Opera Vídeň má nové šéfy, čeká se prestiž i přitažlivý repertoár
Vídeňská státní opera vstoupila do nové sezony s novým vedením. Vyměnilo se po téměř 20 letech. Od nového ředitele i hudebního šéfa si mnozí hodně slibují. Podle médií by mohli zajistit nejen to, že tato prestižní scéna zůstane na světovém výsluní. Očekává se také, že díky nim na operní prkna zavane svěží vítr s divácky oblíbeným a výpravnějším repertoárem.
Vídeňský operní dům téměř dvě desetiletí vedl Ioan Holender. Nikdo z jeho předchůdců v ředitelském křesle neseděl tak dlouho, a to prý ani za časů císařství. Pětasedmdesátiletého Holendera, kterému letos vypršela třikrát prodlužovaná smlouva, vystřídal o dvě desetiletí mladší Dominique Meyer. Ten stál v minulosti v čele pařížské opery a dalších scén. Jemu jako nový hudební šéf sekunduje rakouský dirigent Franz Welser-Möst. Publikum je přijalo přívětivě. Ve Vídni se podle médií jen zřídka nové vedení vítá s takovou vstřícností a shovívavostí.
Odborníci i laici očekávají od nového tandemu zachování kontinuity. Holendrovi se podařilo státní operu dostat mezi přední operní scény. Podle rakouských kritiků umělecké úrovni každodenního vídeňského provozu konkuruje snad jen Metropolitní opera v New Yorku.
Znalci podotýkají, že ve Státní opeře sice už nikdy nepůjde obsadit třeba part Isoldy či Turandot z vlastního souboru, to prý ale není tak podstatné. Podle nich není důležité, odkud zpěvák je, ale kam se z Vídně dál vypraví. Vídeňské jeviště totiž pro mnohé slouží jako odrazový můstek k mezinárodní kariéře. Většina hvězd se ale na scénu vrací hostovat.
Někteří Holendrovi vytýkali, že se snažil zalíbit kritikům a zval "přehlížené režisérské šarlatány". Potřeba je prý ale i "lehčí repertoár".
Nový hudební šéf Welser-Möst přání publika vychází vstříc. V programu zájemci najdou nejen reprízy Wagnerových děl či červnovou premiéru Janáčkovy Káti Kabanové, ale třeba také premiéru Mozartovy Figarovy svatby v únoru a Dona Giovanniho v prosinci.
S novou sezonou nenastoupilo jen nové vedení, ale na diváky čekala i nová opona. Ta se mění každoročně od roku 1998 a vždy ji tvoří jiný výtvarník. Tentokrát to byl dvaaosmdesátiletý americký malíř Cy Twombly. Pro vídeňské publikum připravil oponu z červených spirál nazvanou podle římského boha vína Bakcha.
Nový motiv se připevňuje na původní památkově chráněný podklad pomocí magnetů. Jeviště od hlediště totiž dělí železná opona o váze 16 tun. Originální obraz na ní pochází z roku 1955. Je na něm Orfeus a Eurydika od malíře Rudolfa Eisenmengera.
Zdroj: ktk, sd