Pařížské publikum spatří horor Moucha jako operu
Paříž 30. června (ČTK) - Kanadský režisér David Cronenberg přenáší svou Mouchu z filmového plátna na scénu: v Paříži představí The Fly, opera o dvou jednáních, k níž složil hudbu, stejně jako ke stejnojmennému hororu, jeho krajan Howard Shore. Informovala o tom agentura AFP.
Opera se dočká vskutku skvělého provedení: filharmonický orchestr Francouzského rozhlasu bude v divadle Châtelet řídit španělský tenorista a dirigent Plácido Domingo, generální ředitel opery v Los Angeles, která si dílo objednala a bude jej uvádět od 7. do 26. září.
David Cronenberg, jemuž je dnes 65 let, způsobil před více než dvaceti lety (1986) senzaci svou Mouchou, zároveň hororem a zároveň metafyzickou bajkou o důsledcích zkřížení vědce Setha Brundleho s hmyzem, k němuž došlo nešťastnou náhodou při pokusu o přenos osoby na dálku.
Myšlenka napsat na toto téma operu vzklíčila nejprve v hlavě Howarda Shoreho, od dětských let přítele Cronenberga, pro něhož napsal hudbu k 11 filmům, včetně Mouchy.
Velmi žádaný skladatel hudby k takovým snímkům, jako je Letec Martina Scorseseho či Ed Wood Tima Burtona, se nejprve pokoušel o symfonický žánr (partitury pro trilogii Pán prstenů Petera Jacksona), a nyní tedy přešel k velké formě, opeře.
"Uvědomovali jsme si, že film je jistým způsobem opeře blízký: tři osoby v místnosti, velmi intenzivní hudba," vysvětlil v rozhovoru pro AFP David Cronenberg, který je autorem scény, nikoli však libreta, které bylo svěřeno odborníkovi, Američanu Davidu Henrymu Hwangovi.
Milostná zápletka, téměř povinná ingredience libreta v operní tradici, je přítomna již ve scénáři filmu: mladá novinářka Veronica Quaifeová se do Brundleho zamiluje a pak s ním i čeká dítě. Její šéfredaktor a bývalý přítel Stathis Borans ji však ze spárů mutanta zachrání.
Pro Davida Cronenberga však vůbec nepřicházelo v úvahu, aby vytvořil operu, která by byla pouhou scénickou adaptací jeho filmu.
"Než jsem se pustil do tohoto projektu, řekl jsem, že nechci dělat nějaký remake filmu. Nechci používat video, vedlejší efekty, projekci. Chci dělat divadlo," zdůraznil režisér.
K rozdílům mezi filmem a operou patří historický kontext, do něhož je děj zasazen, 50. léta minulého století, což je období, kdy vznikala Moucha Kurta Neumanna, klasika druhořadé série hororů, jíž se David Cronenberg inspiroval.
"Zjistil jsem, že nám to dává jakousi vizuální perspektivu a zajímavý intelektuální prostor, s jadernou hrozbou, i reakcí zaměřenou proti vědě," vysvětlil filmař.
David Cronenberg několik dní před premiérou v divadle přiznal, že je "zvědavý, vzrušený, trochu nervózní, ale v podstatě nemá strach".
"Stejně jako film je i opera jeden veliký stroj a já jsem musel pochopit, jak funguje. Pak to ale není tak těžké. Bylo by to tak, kdyby zpěváci nebyli zároveň dobří herci," vysvětlil.
"Nyní mám velkou důvěru v úspěch," dodal David Cronenberg. Zejména jej posiluje jistota, že se k uvedení této opery do života sešly tak vynikající osobnosti.
pel šeb