nabitou emocemi a vzrušujícím napětím - dotýká se v ní určitých aspektů, o kterých Svěcení je - základní ideji a vše, co se pod tím skrývá.

Česká premiéra: 11. a 12. 11. 2010 v Národním divadle

Reprízy: 14.11. (15.00, 19.00), 18.11. (19.00), 27.11. (14.00, 19.00)

Zdroj: h.bartlova@narodni-divadlo.cz

Autor článku: Informace z divadel