Vídeň je k divadlům štědrá, přesto nepanuje úplná spokojenost
Vídeň 3. června (zpravodaj ČTK) - Rakouská metropole se chlubí, že je mezi srovnatelnými evropskými městy při podpoře divadel vůbec nejštědřejší ze všech. Navíc na rozdíl od jiných velkoměst, která se v posledních letech snaží tyto výdaje omezovat, Vídeň dotace sice mírně, ale přece jen trvale zvyšuje. Přesto i tady provází divadelní subvence mnoho sporů a kritiky.
Ve Vídni funguje podle oficiálního seznamu 107 divadelních scén, celková kapacita se pohybuje kolem 25.000 diváků. Ročně je navštíví podle dostupných statistik 3,5 milionu lidí. Jen z rozpočtu města jde na dotování provozu divadelních scén ve Vídni v posledních letech přes 70 milionů eur (1,75 miliardy korun). S příspěvky z federální pokladny je to dokonce přes 200 milionů eur ročně (přes pět miliard korun).
Divadla totiž přesto, že vstupné není nízké, pokrývají v průměru své výdaje jen zhruba z jedné třetiny z vlastních příjmů (rozdíly jsou značné, ale u žádného divadla nedosahují vlastní příjmy ani poloviny výdajů).
Zbytek doplácí stát, spolkové země a obce. Celkově jde na podporu divadel v Rakousku asi čtvrtina všech výdajů na kulturu, ve vídeňském rozpočtu je to zhruba jedna třetina (72 z 217 milionů eur pro tento rok).
Systém dotací je složitý, protože ve Vídni jsou některá, takzvaná spolková divadla (ta největší - Státní opera, Burgtheater a několik dalších) dotována jen z celostátního rozpočtu, jiná jen z městského a další zase z kombinace obou těchto zdrojů.
Od sezóny 2005/2006 platí ve Vídni takzvaná divadelní reforma, jejímž cílem bylo hlavně přejít od plošných a časově neomezených podpor k podporám konkrétních projektů na určité období. Jak řekli ČTK pracovníci vídeňského magistrátu, měla reforma podnítit větší aktivitu některých scén a rozvířit někde značně stojaté vody, například zrušením doživotních funkcí intendantů. Radnice si reformu pochvaluje, zejména u některých malých scén však vyvolala velkou nespokojenost.
Podstatou je povinnost každého divadla vypracovat koncepci a předložit ji komisi (ta je podle magistrátu čtyřčlenná a má mezinárodní složení).
Při schválení koncepce se uzavírají čtyřleté smlouvy, které na toto období zajišťují finanční podporu, poté je koncepce předkládána a posuzována znovu. Pokud koncepce schválena není, ocitají se postižené scény na pokraji zániku.
Na nářky těchto divadel magistrát odpovídá, že podpora malých scén se od roku 1999 do loňského roku zvýšila ze 14 na 23 milionů eur. Kromě toho se neúspěšní žadatelé mohou ještě ucházet o dvouleté smlouvy a o podpory jednotlivých městských obvodů.
Vídeňská divadelní praxe zná i granty, o jejichž přidělování rozhodují tři kurátoři. V celkovém rozsahu podpor však nehrají granty příliš velkou roli - v letošním roce tak bude rozděleno jen 2,5 milionu eur. Prý ještě menší je podíl sponzorů, o jejich příspěvcích však nejsou k dispozici přesnější údaje.
František Václavík sd