09.11.2010 00:00

Jedno jaro v Paříži jsou slzy i smích

Intriky milostných vztahů, zákulisí vysoké politiky, špinavá hra médií. Deset herců rekonstruuje soudní proces, v němž jsou ministr financí Robert Caillard a jeho žena Henrietta obviněni z vraždy šéfredaktora časopisu Figaro, Gastona Papillona. Opravdu jsou motivem vraždy kompromitující materiály, které novinář údajně vlastnil? Nebo se za zločinem skrývá víc? Kdo je zrádcem Francie? Zjistěte to i vy v grandiózním minimuzikálu, kde jsou všichni vším. Místo: Paříž, jaro 1914.

Dalším ambiciózním počinem, kterým pokračuje sezóna Divadelního studia Marta, scéna studentů Divadelní fakulty JAMU, je muzikál Jedno jaro v Paříži autorů Oldřicha Daňka a Jana F. Fischera.

Rádi bychom vytvořili živou inscenaci, hrající si s možnými i nemožnými divadelními „výmysly“. Skrze postavy a několik intimních situací chceme divákovi umožnit pocítit skutečnost mezilidských vztahů a schopnost divadla zobrazit hravou formou skryté hodnoty,“ říká režisérka inscenace Simona Nyitrayová. Spolu s dramaturgem Radkem Brožem upravili text muzikálu a přizpůsobili inscenační koncepci tak, „aby bavila diváky i herce (nejlépe společně),“ dodává dramaturg. Vzhledem k tomu, že od prvního uvedení muzikálu uplnyulo již více než dvacet let, bylo nutné slova i hudbu přiblížit dnešku. Inscenace tak bude výrazně dynamičtější než nabízela původní verze textu a zároveň zvýrazní témata a situace, které jsou blízké současnému publiku. Výrazným posunem prošla i hudba, kterou nově zaranžoval Aleš Kohout. On a osm jeho spolužáků ze čtvrtého ročníku ateliéru muzikálového herectví pod vedením Sylvy Talpové se v inscenaci Jedno jaro v Paříži představí. Dodejme, že výpravu má na starosti studentka scénografie Lucie Sedláková, která je na akademii známá svými neotřelými a odvážnými nápady, které zároveň po výtvarné stránce perfektně dotvářejí divákův zážitek.

Světovou premiéru mělo Jedno jaro v Paříži (nebo též Krvavá Henrietta) v roce 1987 v pražském vinohradském divadle (v hlavních rolích s Hanou Maciuchovou, Jiřinou Bohdalovou a Viktorem Preissem). Ještě téhož roku byl muzikál uveden i v Brně – v tehdejším Divadle bratří Mrštíků, kde titulní úlohu Henrietty Caillardové ztvárnila Eva Gorčicová (o které ještě bude řeč).

Oldřich Daněk (1927-2000) byl jedním z nejuváděnějších československých dramatiků především 60. - 80. let minulého století. Nejznámější z jeho her jsou Válka vypukne po přestávce a Vévodkyně valdštejnských vojsk. Prvně jmenované drama zachycuje příběh úspěšného herce, který se zapletl s  nacistickým režimem a po válce za to pyká. Stejně jako v jiných hrách tu Daněk řeší své zásadní téma vztahu morálky jedince ke společnosti. To je obsaženo i v Jednom jaru v Paříži, kde vyvstává otázka, zda a v jaké situaci má člověk právo spáchat zločin a má-li být za to souzen.

Kromě dramatické tvorby byl Daněk také úspěšným scenáristou. Legendárním je seriál Byl jednou jeden dům, který podle jeho scénáře natočil v roce 1974 režisér František Filip.

Muzikálem Jedno jaro v Paříži studenti Divadelní fakulty JAMU vracejí na jeviště v posledních letech neprávem opomíjeného autora, který má i k dnešku co říct.

Druhým z autorů muzikálu je hudební skladatel Jan Frank Fischer (1921 – 2006), který má na svém kontě scénickou hudbu k desítkám inscenací, k filmům a televizním seriálům. Jeho častým spolupracovníkem byl právě Oldřich Daněk (např. zmiňovaný seriál Byl jednou jeden dům a samozřejmě muzikál Jedno jaro v Paříži).

Další výjimečností nového nastudovaní Jednoho jara je obsazení paní Evy Gorčicové, dlouholeté členky souboru Městského divadla Brno, která v původní verzi muzikálu v 80. letech hrála vražedkyni Henriettu. Její nová role bude pro diváky trochu tajemná a provede je celým představením. „Věřím, že kromě toho bude publiku, stejně jako mě a slečně režisérce, připadat velmi působivé spojení 9 studentů - adeptů muzikálového herectví a zkušené profesionálky s velkým osobním kouzlem,“ dodává dramaturg Radek Brož. „Když mě studenti oslovili, nejdřív jsem si myslela, že se zbláznili,“ říká s úsměvem Eva Gorčicová, která nabídku studentů po krátkém rozmýšlení přijala.

Jedno jaro v Paříži chce být alternativou muzikálů plných efektů a výpravných scén. Spoléhá se především na herce, jejich dovednosti, schopnosti a osobní vklad, také na silný příběh se zajímavou strukturou vyprávění. Má být chytrou a hravou zábavou, která snad zajistí to magické, o co v divadle jde: propojení jeviště a hlediště. A potěší tak příznivce činoherních i hudeních produkcí.

Tvůrčí tým inscenace Jedno jaro v Paříži:

Režie:Simona Nyitrayová

Dramaturgie:Radek Brož

Choreografie:Hana Košíková

Scénografie:Lucie Sedláková

Hudební nastudování:Aleš Kohout

Produkce:Táňa Kovaříková

Světelný design:Jan Šulák

Zvuk:Anna Marie Formánková

Projekce:Jakub Mareš

Osoby a obsazení:

Madeleine (Henrietta):Eva Marešová

Jeanetta:Petra Vraspírová

Georgetta:Silvia Soldanová

Marianne(Berta): Jitka Cafourková

Paul (Caillard): Aleš Kohout

Petr (Prokurátor): Martin Hubeňák

Jean (Obhájce): Jozef Hruškoci

Claude (Gaston Papillon, Franz Josef): Kristian Pekar

Charles (Jaboux, Ministr vnitra): Tomáš Majláth

studenti 4. ročníku muzikálového herectví

a Eva Gorčicová j. h.

Tisková zpráva k inscenaci Jedno jaro v Paříží, premiéra 14. listopadu v 19:30, Divadelní studio Marta, Brno; nejbližší reprízy: 15. 11., 16. 11. a 20. 12. 2010; www.studiomarta.cz

Zdroj: t.kovarikova@gmail.com

Autor článku: Informace z divadel